Någon som testat denna båt? Några synpunkter? Hur går den i lite grövre sjö?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Örnvik 490 Cabin
Collapse
X
-
Funderar på att köpa den här: http://www.blocket.se/vi/17857160.htm?ca=12_s
Vad tror ni om den? Är det ett "skumpa skumpa" skrov?
Hade egentligen tänkt köpa en Ryds 485 FC men tänkte att örnviken var ungefär samma. Kanske lite lägre fribord eller vad tror ni?
Tacksam för svar och idéer!
-
Ursprungligen postat av wigglerking Visa inläggFunderar på att köpa den här: http://www.blocket.se/vi/17857160.htm?ca=12_s
Vad tror ni om den? Är det ett "skumpa skumpa" skrov?
Hade egentligen tänkt köpa en Ryds 485 FC men tänkte att örnviken var ungefär samma. Kanske lite lägre fribord eller vad tror ni?
Tacksam för svar och idéer!
Så länge Du håller Dig inomskärs och undviker hårt väder så funkar den sannolikt bra, men på öppet vatten och i hårt väder har den inget att göra, så är det trolling på V-sjöarna och Östersjön sommar som vinter Du siktar på så glöm den.
Så länge vädret är bra så funkar ju vilken båt som helst även där, men vädret skiftar snabbt och då vill man ha en båt som kan ta en hem utan att njurarna sitter som halsmandlar och ryggraden är ihoptryckt och det är då som man ångrar att man valde en för liten och klen båt!!
Kommentera
-
Storleksmässigt ska den klara sig bra till mitt fiske men tänkte mer på om ni tycker att den har för låg fribord. Ryds 485 fc är ju samma storlek men ändå väldigt stabil när man ligger stilla, tänkte om ni tror att denna kanske är sämre på de avseendet?
De äldre ryds fc-modellerna är ju också kända för att många skrov har spruckit. Hur är det med Örnvik runt -95?
Någon som också har koll på Hondas äldre 4-taktare? Denna är ju från 95, var dom bra på den tiden också?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fripps Visa inläggVad gäller motorn, så ska jag inte yttra mig där heller...men jag gör det ändå
Jag skulle lita på en Honda från -95, jag är ganska säker på att även den är väldigt driftsäker :P
DOCK så skadar det ju ALDRIG med en EXTRAMOTOR :=)
Ja det var tanken. Blir en i så fall en ny mindre 4-taktare som extra motor.
Kommentera
-
Nog så att alla lättare skrov slår i sjön helt enkelt krävs ett vasst förskepp bortom mitten för att minska och det du då får på köpet är en rank båt........
Vill du ha mjuk gång i grövre sjö köp väsentligt tyngre båt finns inga genvägar här direkt skillnaden är oftast försumbar enligt min åsiktI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggNog så att alla lättare skrov slår i sjön helt enkelt krävs ett vasst förskepp bortom mitten för att minska och det du då får på köpet är en rank båt........
Vill du ha mjuk gång i grövre sjö köp väsentligt tyngre båt finns inga genvägar här direkt skillnaden är oftast försumbar enligt min åsikt
Fö TAMTAM, i andra trådar har vi ju konstaterat att lika stora båtar med samma tyngd tex fjordlingen går mycket mjukt i sjön;-) men den har 24 graders v-botten med steglister..
Både skrovets längd, vikt ock bottenform har betydelse. Relativt lätt 5 metersbåt-båt med platt botten= stadig vid stillaliggande, lättdriven men stötig i grov sjö kan tom bli jävligt jobbigt. Samma båt med kraftig v-botten= rankare, mer tungdriven och soppaslukande men går mjukt i grov sjö...Lämpligt med en kompromiss...Men den optimala båten finns inte..Här är ett exempel på kompromiss vad det gäller undervattenskroppen, ockelbo b16: http://www.ockelboboats.se/utforande.htmlSenast ändrad av Hemi; 2008-11-30, 18:15.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wigglerking Visa inläggNågon som testat denna båt? Några synpunkter? Hur går den i lite grövre sjö?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av StyvCoolingHej!
Det här blir mitt första inlägg efter idogt lurkande
Fick ett bra pris på en plastbåt...2 Foton2025-02-05, 20:22 -
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 851 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()