Örnvik 490 Cabin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örnvik 490 Cabin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att ha en 495 i öresund tycker jag är i minsta laget för vad jag kan förstå så är det där du ska ha den? jag hade en Hansvik 18 nyss som jag sålde den var 550 lång och även det tycker jag är lite och vi fiskar mycket på sundet.
    Det blir inte många fiskedagar som blir trevliga om man har en båt under 5 meter och inte många dagar man kan komma ut!!
    Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Visst är det att föredra med en större stadigare båt. Men det handlar om ekonomi oxå, en större båt är dyrare , kostar mer att underhålla, kräver större dyrare motor och är bökigare att tex traila. " Små båtar, små bekymmer, stora båtar stora bekymmer" Men visst är en liten båt mer bra väderberoende. Men tex Anders i team lilla my (Bra länk! http://www.teamlillamy.se/ )har en ryds 485..fattar det som hans team mest fiskar i havet oftast öresund, ja tom tar en och annan skaplig firre ;-)
      Senast ändrad av Hemi; 2008-11-30, 23:54.

Kommentera

Jag har själv en Ryds Tumlare som är också runt 4,90 m, den användes både i Öresund som Östersjön för laxtrolling. Kan vara i minsta laget när det blåser upp mot 10 m/s, men då går vi in i alla fall. Vi är lite vackert väder fiskare, det skall inte blåsa för mycket. Fiskekollegan har en 6 m båt som vi använder ibland men vi går aldrig ut om det blåser 10/s eller mer, varken i Östersjön eller Öresund.
        Så skall du fiska när det inte blåser för mycket så räcker den till länge, har aldrig haft problem med min pågrund av sjön, kan bara inte gå för fort när det är lite grövre sjö (den stampar på rätt så bra då). Det är ju ingen planade båt så max ca 12-14 knop när det går lite högre sjö.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Jag hade aldrig köpt den! för precis som Rospigg säger så kommer man på efter knappt 1 år att man vill ha en störr och stabilare. Även om du är fin väders fiskare så blir det knappast att du kan gå ut i 7 - 8 m/s då väljer dom flesta att stanna i land. Men sen är det som du sa Hemi att det handlar om ekonomi med mera. Så man får väga in allt var ska jag fiska med båten osv och köpa båt efter det tycker jag i alla fall.
          Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Jo , det finns en genväg................
            Ere en äldre fjordling med borttagen tunnel?.. i alla händelser hur funkar den i sjön?

Kommentera

Jo , det finns en genväg................
              Haha Eino den friskriver jag mej ifrån verkar vara en vettig ide med vattenfylld tunnel, mycket märkligt att ingen annan tillverkare mej veterligt tagit upp iden på nyare grejer, du verkar riktigt nöjd mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Den här lilla 5 meter/400 kg ht-båten går garanterat mjukt i grov sjö...Iofs lite klen motor på just den här ;-) http://forum.boatsite.se/uploads/post-34-1202484637.jpg

Här är den i inombordarversion där man tydligt ser skrovets 24 graders v-botten..Fö densamma som på legendariska bertram..
                Senast ändrad av Hemi; 2008-12-01, 17:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                  Den här lilla 5 meter/400 kg ht-båten går garanterat mjukt i grov sjö...Iofs lite klen motor på just den här ;-) http://forum.boatsite.se/uploads/post-34-1202484637.jpg
                  Helt otroligt att aktern orkar bära den motorn samt att spegeln håller, de snålade nog inte med plasten direkt, man blir förvånad varenda gång man ser dem med dessa jättemaskiner! mvh

Kommentera

?
                    tunneln sitter kvar ,du ser väll öppningen !
                    funkar utmärkt i sjön , man bara flinar när man kör
                    Å ännu mer flinar man när "coola" killar med bajsliner och nya fina båtar
                    tänker köra ifrån "den lilla fula båten" .
                    När andra drar av på gasen i sjögång så är det bara att öka med veteranbåten

TAMTAM:
                    Fjordling hade patent på tunneln en hel del år
                    sen ville väll ingen återuppta en så gamal konstruktion
                    Ingen tillverkare vill ju få stämpeln att vara bakåtsträvare å efterapare .
                    Det finns en 80-90 tals styrpulpetare som heter Wessling 490 med tunnel
                    sån skulle jag kunna tänka mig men dom är ovanliga
                    Haha de borde bli lite konfunderade när "veteranbåten" har en ny 225 ibak!!
                    Konstigt funkar tunneln riktigt bra skulle jag plocka dit den direkt om jag byggde båtar skiter väl samma om det är en gammal konstruktion.....mvh

Kommentera

Ok Eino, misstog mig på tunneln, min hade som sagt ingen eftersom det var en inombordarversion ombyggd till utombordare..Så min var rank utan tunnel och i låg fart..men så fort jag gasade gick den på räls..Brukade marscha 40 knop. den toppade 48..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                      13 svar
                      10 869 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup