fixa läckor på träekor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fixa läckor på träekor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lägg den i marvatten så snart som möjligt men täta de större sprickorna med Ettan först, utifrån. Hör av dig till mig om du har fler frågor gällande träbåt.

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Kollade på den idag. Den ser rätt bra ut. Jag kommer köpa den. Det enda felet är att översta plankan på styrbord sida är lite porös på en kort 10cm sträcka, är det nått man behövet byta? jag hade tänkt böja en aluminiumskena på ca2mm tjocklek över den som förstärkning funkar det?

Jag tänker "provköra" den me sjön ligger rätt bra till och fryser på vintern så jag kommer ha den på land.

Som den såg ut så behöver inget drevas men det får man väl se när den ligger på vattnet.

Han sa att den inte varit i vatten på 1.5år, men den var bra fuktig, jag misstänker att det regnat på den och sånt. Kan den ha svulnat up av det så att den inte behöver blötläggas om jag ska använda den nu direkt?

Eftersom att han inte rört den på 1.5år behöver den garanterat intjäras(eller vad det heter), gör man det på både in och utsidan? var finner man tjäran? finns det inget liknande bättre syntetiskt ämne? (tjära låter som en forntida lösning i stil med att böja plankorna över enöppen eld....

Jag kommer kedja fast den i två träded 2 separata kedjor och 2 separata lås,. Var får man tag på billiga men bra lås som är svårdyrkade och svårare att såga än trädet man kedjat fast båten i? samma fråga angående kedjorna. Finns det nått klasssystem? eller nån diameter kedjorna ska ha?

Tack på förhand!!!

Kommentera

Tjära ett av dom bästa ämnen som finns, använd den inte på insidan om du inte har gått om kläder, den torkar väldigt sakta och då menar jag vääällddigt sakta. Men om du blandar tjära med linolja och balsamterpentin i lika delar så får du en fin inpregnering som blir torr, tar ett tag men torr blir den. Du kan måla hela båtens skrov med den blandningen och sen tjärar du bara delen under vattenlinjen.
        tjära hittar du på Ö&B olika färghandlare mm.

Ps: Alla träbåtar läcker lite i början, ingen fara.

Lycka till

En sista sak låt den inte frysa när den är våt.
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Hur sakta torkar tjäran? om vi säger att jag tjärar in insidan i exempelvis november-december då isen troligtvis kommer. Kommer den torka till våren? april/maj trots kyjan from till april?

Jag är väldigt orolig över at jag efter några få år kommer ha en halvrutten båt....Är det bara tjära och liknande som gäller?

Hur lagar man den sen när skadan är framme? jag har funderat pa att när den väl är "döende" att måla ustidan med massvis med topcoatgelcoat sedan ha på glasfiber och byggan en glasfiberbåt på utsidan och sedan "hacka" och slipa ut trät. och sedan gämna ut insidan medett extra lager glasfiber och topgoat/gelcoat. Blir det för dyrt jämnfört med at köpa en begagnad glasfiberbåt?

Hur länge bör en träbåt "leva"?

Kommentera

Ren tjära är klibbig länge , blev klibbig året efter när jag la ner gamböten. Men ta du blandningen tjära linolja och balsamterpentin. den kan du använda på insidan. Låt den torka ett par dagar bara.

Tjära är nog det bästa du kan ha om du vill ha båten fri från röta.

Att plasta en egen båt med en träbåt som form, ja om du får tag i plasten mer eller mindre gratis, då och endas då blir det billigare än att köpa en begagnad plastbåt.

Lycka till.

Och ja livslängd på en träbåt om du tjärar den och sjöter om den, ca, din livstid, je och ta ett par år.
            I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg

Kommentera

Ok, hur blandat jag tjäran med terpentin o linolja? lika delar eller olika mängder? Hur ofta behöver jag tjära om insidan? utsidan? kan man tjära båten medan den är blöt/fuktig/svullen eller måsta man vänta på att den torkat helt? isf hur lång tid tar det för det att torka på land? talar vi om dagar eller veckor?

Tack för riktigt bra svar fram till nu!

Kommentera

Båten tjäras på våren efter den har torkat ut under vintern, då torkar den snabbt i vårsolen .När du tar upp den för vintern så täck över den med plåt eller liknande så att den kan "luftas" lägg den gärna på bockar så luftas insidan med .Tjärstrykning görs en gång om året ,glöm ej trallen i botten på båten .Blandningen av tjära mm har lika många recept som användare

Kommentera

Funkar detta:

Jag lägger den på en "pall" med "insidan" neråt och en pressenning över, efer en vecka vänder jag på den så att andra sidan luftas.

Kommentera

"Mitt recept" lika delar av tjära linolja och balsamterpentin, en tredje del av varje.
                    Gruvis tog upp när du bör tjära, jag håller bara med.
                    Om du lägger den på en pall så luftas insidan, lägg ett par plankor mellan preseningen och båten så luftas den sidan också.

Lycka till

Min Blogg

Kommentera

Kolla trabatsakuten.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35