fixa läckor på träekor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fixa läckor på träekor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, nu är båten 100% min, den var torr och läckte in vatten sakta, springorna mellan plankorna är väldigt små, jag kan inte lista ut hur jag ska lyckas trycka in nåt där. Vad använder man för verktyg för att ta bort gammal drev och vad använder man för att trycka in ny? vissa springor är mycket mindre 1mm tjocka de är "knappt synliga"...

Kommentera

Förlåt, trabatsakuten.nu skall det vara. Där kan du få svar på alla träbåtsfrågor.
      Lycka till!

Kommentera

De sprickor som knappt är synliga bör svälla igen efter ett par dagar. Om båten legat på land i 1,5 år och då har så tunna sprickor, låter det som om den är i bra skick. Visserligen är det väldigt fuktigt klimat nu. Ska du ändå täta båten så kan du använda ett fabrikat som heter "Ettan". Det är huvudsakligen en blandning av tjära och bivax (tror jag), är ganska tjock i konsistensen. Om du värmer upp det i t ex vattenbad, så mjuknar det. Ettan har fördelen att det inte stelnar och "spränger" mellan borden då den sväller, utan trycks ut ur springan.

Kommentera

PL 400= Gråskit funkar hur bra som helst kanske inte så snyggt men funkar perfekt!!
          Lägg en rand och dra ut med fingret ska ju helst vara skapligt tort just då!
          Senast ändrad av Funken; 2008-09-12, 20:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
            Funkar detta:

Jag lägger den på en "pall" med "insidan" neråt och en pressenning över, efer en vecka vänder jag på den så att andra sidan luftas.
            men hallo,orka?köp en billig plastbåt eller alubåt.plasta in en träbåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
              Ok, nu är båten 100% min, den var torr och läckte in vatten sakta, springorna mellan plankorna är väldigt små, jag kan inte lista ut hur jag ska lyckas trycka in nåt där. Vad använder man för verktyg för att ta bort gammal drev och vad använder man för att trycka in ny? vissa springor är mycket mindre 1mm tjocka de är "knappt synliga"...
              Allt verkar lugnt..Någon drevning behövs inte..Har haft många träbåtar, Visst linolja och tjära är iofs ok..men bara krångel..Täta bara med något medel typ ettan(gillar inte just det kletigt, ej uppdaterad) utifrån så är allt lugnt..Haft båtar byggda -20, även sent 1800-tal..inga problem om båten i övrigt är frisk över vattenlinjen..Eller gör ingenting..behövs ju inte om den knappt läcker..

Kommentera

Jag vill iaf fixa läckorna fär att minimera läckage så myclket som möjligt. Över vattenlinjen är den inte 100% okey, den är lite pörös en bit ifrån årtullen men det fixar jag lätt med en aluminium-förstörkning.

Men de tipsen jag fått nu är 1)fyll i springorn a med ämnen som tycks likna vax eller silicon 2) fyll i springorna med drevgarn dränkt i tjära.

Vad blir det för skillnad på resultaten med de olika metoderna? jag tycker att drevgarnet låter svårare men bätte. Jag resonerar att när jag pressat in det tigth och trät sedan svullnat kommer garnet tryckas ihop ännu hårdare vilket borde minimera "läckage". Medan vaxet verkar enklare att trycka in men borde lostna snabbare. Stämmer det?

Vad gör jag sen när allt detta är fixat? ska båten ligga i marsvatten konstant? när boten väl är tät kan den ligga på vattnet utan att man har den i marsvatten? eller kommer springorna torka från insidan och börja läcka in vatten för att sedan svullna men då finns ju redan gott om vatten i den så den torkar inte igen. Eller kommer det konstant läcka in lite vatten så att den till slut ligger helt i marvatten?

Jag gillar inte tanken med att ha en träbåt under vatten, hellre läger jag den på jand och kör förbi 2dagar innan jag ska använda den och lägger den då i marvatten.

Ledsen över att det blir så mycket frågor men jag kan inget om ämnet.

Kommentera

Jag tycker att du ska ta problemen när de kommer. Så här sköter jag min träbåt. Inte en gnutta röta på den.

På hösten tvättar du den med en stadig borste. Alger och annan växtlighet lossar så mycket bättre då än när de torkat fast på våren. Vinterförvara luftigt och gärna regnskyddat. Ute går bra.

När våren närmar sig så skrapar man den där det behövs. Överdriv inte. En oljad båt behöver inte skrapas trären. Tätning brukar inte behövas men om man en större läcka så kan man använda Farm eller Ettan. Men personligen använder jag vanlig våtrumssilikon som jag trycker in med tummen.

Första åren använde jag Bohusblandning (Roslagsmahogny?) till ytbehandling. Lika delar rå linolja, trätjära och balsamterpentin. Gärna lätt värmd så den tränger in lättare. Kladda på blandningen på insidan, ta en promenad, på med mer kladd, en promenad till och lägg på mer om det sugits in.. Låt vara en vecka. Nästa helg tar man utsidan på samma sätt. Senaste åren har jag minskat/uteslutit tjäran. Jag har lite bråttom att få i båten på våren och tjäran ökar torktiden.

Helg tre är båten klar för sjösättning. Om man vill ut direkt så blir det en del ösande första timmarna. Även senare på sommaren kan det bli lite ösande, speciellt om vädret är fint. Men det är lite av charmen med en träbåt.

Detta beskriver träbåt som impregneras men oljeblandning. Sedan kan man använda ren tjära till botten men det känns kladdigt och kräver nog åtskilliga veckors torktid.

Notering 1
                  Efter ca fem år gjorde jag en riktig ytrengöring med axialborste på vinkelslipen. Bra verktyg för hårt sittande föroreningar.

Notering 2
                  För en del år sedan renoverade vi en Vätternsnipa, ett riktigt vrak.... Köpte då Farm men eftersom det var dyrt så köpte vi även en burk vanlig underredsmassa för bil. Det visade sig att lukt, konsistens och känslan var EXAKT likadan. De är troligen samma gegga men tre gånger så dyrt till båten.

Notering 4
                  Nämndes i ett tidigare inlägg om mystack som tätning. Kallas att myrra. Båten måste vara svälld och klinkerbyggd. Man tar en hink gammal myrstack eller sågspån. För in hinken upponer under båten och släpper ut materialet. Det fastnar då i glipor och läckor mellan borden och sväller där så det blir tätt.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ok, det jag bestämt mig för ät att först dreva, sedan tjära in usidan sedan ha linolje-balsamterpenti-tjär-blnadningen på insidan.

Var finner jag drevjärn och drevgarn och stenkolstjära i västerås? biltema har det inte, det som finns kvar är bauhaus,clas ohlsons och jula vet ni omnån av dem har det? (jag vill undivta att gå dit i onödan)

Vad är de praktiska skillnaderna på trä och stenkolstjära?

Kommentera

Jag har kollat runt lite nu och det verkar svårt att få tag på drevjärn o drevgarn. Sprickorna är även tunna och jag vill inte råka ha sönder trät med järnet. Så det blir tätning med silicon eller vax ist.

funkar Farm 50 ochFarm 100 utan att man drevar först? har någon användt biltemas version?

Är biltemas,farm 50 o 100 vax eller silicon?

Jag tror att jag föredrar silicon då det känns permanentare.

Hur får man in det ordentligt mellan springorna? det verkar kompliserat med tanke på att "munstycket" på biltemas grej är mycket större än sprickorna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                      13 svar
                      10 869 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup