Bojsänke? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bojsänke?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bojsänke?

Hej!

Vad använder ni som sänke till eran förtöjningsboj?

Min tanke är att ha båten ca 2 meter utanför en brygga men vet inte hur jag ska göra, kom gärna med förslag på hur jag ska göra!

En stor sten

Kommentera

Rör beroende på hur din botten ser ut.

Kommentera

Stor hink eller avkapad 24L dunk fylld med cement.
        Senast ändrad av Guest; 2015-06-10, 16:03.

Kommentera

bojsänken var jag med och gjöt när jag var grabb, formen är mycket enkel.

En plyfa som botten och fyrtums reglar, på högkant, som väggar, i med lite armering och bocka till en ögla formad typ såhär " _A_ " sen i med cement och hiva i vattnet.

Jag vet dock att folk har använt kartonger med tillfredställande mått som formar, bara att "täta" med packtejp eller dylikt.

Tidigare tips i tråden är såklart också bra, men jag rekommenderar att du gjuter in någon form av ögla i metall eller en bit kätting att förtöja i, en gammal granne körde plastdunk och kopplade i handtaget vilket inte höll mer än något år.
          Senast ändrad av norrpan42; 2015-06-10, 17:05.

Kommentera

Har alltid gjutit i bildäck i "lämplig" dimension, lite armering, en ögla, funkar kanon! :-)

Kommentera

Hur funkade det med bildäck? Har haft tanken att gjuta i det nämligen och då slipper man även gjuta in en ögla.
              Tack för alla snabba svar!

Kommentera

Jag använde mig av en Lastbilsfälg

Fick tag på den via en vän som jobbar på däckverkstad.

Finns redan hål att fästa kätting i, och den satte sig som ett smack i lerbotten, finns inte en sportslig att få upp den därifrån nu ett par år senare.

Kommentera

Nu beror det ju på vilken båt du har... Tyngre båt = tyngre bojsten. När jag hade segelbåtar gjöt vi en bojsten i den övre cementdelen av en brunnstrumma. Förutom armeringsjärn gjöt vi också in en rejält grov galvad ögla, ungefär enligt norrpan42:s modell. De stenarna blev så tunga att vi fick dra dem på rullar ut till sjösättningskranen och sedan köra ut dem på plats med någon kompis båt, hängande i en tamp.
                  För lättare båtar är säkert KeBa:s eller norrpan42:s modell fullt tillräckliga, går ju för övrigt att variera med däcksstorlek eller storlek på botten plattan. Men lite fundersam till om KeBa menar att däcket ska sitta kvar. Jag tror egentligen inte att det är en så bra idé eftersom vassa kanter bidrar till att stenen gräver ner sig. MEN - vad viktigare är är att inte sätta förtöjningstamparna i bojen om det ska vara en sådan. En bojteln är enbart dimensionerad för att haka i med båtshaken tillfälligt och för att hänga tamparna på när man kastar loss. Tamparna ska sitta med splitsade öglor med insplitsad kaus direkt i bojkättingen och om man använder kätting till förtöjningen ska också den sitta direkt i bojkättingen med rejäla galvade schackel. Och snåla inte på dimensionen på bojkättingen (mellan bojstenen och bojen). Även om du har en lätt båt som inte har en chans att rycka av kättingen så står en grov emot korrosion bättre än en klenare. Och - framför allt - en grov och tung kätting fungerar utmärkt som ryckutjämnare och minskar risken för skador på båten eller bojstenen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Nu beror det ju på vilken båt du har... Tyngre båt = tyngre bojsten. När jag hade segelbåtar gjöt vi en bojsten i den övre cementdelen av en brunnstrumma. Förutom armeringsjärn gjöt vi också in en rejält grov galvad ögla, ungefär enligt norrpan42:s modell. De stenarna blev så tunga att vi fick dra dem på rullar ut till sjösättningskranen och sedan köra ut dem på plats med någon kompis båt, hängande i en tamp.
                    För lättare båtar är säkert KeBa:s eller norrpan42:s modell fullt tillräckliga, går ju för övrigt att variera med däcksstorlek eller storlek på botten plattan. Men lite fundersam till om KeBa menar att däcket ska sitta kvar. Jag tror egentligen inte att det är en så bra idé eftersom vassa kanter bidrar till att stenen gräver ner sig. MEN - vad viktigare är är att inte sätta förtöjningstamparna i bojen om det ska vara en sådan. En bojteln är enbart dimensionerad för att haka i med båtshaken tillfälligt och för att hänga tamparna på när man kastar loss. Tamparna ska sitta med splitsade öglor med insplitsad kaus direkt i bojkättingen och om man använder kätting till förtöjningen ska också den sitta direkt i bojkättingen med rejäla galvade schackel. Och snåla inte på dimensionen på bojkättingen (mellan bojstenen och bojen). Även om du har en lätt båt som inte har en chans att rycka av kättingen så står en grov emot korrosion bättre än en klenare. Och - framför allt - en grov och tung kätting fungerar utmärkt som ryckutjämnare och minskar risken för skador på båten eller bojstenen.
                    Jag låter däcket sitta kvar.
                    Lägg det på en plywoodskiva, lägg i armering, sten och liknande....fyll alitihop och GJUT DESSUTOM I EN REJÄL ÖGLA!!!
                    Hur fasen skulle man annars kunna trä igenom något nytt när den ligger nedsjunken i dy efter några år.
                    Tillräckligt stort däck funkar, blir tungt som satan.
                    Tyngdpunkten är låg = kommer inte "tippa" eller liknande.
                    Dessutom är det lite lättare i hanteringen när man ska ha i det i sjön om däcket är kvar, varför....det får ni fundera på själva!

Jag kan tillägga att jag har ett stort slåtterhjul fyllt med cement som legat i sjön i 30 år, tveksam till om kättingen är ok men om öglan är ok kan jag lätt dra fast en ny kätting med schackel. Att lyfta det hjulet nu för att "trä runt" något är stört omöjligt.
                    Senast ändrad av KeBa; 2015-06-10, 20:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka