Biltaksbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltaksbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Biltaksbåt?

Hej allihop!
    Läste artikeln om biltaksbåtar i Fiskefeber och har inte riktigt kunnat släppa tanken... Har egentligen spetsat in mig på en trailerbåt typ Linder 400 eller som störst 445 men det känns ju plötsligt lockande att kunna få en sprillans ny båt till ungefär samma pengar som annars skulle räcka till dragkrok och en halv trailer.

Jag är ffa intresserad av Alumacraft 1236 eller Tracker 1236 om den säljs i Sverige. Plattbottnade fula eländen
    Har för närvarande en risig plasteka på 4,5 meter. Fiskar i Skåne, mest på Finjasjön men vill ut på Ringsjön också. Vertikal och jerkfiske. Oftast två, enstaka gånger tre pers ombord. Vill gärna byta båt för att kunna ha den hemma på tomten och på så vis ha koll på den, inte behöva vara orolig att den sjunkit eller slitit sig och kunna fiska i olika vatten.
    Är jag en snål idiot? Kommer jag att känna mig begränsad av båtens låga fribord och inte vilja gå ut om det går gäss på sjön? Kommer allt sluta dyrt när jag har repat upp lacken på bilen efter klantig hantering?

Som jag tänker är fördelarna:
    - Priset
    - Möjligheten att sjösätta där det inte finns ramp.
    - Ett visst mått av familjefrid, äppelträdet blir inte trailerpark.

Nackdelarna är ju rätt tydliga också:
    - Trångt om man vill vara fler än två.
    - Riskablare om det går vågor.
    - Obekvämare om det går vågor

Tar tacksamt emot synpunkter!
    Framför allt intresserad av sjöegenskaperna.

Mvh Henning

En Portabote kanske kan va nått, kan du dessutom hänga på väggen i garaget, ganske dyr dock.
    Fiskkonservator Lubbe har lagt upp lite videos på youtub där han fiskar från en sån.

// HC

Kommentera

Jag köpte en oskwig 330 för 2 månader sen.

Fungerar fint, är riktigt lätt att slänga upp på taket samtidigt som den är stabilare än kanoten.

Nackdelar som jag ser är
      tjockleken, 1,3mm är inte mycket ifall man repar den mot en sten.
      lättsnodd från trädgården/parkering
      driver lätt utan ankare, krävs dock inte mycket till ankare för att håla den på samma ställe

Fördelar
      Lätt att transportera å sjösätta
      slipper trailer - går att ta på mindre vägar
      Går att bära med sig ett par hundra meter om man är 2 pers
      stabil
      Lättdriven med elmotor eller mindre bensinmotor

Kommentera

Stort tack för input.
        Henrik: Portaboat har jag aldrig gillat... Kan inte svara riktigt på varför. Farsan har haft ett reklamblad för den sittande i sin "Båtmässepärm" sedan tidigt 80t eller så så jag har med jämna mellanrum sett bilden på båten och tänkt, fan vad ful den är. Säkert smart men nej, inget för mig.
        Samuel: Oskwig är ett alternativ men jag tycker att den är onödigt liten.
        /Henning

Kommentera

Om du har möjligheten, köp en större båt. Biltaksbåten kommer snabbt att kännas för liten och dessutom är den väderkänslig om du vill fiska på större vatten. Men som andrabåt till småvatten är den perfekt.

Kommentera

Har en 4m alubåt som jag kört på taket och tycker det är bökigt att flera anledningar. Det tar längre tid att lasta, det går inte/krångligt att lasta ensam. Man måste ha ALLA saker i bilen och montera dom varje gång.

Hade valt en båt på trailer alla gånger om man ska spinnfiska som du säger. Om man t.ex. ska meta i små vatten är en biltaksbåt överlägsen.
            sigpic

Kommentera

Ja det där med att lasta misstänker jag kan vara lite bökigt! Det borde gå att få till tekniken med en tvärslå på takräcket, eller med Linders taklastarmojäng.

En grej till som är lite OT, hur tusan gör ni som har större båtar på vintern? Jag har ju alltid min motor hemma för att den inte skall bli snodd, under vintern innebär det att isfri tid är fiskbar tid (Hey, jag är exil-Göteborgare i Skåne, här är vintrarna väldigt varierande ingen som helst isgaranti). Om man har en tung motor på, säg 30hk så baxar man den ju inte in och ut i förrådet utan det lär ju bli till att vinterkonservera den i november och inte köra den förrän i mars-april för att vara på den säkra sidan. Hmm, vem skall då fånga gäddorna de där regniga juldagarna?

Kommentera

Mina tankar i ämnet är väll att biltaksbåtar fyller sin funktion, men de ersätter inte en "riktig" båt.

Om man fiskar i bra väder, ensam eller med EN kompis, om man sitter mycket ner i båten eller vertikalar och gillar att komma till sjöar där man inte kan traila i båten så är det ett klockrent val.

Är det tvärtom så är ju en biltaksbåt tämligen värdelös, Jag hade börjat med det som kommer närmast dina behov oavsett kostnad och senare kompletterat om det behövs

Förresten så kan man ju hamna nånstans i mitten och köra på en "riktig" båt som får plats på taket

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Ja det där med att lasta misstänker jag kan vara lite bökigt! Det borde gå att få till tekniken med en tvärslå på takräcket, eller med Linders taklastarmojäng.

En grej till som är lite OT, hur tusan gör ni som har större båtar på vintern? Jag har ju alltid min motor hemma för att den inte skall bli snodd, under vintern innebär det att isfri tid är fiskbar tid (Hey, jag är exil-Göteborgare i Skåne, här är vintrarna väldigt varierande ingen som helst isgaranti). Om man har en tung motor på, säg 30hk så baxar man den ju inte in och ut i förrådet utan det lär ju bli till att vinterkonservera den i november och inte köra den förrän i mars-april för att vara på den säkra sidan. Hmm, vem skall då fånga gäddorna de där regniga juldagarna?
                  Till det har man en båt som är runt 4.2m och en 10hk motor på, som man kan hänga in i garaget :P

Anledningen till att jag köpte takbåten var för att kunna fiska i vatten med dåliga eller inga ramper. Det blir mest abborrfiske i den i mindre vatten.

Till det riktiga fisket har vi en ryds västkust med en 9hk motor på

Kommentera

Jag är helnöjd med min biltaksbåt en Quicksilver 410.
                    Jag anade inte att jag skulle få så mycket fiske ur den när jag köpte den.
                    Och hade någon sagt att jag skulle få upp hälleflundror i den hade jag skrattat dom rakt i ansiktet.
                    Men det har hänt!
                    Båten är 4m 11cm lång och väger 64 kg med åror.
                    Jag transporterar den på egengjort takräcke och har inga problem att lasta och lasta av helt på egen hand.
                    Lastningen går hur lätt som helst då jag har fixat så att jag kan sätta på hjul på akterspegelen (både rätt vänd och upp och ner), sedan är det bara att gå iväg med den som en skottkärra.
                    På takräcket har jag lagt på glidplast så jag behöver bara få upp fören på takräcket och sedan knuffa på och båten glider lätt upp.
                    Min motor, en Mariner 9,9, får båten att formligen flyga fram.
                    Visserligen är friborden låga men sedan jag gjort ett motorfäste till fören så har jag inga problem med vertical fisket.

Det här blev visst rena lovtalet till min båt.
                    Nåja den är värd det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 800 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka