Biltaksbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltaksbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

@Erik: just typgodkännande var vad jag frågade transportstyrelsen om. Svaret var, precis som du skriver att det kan vara så att modellen inte är godkänd för taklast. Thule har gjort ett takräcke anpassat för Yaris så det är ju isf lite snopet... Jag har kört med bland annat kajaker på taket och vet att det går alldeles utmärkt, det jag är orolig för är följande scenario: jag är ute och kör med båten på taket och orsakar en olycka, försäkringsbolaget reagerar på att jag kört med en hel jäkla båt på taket på den lilla bilen och får reda på att det inte är godkänt. Försäkringen gäller inte och jag får stå för en eller flera kvaddade bilar och kanske rättsliga efterspel. Kanske ett extremt exempel men jag vill ha torrt på fötterna innan jag skaffar en båt som är en kompromiss från början...

@Olle:Kanon! Grundfrågan, som är väldigt subjektiv, är hur blåsigt/vågigt det kan vara innan det blir obehagligt... Sedan hade det såklart varit kul att få klämma lite på den och se den live om den finns i Lund.

@Westgear: Tack, har avvaktat med att kontakta er och bara kollat er sida stup i kvarten Ni har såklart grym koll men är ju helt naturligt också en smula partiska. Är inte helt ointresserad av er V14 om det blir en trailerbåt så det kan tänkas att vi hörs av framöver oavsett. Kommer ni att vara med på båtmässan i GBG i vinter?
    /Henning

Kommentera

@MastaPike: En stor båt är nästan alltid bekvämare än en liten, så enkelt är det. När valfriheten finns mellan att fiska från din trailerbåt eller kompisens takbåt förstår jag att valet faller på den större och bekvämare båten. Hade det inte varit för världsliga ting som pengar och äppelträd hade jag inte tvekat, jag hade köpt ett större hus, en Landrover eller Landcruiser, en stor trailer och en stor båt Nu är inte ekonomin helt körd för mig och jag hade kunnat lösa tex en Linder, frågar mig bara om det är värt de extra dryga 50-100.000kr det skulle handla om. Man kan ha rätt mycket kul för de pengarna. Därav funderingen, uppskattar ditt och andras input.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        @MastaPike: En stor båt är nästan alltid bekvämare än en liten, så enkelt är det. När valfriheten finns mellan att fiska från din trailerbåt eller kompisens takbåt förstår jag att valet faller på den större och bekvämare båten. Hade det inte varit för världsliga ting som pengar och äppelträd hade jag inte tvekat, jag hade köpt ett större hus, en Landrover eller Landcruiser, en stor trailer och en stor båt Nu är inte ekonomin helt körd för mig och jag hade kunnat lösa tex en Linder, frågar mig bara om det är värt de extra dryga 50-100.000kr det skulle handla om. Man kan ha rätt mycket kul för de pengarna. Därav funderingen, uppskattar ditt och andras input.
        Fast fallet är det att han i princip slutat fiska i biltaksbåten efter att ha åkt trailerbåt

Kommentera

En amfibiebil, stor så att du kan bo på den kanske vore nått, det bästa från 2 världar :-)

//hc

Kommentera

@Olle:Kanon! Grundfrågan, som är väldigt subjektiv, är hur blåsigt/vågigt det kan vara innan det blir obehagligt... Sedan hade det såklart varit kul att få klämma lite på den och se den live om den finns i Lund.

Det är som du säger en väldigt subjektiv fråga
            Ärligt talat handlar det mycket om sjövana. För en alubåt är skumpigare och "ostabilare" än tyngre plastbåtar helt enkelt. Lägger vi också till den platta bottnen + låga fribord så är det givetvis ingen båt för stormiga dagar i stora öppna sjöar, som typ Ringsjön en "vanlig" skånsk dag

En bra referens är gäss på sjön eller 6-8 m/s i stora öppna sjöar. Är suget ändå för stort så är det bara att hålla sig till läsidan av sjön, för det finns ju alltid en sådan!

Småsjöar eller inneskärgård är vind i stort sätt aldrig ett problem med 1236:an.

Ska iväg på ett race nu i helgen till hemtrakterna (hstd) men är tillbaka igen nästa vecka, hör av dig då så kan du ju kolla om du vill.

Med vänlig hälsning
            Olle

Kommentera

En båt är alltid en kompromiss. Själv fiskar jag väldigt mycket från min Tracker 1232. Tycker det är väldigt smidigt. Klarar utan problem att slänga den på taket och åka ut och fiska själv. Tar dessutom väldigt liten förvaringsplats. Men det är ingen båt jag rekommenderar någon att gå ut på stora öppna vatten om det blåser en hel del. Jag har dock gjort det en del gånger och båten klarar vågorna förvånansvärt bra men det är läskigt när vågorna bara är cm ifrån att slå in över de låga friborden. Dessutom tycker jag inte om att stå och fiska i båten. Känslan är alltid där att man kan sluta i vattnet om det kommer en våg man inte är beredd på eller om kompisen gör en oväntad rörelse.

Köper du en trailerbåt får du mycket mer båt. Men det kostar därefter och dessutom måste du ha plats för den. Dessutom kan det ibland vara svårt att hitta ramper för att traila ner båten vilket kan innebära långa sträckor att åka för att komma till fiskeplatsen. Många platser blir även ofiskbara med trailerbåt. Personligen tycker jag det är lite bökigt att traila också. Speciellt om man är ensam. Lättast är att ha båten i vattnet på en båtplats men då försviner den rörliga biten.

Egentligen borde man ha minst en båt av varje sort men det är inte så lätt alltid. För fiske i många små - medelstora vatten är dock takbåten närmast oslagbar. Rannsaka dig själv så finner du nog svaret. Själv behåller jag biltaksbåten som kamrat men kanske kommer byta ut mot en lite bredare version.

Kommentera

@ Niklar: Tack för ett bra inlägg. Håller med om att båtplats är bra, en förutsättning är att man bor nära så att man kan ha koll på båten. Som det är nu ligger min båt en dryg timmes bilfärd bort vilket gör det lite knöligt att tex ösa båten. Min förra båt mosades av isen när den låg upp och ner, uppdragen i stranden, vattennivån steg och sjön frös. Sådant slipper man om man antingen bor vid sjön eller har båten i trädgården.

@ alla hjälpsamma som skrivit i tråden: Jag har nu till 99% bestämt mig för att hoppa över biltaksbåt.
                Jag fiskar inte tillräckligt mycket i de där små otillgängliga vattnen där biltaksbåten briljerar och jag fiskar för mycket med folk som skulle tveka att gå ut med en liten båt i busväder.

Tog mig en lång funderare på Sövdesjön igår. Frisk vind som byggde vågor på kanske 40cm som max. Satt i kompisens normala 390-eka och funderade på om jag hade varit bekväm i en liten jonboat under de väderförhållandena. Insåg helt enkelt att nackdelarna är lite för stora vid det fiske jag gillar.
                Min förrförra båt var liten och hade låga fribord, jag minns hur obehagligt det var att sitta ensam på sjön i höstmörkret och se vågor välla in över aktern. Jag minns också hur mycket tryggare det kändes när jag bytte upp mig till en större båt... Det blir nog helt enkelt inte lyckat att byta ner sig igen.
                Jag får nog bita i det sura äpplet och slanta upp för en trailerbåt så småningom. Med lite tur och ett bra lås kan det ju vara en engångsutgift...

Tack skall ni ha för hjälpen!
                /Henning

Kommentera

Jag är nöjd med Oskwig 370 på taket.
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0452_boat.JPG
Views:	1
Size:	68,0 KB
ID:	1770871
                  Ett par tvärgående reglar skruvar jag fast direkt på railsen med avgasklammer och vingmuttrar.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Jag köpte en oskwig 330 för 2 månader sen.

Fungerar fint, är riktigt lätt att slänga upp på taket samtidigt som den är stabilare än kanoten.

Nackdelar som jag ser är
                    tjockleken, 1,3mm är inte mycket ifall man repar den mot en sten.
                    lättsnodd från trädgården/parkering
                    driver lätt utan ankare, krävs dock inte mycket till ankare för att håla den på samma ställe

Fördelar
                    Lätt att transportera å sjösätta
                    slipper trailer - går att ta på mindre vägar
                    Går att bära med sig ett par hundra meter om man är 2 pers
                    stabil
                    Lättdriven med elmotor eller mindre bensinmotor
                    Har haft en Oskwig 330 i några år nu och den har varit med på många fisketurer. Fördelarna med en liten och lätt båt (den väger bara 38 kilo) är ju att jag lätt kan flytta den själv, att lasta på biltaket är enkelt och den väger så lite att man kan bära den om det är stenigt, annars drar man den lätt i handtagen som sitter fram och bak på båten. Perfekt när man vill vara mobil och utforska nya vatten.

Längsta turen i den gick 2 mil över Virisen, 2 man och fullpackad för ett par dagars fiske. Rekommenderas inte men vi hade tur med vädret och körde på natten för att undvika vind och vågor. Tycker båten är sanslöst stabil att stå i men i och med att den är plattbottnad är den ganska tungdriven.

Har flera av mina pers från den så för mig har den funkat bra
                    Såg nånstans att det fanns höstrea på 330´n nu, man kan få en ny för ca 8500:-, då ingår åror, årklykor och två spöhållare.
                    http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Fiskat en hel del från Linders kanot, 525, den lastar mer än en Oskwig 330, går inte att stå upp o fiska direkt men funkar bra annars tycker jag. Har bara paddlat den, men funderade på en liten motor av något slag då det är lite roddigt att manövrera den ensam i hård vind. Annars har den samma styrkor och begränsningar som alla små båtar, krävs starka nerver och erfarenhet att ligga ankrad och fiska av en lästrand när sjöarna börjar fräsa in över relingen......
                      Fördelarna är ju ringa djupgående och otroligt manöverbar, kommer fram till vatten som få eller inga båtar når att fiska av.....
                      I havet gäller en större båt med snurra som klarar besvärligare sjö, och därmed kräver trailer om den ska flyttas....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 800 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka