Vill byta plattskärm mot fiskedrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill byta plattskärm mot fiskedrag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rule Britannia Visa inlägg
    Till TS: Sälj skärmen på blocket istället.
    Dessutom har tex. Dogger.se och alla andra Klarna anslutna butiker "Köp nu betala i Augusti" erbjudanden. Det är inget fel att handla på krita om man vet med sig att man kan betala, men tänk efter noga! Något kan ju hända.

Dessutom, din orderbekräftelse du fick vid köpet ÄR ett kvitto/garantisedel, bara så du vet.
    Nu kan jag verka hård men det där var det absolut dummaste tipset jag läst någonsin!! Hur kan du utan att ha koll på TS ekonomi ge tips om att handla på kredit, han har ju redan en skuld på en dataskärm som garanterat inte är gratis, har ont om pengar just nu och kan inte betala skärmen förrän till midsommar, ska han då köpa på sig ännu mer eftersläpande skulder?

Jag har i mina yngre dagar köpt mycket på kredit och till slut började månadskostnaderna överstiga min inkomst! Jag hade tur som klarade mig utan att hamna hos kronofogden och köper idag ALDRIG på kredit. Ta och kolla på några avsnitt av lyxfällan så har du nog inte samma uppfattning sedan!

Kommentera

Jag är tämligen säker på att CDON redan har fått sina pengar via banken som ger ut själva krediten. Och TS äger redan skärmen även om lånet ännu inte är betalt. Så han har full rätt att göra vad han vill med den.

Vad skulle ni säga om husköp? Skulle man inte äga huset förrän lånen är betalda? Likadant där, säljaren får pengarna av banken direkt, köparen betalar sedan av skulden till banken. Men sedan köpeavtalet är påskrivet är huset köparens även om hen får dras med amorteringar resten av livet.

Har handlat många saker på kredit, tycker det är smidigt att kunna dela upp betalningarna på några månader om det gäller större köp. Istället för att spara i tre månader och sedan köpa varan kan man få varan och sedan betala i tre månader.

Men man ska ha jävligt klart för sig att de "räntefria" bankerna inget hellre vill än att man slarvar med betalningen. Då går villkoren över till vanliga blancolån med höga räntor. De försöker ofta slarva med att skicka ut fakturor t ex vilket gör att man kanske missar eller betalar in lite för sent. Missar man med en dag slår villkoren om automatiskt. Trist nog är det kundens ansvar att se till att man får en faktura (been there done that).
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Nu vill ju alla trådskaparen väl och just därför väcks en diskussion. Det känns inte speciellt kul att byta med någon om man vet att denne har svårt ekonomiskt. Nu säger jag inte att trådskaparen har detta men det ringer vissa varningsklockor när man vill byta bort något man inte ens har betalat för.

Kommentera

Ni som klankar ner på TS, Vafan har ni med TS ekonomi att göra? Fakturan kommer vare sig han har skärmen eller inte. Banken skiter fullständigt i om han har skärmen i sin ägo.

Att ni "en gång i tiden" tog ett lån eller något på faktura som ni hade svårt att betala för visar ni inte kunde hantera eran ekonomi, varför ska det gälla TS, hur vet ni hans situation eller hur han har det ställ? TS kanske hade tänkt å betala av fakturan Skatteåterbäringen, vad vet jag och inte bryr jag mig heller.

Kommentera

Det roliga är ju att han inte har ett öre antagligen då han köper saker på kredit och sen ska sälja sakerna för att få ihop till fiskedrag.. Om du nu ska sälja skärmen så tycker jag nog att du ska behålla de pengarna till något vettigare än att slänga på drag...

Think

Kommentera

Lite intressant att så många engagerar sig i en helt okänd persons privata ekonomi. Vill man inte byta åt sig en sak som är köpt på krita av någon moralisk anledning så strunta i det då bara?

Hade skärmen varit större hade jag varit intresserad men jag hoppas någon annan blir sugen så du får beten att fiska med

PS: har en skoter jag inte betalt av än som jag är sugen på att byta mot en fin båt

Kommentera

Det handlar ju inte om att klanka ner, det handlar om att höja ett varningens finger, jag känner alltför många som varit för slappa med ekonomi och kredit och sedan hamnat hos kronofogden. Jag hoppas helt enkelt att TS inte ska hamna i en sådan sits, vilket jag tippar på att de andra som är emot kohandel med kreditköpta varor också har som ståndpunkt.

Kommentera

Att ta en vara på avbetalning är absolut inte fel om man f.n inte har de pengarna att lägga ut, förutsatt att man fortfarande kan leva normalt och köpa de andra sakerna man vill ha.
                  Tex köpa några beten inför sommarens fiske.

Nu kanske inte TS har problem med ekonomin egentligen men att dömma av hans inlägg i tråden så tolkar jag det som att han har det. Så lite tips på traven kan inte vara fel.
                  Tycker då någon att jag (mfl) lägger sig i och inte har med det att göra då är man helt fel ute!
                  Försöker ju bara att hjälpa till att göra det rätta !
                  Ponera att TS gjort en halvtaskig affär på skärmen (vilket alla krediter är), byter bort den mot lite beten som han sedan blir tvungen att sälja igen för han ska köpa något annat.. Det är svårt att göra några större förtjänster på det utan det blir snarare bara mer förlust, och det är det sista TS behöver !

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Ponera att TS gjort en halvtaskig affär på skärmen (vilket alla krediter är)[...]!
                    På vilket sätt är en räntefri kredit (99% av krediterna under 12 mån) en halvtaskig affär?

Tycker snarare att det kan vara en ganska bra affär så länge man sköter betalningarna. Det är ju inte så att man går miste om en massa ränta från lönekontot om man hade haft pengarna där några månader istället...

Som jag nämnde tidigare, de här bankerna som är knutna till de flesta teknikshoppar, lever på att folk INTE sköter sina betalningar och på så sätt får betala dyr ränta. Men så länge man sköter sig och är medveten om fallgroparna så ser jag det som att man snuvar de på konfekten.
                    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                      På vilket sätt är en räntefri kredit (99% av krediterna under 12 mån) en halvtaskig affär?

Tycker snarare att det kan vara en ganska bra affär så länge man sköter betalningarna. Det är ju inte så att man går miste om en massa ränta från lönekontot om man hade haft pengarna där några månader istället...

Som jag nämnde tidigare, de här bankerna som är knutna till de flesta teknikshoppar, lever på att folk INTE sköter sina betalningar och på så sätt får betala dyr ränta. Men så länge man sköter sig och är medveten om fallgroparna så ser jag det som att man snuvar de på konfekten.
                      Det var bara ett antagande från min sida för att statuera ett exempel på hur det kan bli.
                      Det behöver inte alls vara så men jag ville bara få fram min poäng på ett skapligt vettigt sätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Classe69, 2023-05-10, 20:00
                      6 svar
                      305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Alfa75, 2023-09-09, 15:10