När döda gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När döda gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hittade en länk som handlade om just detta ämne för ett par dagar sedan. Det är alltså en universitetsstudie vad jag förstår, så den borde väl ge en fingervisning om hur det ligger till.
    http://www.sportfiskarna.se/LinkClic...Sw0=&tabid=184

Verkar som att blödningar i gälar och aorta är farligast för gäddan.

Kommentera

Oj många bra svar redan! Kul att höra era åsikter i detta. Ångrar mer och mer att jag inte slog ihjäl den men nu är det som de är. Man blir väll bättre med tiden att kunna bedömma situationen och gäddans hälsa.

KeBa: Kul att du tyckte att det va ett bra inlägg!
      Senast ändrad av marma^pike; 2011-05-07, 02:47.

Kommentera

Vem vet. Kanske får man upp samma gädda igen

Kommentera

Har ni sett Gädda the movie? då får dom ju upp samma gädda två gånger!

C&R Forever! =)

Kommentera

Verkligen en intressant tråd. Jag kör också C&R under förutsättning att man inte krokar en fisk som man inte kan få ur. För mig känns det taskigt att låta fisken genomlida min "operation" att få ut en trekrok i halsen.
            Om jag får förlänga den här tråden...jag har hört att man ska ta bort hullingen på krokarna för fiskens bästa. Vad tycker ni?

Kommentera

Jag kör också med C&R jag släpper tillbaka all fisk jag inte tänker äta.

Jag tycker för övrigt att om man aldrig tar rätt på fisk för att äta bör man fundera på vad man håller på med. Man ska för att rättfärdiga sitt fiske även ta hem något till hushållet ibland. En mer ekologisk maträtt på middagsbordet än en sportfiskad fisk är svårt att hitta.

Skitdumt ur både ekonomisk och miljö synpunkt att fånga en gädda och sen släppa tillbaka den och därefter åka till affären och köpa sig ett torskblock till middag.

Jag tror tyvärr att många använder C&R för att ägna sig åt rovfiske istället för sportfiske. Finns en post under sektionen videor där man skryter om att man fångat 60 gäddor på en dag. Det kallar jag rovfiske oavsett man kör C&R eller inte.

Kommentera

Att ta död på en fisk som man har fångat och anser vara blind skulle jag aldrig göra. Gäddor jagar främst med synen och lyckas den ta ditt bete så kan man nog anta att gäddan inte är helt blind, i alla fall om det inte är dött bete och helst stilla. Är den dessutom inte väldigt undernärd så tycker jag inte det finns någon anledning att oroa sig. En levande gädda, hur ärrad den än är, kan potentiellt ge mer avkomma än en död.

Och det finns inga krokar som sitter så dåligt att man dödar gäddan för att få loss dom. Med undantag för minigäddor som går sönder i mothugget så har jag aldrig behövt avliva en gädda för att bespara den lidande vid avkrokningen. Är man två stycken och har en bra tång så går allt, hur långt ner i svalget den än sitter. Har dock aldrig varit med om att en krok satt sig långt ner i magen men jag gissar att det kan hända vid mete om man är ouppmärksam, då skulle jag klippa tafsen och hoppas på det bästa.
                Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
                  Jag tror tyvärr att många använder C&R för att ägna sig åt rovfiske istället för sportfiske. Finns en post under sektionen videor där man skryter om att man fångat 60 gäddor på en dag. Det kallar jag rovfiske oavsett man kör C&R eller inte.
                  Hur tänker du då?

Jag fiskar mest fiskar som sutare, braxen, mört m.m. Arter jag inte på något sätt tänker ha på tallriken. Det är inte ovanligt att man drar kanske 100 fiskar på ett kort pass. Är jag en rovfiskare i dina ögon?

Rovfiske för mig är när folk fyller svarta sopsäckar med abborre, gös eller något annat. D.v.s. utarmar bestånd för att ha frysen full eller sälja fisken. Drar man 60 gäddor och kör C&R så tycker jag att man är sportfiskare. Om man inte har ren "bonnatur" så är man dessutom en ganska skicklig sådan.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-05-30, 11:44.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Måste hålla med dig där fish-a-lot, förstår inte heller vad han menar? hur kan C&R anses som rovfiske? låter snarare som motsatsen till rovfiske i mina öron.

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                      Att ta död på en fisk som man har fångat och anser vara blind skulle jag aldrig göra. Gäddor jagar främst med synen och lyckas den ta ditt bete så kan man nog anta att gäddan inte är helt blind, i alla fall om det inte är dött bete och helst stilla. Är den dessutom inte väldigt undernärd så tycker jag inte det finns någon anledning att oroa sig. En levande gädda, hur ärrad den än är, kan potentiellt ge mer avkomma än en död.

Och det finns inga krokar som sitter så dåligt att man dödar gäddan för att få loss dom. Med undantag för minigäddor som går sönder i mothugget så har jag aldrig behövt avliva en gädda för att bespara den lidande vid avkrokningen. Är man två stycken och har en bra tång så går allt, hur långt ner i svalget den än sitter. Har dock aldrig varit med om att en krok satt sig långt ner i magen men jag gissar att det kan hända vid mete om man är ouppmärksam, då skulle jag klippa tafsen och hoppas på det bästa.
                      Du får ursäkta HR men för mig verkar det som att du bedriver C&R endast för din egen skull och för att du skall kunna säga att du släpper tillbaks all fisk och inte alls med tanke på fiskens kondition eller skador och dess bästa för ögonen...

C&R är något man skall bedriva för fiskens bästa,inte använda som en anledning att verka duktig eller slippa döda en fisk...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn