När döda gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När döda gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När döda gädda?

Har en liten fundering här. Kan tänka mig att rubriken fångar många ögon hehe. Fick en gädda på 6 kg nu i veckan som va väldigt skadad. Ena ögat va helt vitt och förstört. Det andra ögat va också skadat men inte lika illa. Den va skadad på andra ställen och uppförde sig väldigt udda jämfört med andra gäddor.

Jag kör alltid C & R när jag fiskar och försöker vara så rädd om fisken som möjligt! Men när ska man egentligen klubba ihjäl en fisk som är skadad? Hur skadad ska den vara? Självklart är det upp till var och en hur man vill göra. Jag släppte tillbaka denna gädda men det va på håret att jag ville ta bort den istället. Skulle vilja veta hur ni brukar göra när ni får någon skadad fisk?

Kankse lite konstig fråga detta haha.

mvh skitfiske

Tycker det är ett bra inlägg, väcker ju lite funderingar och tankar på hur bra "C&R" verkligen är?

Är fisken skadad så den lider eller inte snabbt kan återhämta sig ska den enligt mig avlivas....men som du skriver, det är upp till var och en.
    Den du släppte i hade jag tagit död på om jag nu tolkar "skadorna" rätt.(........och gjort gäddbiffar av fisken.)

Som sagt, ett mycket bra inlägg som visar hur "C&R" kan fungera.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
      Tycker det är ett bra inlägg, väcker ju lite funderingar och tankar på hur bra "C&R" verkligen är?

Är fisken skadad så den lider eller inte snabbt kan återhämta sig ska den enligt mig avlivas....men som du skriver, det är upp till var och en.
      Den du släppte i hade jag tagit död på om jag nu tolkar "skadorna" rätt.(........och gjort gäddbiffar av fisken.)

Som sagt, ett mycket bra inlägg som visar hur "C&R" kan fungera.
      Tror säkert det är en frostskadad gädda, blir så om man fiskar vid för kalltväder

Kommentera

Även en blind höna kan finna ett korn...

Jag kan förstå att de flesta tror att dålig C&R kan vara boven i detta drama. Men det finns väl även andra orsaker till att en gädda kan vara blind.

Även vi människor kan ju få sjukdomar som skadar synen. Oavsett hur fisken fått synen förlorad så tycker inte jag att man ska döma ut en gädda enbart pga blindhet.

Jag fick en välkonditionerad 7-kilos gädda på mete med levande mört nu i Februari i strömmande vatten. Den var enligt min mening helt blind med hopsjunkna och missfärgade ögon. Men hade ju trots detta lyckats ta min pigga mört, De har ju fler sinnen att jaga med...

Sen läker väl gäddan väldigt bra i övrigt, jag har sett många gamla lek-skador som läkt igen. Och de som man fått med färska sår har ju även de både lyckats fånga ett byte o är väldigt pigga ändå.

Om däremot en gädda fått en gälbåge eller käkbenet avslitet, eller simmar på rygg efter en längre tids första hjälpen vid båtkanten eller vila i karpsäcken. Då tvekar jag inte att låta "Prästen" ta den.

Limit your kill - don´t kill your limit

/ Mvh Stefan
        -

Kommentera

Jag tror inte fisken "lider" på ett sätt som huvudtaget kan likna vårt sätt att lida.
          Låt naturen spela ut sin gång.
          Man vet ju att gäddan både kan överleva avslitna gälbågar och blindhet på ena ögat.
          Den enda gången man inte ska bruka C&R är när fisken har svalt en krok djupt och det inte går att få ut den.
          Enligt en amerikansk studie gjord på ett 100-tal magkrokade sucker-rig muskies så var dödsfrekvensen alltid 100%. Dom kunde dö från några timmar efter isläpp till flera månader efteråt
          Dom fiskar som hade överlevt många månader var alltid helt urmagrade och dog av svält.

Kommentera

Jag skulle aldrig släppa tillbaka en fisk som är skadad eller blind eller liknande. Tycker man kan jämföra det med djurplågeri. (inget illa menat mot er som tycker annorlunda)

Kommentera

tyvärr har C&R blivit ett godtyckligt uttryck se bara på alla som säger jag kör 100% C&R men dom använder levande bete. När det gäller C&R är ju meningen att alla fiskar skall behandlas lika på bästa sätt.Att släppa en blind gädda tycker jag är ok klarar den sig inte så tar naturen hand om det, men levande bete är att medvetet plåga fisk och då skall man inte snacka C&R dessutom ökar chansen för smittspridning och massdöd då många använder levande bete från andra sjöar än den dom fiskar i. Dödandet av skadad fisk tycker jag är upp till den som ser fisken det är den enda som har chans att se hur det står till, många klagar i efterhand men har oftast inte sett fisken utan skapar sig en egen uppfattning som man utgår ifrån även om den är helt fel
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Tycker frågeställningen i tråden visar hur snett C&R blivit...inget fel på C&R alls,men det kan heller aldrig dömas som fel
                att ta livet av en gädda när som helst när fångstmannen så önskar,frisk eller sjuk/skadad spelar egentligen ingen roll,än så
                länge är det inte olagligt att varken döda en frisk gädda eller släppa tillbaks en som är skadad....avgörandet och beslutet måste
                vara helt upp till fångstmanen själv att ta utan pekpinnar från andra åt ena eller andra hållet...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Tycker frågeställningen i tråden visar hur snett C&R blivit...inget fel på C&R alls,men det kan heller aldrig dömas som fel
                  att ta livet av en gädda när som helst när fångstmannen så önskar,frisk eller sjuk/skadad spelar egentligen ingen roll,än så
                  länge är det inte olagligt att varken döda en frisk gädda eller släppa tillbaks en som är skadad....avgörandet och beslutet måste
                  vara helt upp till fångstmanen själv att ta utan pekpinnar från andra åt ena eller andra hållet...
                  Precis man måste få göra som man tycker.

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                    tyvärr har C&R blivit ett godtyckligt uttryck se bara på alla som säger jag kör 100% C&R men dom använder levande bete. När det gäller C&R är ju meningen att alla fiskar skall behandlas lika på bästa sätt.Att släppa en blind gädda tycker jag är ok klarar den sig inte så tar naturen hand om det, men levande bete är att medvetet plåga fisk och då skall man inte snacka C&R dessutom ökar chansen för smittspridning och massdöd då många använder levande bete från andra sjöar än den dom fiskar i. Dödandet av skadad fisk tycker jag är upp till den som ser fisken det är den enda som har chans att se hur det står till, många klagar i efterhand men har oftast inte sett fisken utan skapar sig en egen uppfattning som man utgår ifrån även om den är helt fel
                    Du verkar blanda ihop några företeelser som inte har med varandra att göra.
                    Man brukar inte C&R för att man inte kan tänka sig att döda en fisk.
                    Om man verkligen trodde att fisken plågades på ett sätt som vi däggdjur tror jag inte många skulle fiska i samma utsträckning.
                    Personligen hade jag aldrig börjat fiska om så var fallet och både min intuitiva instinkt och vetenskapliga bevis talar emot det.
                    Det känns snarare godtyckligt att fiska med konstgjorda beten och vara emot fiske med levande beten.
                    Hurevida man använder betesfisk från andra vatten har inte något med denna debatten att göra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    539 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn