Pressrelease: SMSFiske lanseras ny fiskekortstjänst för mobiler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressrelease: SMSFiske lanseras ny fiskekortstjänst för mobiler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av asvensson Visa inlägg
    ...att skicka ett sms ifall någon fiskekontrollant kommer....
    /Anton
    Självklart har vi tänkt på detta och denna kommentar dyker upp ibland, dock:

I SMS:et står *exakt* tidpunkt när fiskekortet köptes - kontrollanten kan lätt se om kortet köptes minuten innan han kontrollerade kortet. Dessutom har vi möjligheten att fördröja fiskekortet - men det är upp till föreningen som kör tjänsten att välja om dom vill ha det så eller ej. På informationskyltarna står det klart och tydligt att fiskekort ska köpas innan fisket påbörjas.

Vill man verkligen gå in för att vara olaglig eller fuska kan man göra det med allt här i livet - du kan smita från att betala på macken, du kan fuska i självbetjäningen på IKEA eller ICA, eller till och med scanna en kopia av ett fiskekort och ändra lite i photoshop?

Vi tror att det flesta som tjuvfiskar gör det för att det är svårt och krångligt att få tag på fiskekortet, inte för att de vill vara kriminella och/eller snåla. Faktiskt - vi hoppas att det är så, ordet "vård" i fiskevårdsförening är ju faktiskt där av en anledning, pengarna går tillbaka till kalkning, insättning av yngel, underhåll av bryggor, osv...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg
      Det verkar fortfarande finnas lite att jobba på med sidan alltså..
      Vafan, Även ar sina fläckar brukar det heta ..haha.. Ja, Vi har *möjligheten* att fördröja fiskekortets utskick - men man vill gärna ha svar/kvitto direkt efter ett köp - och isåfall blir det ju flera SMS vi måste returnera.

Men hemsidan ska vara fixat nu - tack för att ni kontrollerar den så hårt

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Exakt min tanke också.
        Sen finns det väl inte GSM täckning i hela landet, så man kan inte ha detta överallt, men iallafall ett fall i rätt riktning.
        En tilläggstjänst vore om man kunde knappa in GPS koordinater och kunna se om det är privat vatten eller kortvatten. Väldigt bra tjänst tror jag i fjällen.
        Återigen, här får man lita på att folk gör rätt. Om dom kan visa upp ett utgående SMS i utkorgen med rätt tidpunkt (dvs en bra stund tillbaka, och inte panikköpt vid första åsynen av kontrollanten) så borde man kunna vara flexibel. Återigen, en del i detta handlar om ömsesidig respekt och ett förtroende - att sportfiskaren gör rätt för sig och visar intention, borde borga för en flexibilitet hos kontrollanterna också. Dom är trots allt inte nazipoliser, utan där för att se till att reglerna följs och att föreningen får in kapital att återinvestera i sina vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
          hur ska det nå ut till alla små FVOs i sverige då och komma i praktiken.. skitbra till alla större sjöar kanske...
          Jo, med ca 2000 föreningar är det ett jobb som heter duga. Redan nu märker vi att det börjar spridas lite som ringar på vattnet dock. Ju fler vatten som är med, ju bättre! Hjälp gärna till att sprida detta själva...

Kommentera

Ursprungligen postat av thomasivarlden Visa inlägg
            Jo, med ca 2000 föreningar är det ett jobb som heter duga. Redan nu märker vi att det börjar spridas lite som ringar på vattnet dock. Ju fler vatten som är med, ju bättre! Hjälp gärna till att sprida detta själva...
            det kan jag absolut göra, jag är själv markägare vid sjön här och tänkte jag ska nästla mig in lite bland dom gamla rävarna i vårat FVO..
            [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av thomasivarlden Visa inlägg
              Återigen, här får man lita på att folk gör rätt. Om dom kan visa upp ett utgående SMS i utkorgen med rätt tidpunkt (dvs en bra stund tillbaka, och inte panikköpt vid första åsynen av kontrollanten) så borde man kunna vara flexibel. Återigen, en del i detta handlar om ömsesidig respekt och ett förtroende - att sportfiskaren gör rätt för sig och visar intention, borde borga för en flexibilitet hos kontrollanterna också. Dom är trots allt inte nazipoliser, utan där för att se till att reglerna följs och att föreningen får in kapital att återinvestera i sina vatten.
              Bra så, har ni funderat på mitt förslag på GPS koordinater och information om
              var man köper fiskekort om det finns?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Thomas-

Jag tycker att sidan är väl uppbyggd och lättöverskådlig, självklart är det alltid lite oklarheter i början men det styr ni säkert upp. Vad jag mest är nyfiken på är hur många fvo som är anslutna i dagsläget, och om ni har fler på gång? På sidan ser jag bara ett fiskevatten hittills, kommer det att fyllas på med fler?

Tjänsten som sådan har grym potential, jag är alltid livrädd när man måste störa nån sur bonde för att köpa fiskekort... Skulle bli en flitig sms-kund om mina vatten blev anslutna...

Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                  det kan jag absolut göra, jag är själv markägare vid sjön här och tänkte jag ska nästla mig in lite bland dom gamla rävarna i vårat FVO..
                  Haha, bra Just gamla rävar är nog vårt största problem/svårighet - det här med SMS är ju ny teknik och moderniteter minsann (Trots att det skickas 240 miljarder SMS per år i västeuropa!) - eller hur?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Bra så, har ni funderat på mitt förslag på GPS koordinater och information om var man köper fiskekort om det finns?
                    Ja - det har vi tänkt på och vi har massor med andra spännande ideér på lut - både för föreningarna och fiskarna; det här kan bli hur bra och intressant som helst, fast vi känner att vi måste börja någonstans med mobiltekniken och just SMS är så enkelt att det är en bra start.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg
                      Thomas-
                      Jag tycker att sidan är väl uppbyggd och lättöverskådlig, självklart är det alltid lite oklarheter i början men det styr ni säkert upp. Vad jag mest är nyfiken på är hur många fvo som är anslutna i dagsläget, och om ni har fler på gång? På sidan ser jag bara ett fiskevatten hittills, kommer det att fyllas på med fler?

Tjänsten som sådan har grym potential, jag är alltid livrädd när man måste störa nån sur bonde för att köpa fiskekort... Skulle bli en flitig sms-kund om mina vatten blev anslutna...

Lycka till.
                      Tack för support och positiva kommentarer!

Vi har två FVO:er anslutna just nu och en handfull till på gång. (Dyker inom kort upp på hemsidan) -- Dom vi har nu har i princip trillat på oss utan någon marknadsföring och vi kommer självklart att lansera detta aktivare och hårdare framöver.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      12 svar
                      3 822 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      87 svar
                      6 307 visningar