Vad gör jag för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

framför fenan skulle det vara sen med lite fishing glue "super attak" om du vill hålla kroken intill kroppen.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag känner igen dina problem. Man tycker att man gör allt rätt och följer alla tips så långt det är möjligt och man har råd till. Jag hade fiskat i över 20 år innan min första 5kg gädda kom i båten.

Min favoritsjö, Gisslaren, är grund och har ett grumligt humusfärgat vatten med en hel del svävande algplankton. Maxdjupet uppges till 6m men det vanligaste gäddfisket sker på grundare vatten än så.

Sommartid hittar jag gäddorna vid abborrgrunden. Oftast är det mindre exemplar men en och annan större visar sig emellanåt på de djupast liggande grunden. Jag hittar även gäddor på skuggsidan om näckroskanter och vassar.

Växlande molninghet med mera moln och regnrisk än klar himmel samt lätt vind är bra gäddväder på sommaren men alla väder är fiskeväder!

Betena jag använder har en stor trekrok. Helst fiskar jag med skeddrag men även en 18g Mörrum-spinnare går bra på sommaren. Jag brukar förse sommarbetena med guldfärgad holografisk tejp.
      På Mörrum-spinnaren tar jag bort originalkroken,
      trär en bit lysslang, vit, gul, orange, röd eller grön, över metallkulorna,
      lirkar på en större krok med yvigare och bättre bunden tofs i rött eller orange,
      stänger om kroken,
      för tillbaka lysslangen så att de främre metallkulorna blir fria men kroken ändå kan föra sig fritt.
      Huvudet målar jag i signalgul fluofärg med fluo röd nacke.
      Ögonen görs stora med tunn svart markering runt samt röd iris med stor svart pupill.
      Lägg gärna lite klar nagellack mellan och över färglagren, det ger en bättre lyster.
      Den här Mörrumsspinnaren ger ett betydligt mera ”matigt” intryck för gäddorna än originalet och den rockar hårt bland näckrosor. Visst den fastnar då och då men det gör gäddorna också. Bilden visar en moddad Mörrum för höstbruk.

Utödraget i vassutförande är också en säker gäddförförare.
      Kleta på holografisk tejp,
      måla på ögon
      bocka ut krokarna så de greppar genast.
      Släng det rätt in bland näckrosorna och låt det få singla mot botten var gång det klättrat över ett näckrosblad.
      Håll i grejorna! Det är gäddvarning!

Fram på hösten börjar gäddorna flytta på sig. Jag tycker det verkar som de går ut utanför vegetationen och återkommer endast för födosök. Ofta står det en eller flera vaktposter i närheten av uddar eller natebankar. Abborrgrunden måste fortfarande kollas upp.

På senhösten när näckrosbladen ruttnat och isläggningen närmar sig är det högtidsstunder på gång! Jag söker storgädan utanför bladvasskanter där det förr fanns näckrosor. Det brukar finnas en del ålnate, gäddnate, hornsärv och vattenbläddra kvar. Där hittar du gäddan och nu är det de större som håller platsen. De mindre får bara besöka den om de håller sig undan.
      Här rockar det modifierade Skeddraget, som jag beskrivit tidigare i andra trådar. Finns en bild i fotoalbumet.

Det finns platser som av någon oförklarlig anledning tycks locka till sig hela traktens antal av storgädda. Hittar du ett sånt ställe så ta inte mer än du behöver.

Mitt lyft bland storgäddorna kom när jag började tejpa betena och måla dem i provocerande färger. Tidigare hade jag haft imitationsbeten typ rapala och killer i naturenliga färger och mönster. Jag hade även fått lära mig att om gäddorna inte tog ett större bete så skulle jag gå ner i storlek. Jag började nu gå upp i storlek istället och chocka de värmeslöa gäddorna.

Jag har även prövat att meta gädda. I min sjö finns det gott om småfisk och därför simmar inte gäddorna runt och letar byte. De öppnar käften och sväljer allt som for in. Jag tror att det är förklaringen till att gäddmete i Gisslaren ger så lite och aldrig gett mig något över 2 kg. Jag har helt enkelt slutat med den metoden.

Nej, stora plåtdrag och spinnare i bjärta färger är melodin i min sjö. Är den det i din?
      Bifogade filer
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag brukar fiska med stora skeddrag eller wobblers i alla dess färgor. Allt från naturtrogna färger till skrikande gula. Det jag vill påstå gett bäst resultat i antal fångad fisk är dom naturtrogna färger samt Hammer-dragen. Tyvärr får inte jag mycket fisk på wobblers, konstigt eller inte men när man läser fisketidningar så får man lätt uppfattning att dom större gäddorna tar på det.
        Fel?
        Spinnare smäller jag mest på om jag blir sugen på att dra upp en abborre och det händer ju att gäddor hugger på det med.
        Har aldrig försökt mig på att modifiera mina drag själv. Sån här holografisk tejp du snackar om, vart finns den att köpa?

Har inte särskilt många vasskyddade drag, har faktisk bara ett och det är ett minnow spoon med vasskydd, får väl åka in till affären och inhandla några till inför dagens tur.

I övrigt praktiserar jag C&R till 99%, gäddor åker i stort sett alltid tillbaka såvida inte dom är illa krokade och bör avlivas av barmhärtighetsskäl. Regnbåge som jag fångar i put&take brukar mormor få, men jag fångar aldrig några mängder så jag hotar knappast beståndet.

Kommentera

Du fiskar där de stora gäddorna sällan är. Sommartid är det sällan stora gäddor inne på grunt vatten vid vassarna., utantaget om det är i direkt anslutning till djupare vatten. Framför allt om frisk vind legat på några dar in mot växtligheten och även kvälls/natttid. Sök djupare, kyliga och mer syrerikt vatten. I små sjöar är ofta utstickande uddar bra. Levande mört, en krok precis under ryggfenan höjer medelvikten...

Kommentera

Biltema har sån tejp. Den sitter uselt så det bästa är att limma dit den med något superlim. Klipp hellre smala remsor och sätt bredvid varandra än en stor blaffa som bara skrynklar sig i kanten och lossnar.

Många beten har rätt form men fel färg, andra har en form som ger en ointressant gång. Laborera lite. Ett tunt plåtdrag som får en s-form kan tas hem oerhört sakta och precis över botten, när det är kallt vatten.

När jag började måla beten fanns knappt målade plåtbeten utöver Z och BGL. Men en kanariegul Swim Wiss hade i ett tidningreportage visat sig fånga bra i mörka vatten. Då målade jag ett Utö på det viset. Det blev lyckat. Sen jobbade jag och min kompis på i färgburkarna. Vissa drag hade alla möjliga och omöjliga färger och mönster på en gång. Men de fångade gädda där silver och guld gått bet. Folk som kollade i min draghink skrattade när jag for ut och tappade hakan när jag återvände. Men de hade inte mod att gå egna vägar utan fördrog att följa John. De fick också fisk. Ibland var gäddorna nästan uppe på 1,5kg strecket och abborrarna vägde säkert 2 hekto kanske 3.

Men mina beten funkar inte överallt. Inte i klara vatten som Mälaren eller skärgården. Men i vissa sjöar i Uppland går de bra. Å andra sidan det som funkar alldeles utmärkt i Mälaren går för djupt i min sjö.

Så man måste pröva och byta beten, inte var femte minut men då och då. Det gäller att hitta den färg, betets form och betets gång som bäst lurar gäddorna. Sen kan detta variera med årstid och väder. Men sommar och storgädda är svårt. Över 7 kg på sommaren har jag inte kommit tror jag. Den gäddan tog på en 12g abborrespinnare med guldspctratejp på skeden, orange kropp och yvig dunkrok. Originalet hade en silversked med blå tecken, svart kropp med orange butt och en liten fjuttig dunkrok. En ABU Ultra spinnare med andra ord. I originalutförande hade jag aldrig haft en tanke på att sätta den på tafsen. Inte med blått i.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by Hemi
              Du fiskar där de stora gäddorna sällan är. Sommartid är det sällan stora gäddor inne på grunt vatten vid vassarna., utantaget om det är i direkt anslutning till djupare vatten. Framför allt om frisk vind legat på några dar in mot växtligheten och även kvälls/natttid. Sök djupare, kyliga och mer syrerikt vatten. I små sjöar är ofta utstickande uddar bra. Levande mört, en krok precis under ryggfenan höjer medelvikten...
              Nu på sommartid brukar jag hålla mig en bra bit ut på sjön och sällan i vasskanterna. Brukar då fiska av näckroskanterna. Problemet är som jag tidigare nämnt att sjön är inte särskilt djup. 2-3 m ca, något djupare i Henrikstorpsdelen. Den är dessutom dyngig och gott om stubbar på botten då det har varit en skog en gång i tiden. Därför är det svårt att fiska nära botten, har i stort sett bara flytande wobblers och dom går väl inte särsklit djupt.
              Wobblerna är Zalt och Surecatch(Zaltkopia) och Abu's Tormentor eller vad den heter. Har du några tips på hur jag kan fiska nära botten på ett effektivt sätt. Ett och annat bottennapp får man klart räkna med.

Kommentera

Originally posted by BeBest
                Biltema har sån tejp. Den sitter uselt så det bästa är att limma dit den med något superlim. Klipp hellre smala remsor och sätt bredvid varandra än en stor blaffa som bara skrynklar sig i kanten och lossnar.

Många beten har rätt form men fel färg, andra har en form som ger en ointressant gång. Laborera lite. Ett tunt plåtdrag som får en s-form kan tas hem oerhört sakta och precis över botten, när det är kallt vatten.

När jag började måla beten fanns knappt målade plåtbeten utöver Z och BGL. Men en kanariegul Swim Wiss hade i ett tidningreportage visat sig fånga bra i mörka vatten. Då målade jag ett Utö på det viset. Det blev lyckat. Sen jobbade jag och min kompis på i färgburkarna. Vissa drag hade alla möjliga och omöjliga färger och mönster på en gång. Men de fångade gädda där silver och guld gått bet. Folk som kollade i min draghink skrattade när jag for ut och tappade hakan när jag återvände. Men de hade inte mod att gå egna vägar utan fördrog att följa John. De fick också fisk. Ibland var gäddorna nästan uppe på 1,5kg strecket och abborrarna vägde säkert 2 hekto kanske 3.

Men mina beten funkar inte överallt. Inte i klara vatten som Mälaren eller skärgården. Men i vissa sjöar i Uppland går de bra. Å andra sidan det som funkar alldeles utmärkt i Mälaren går för djupt i min sjö.

Så man måste pröva och byta beten, inte var femte minut men då och då. Det gäller att hitta den färg, betets form och betets gång som bäst lurar gäddorna. Sen kan detta variera med årstid och väder. Men sommar och storgädda är svårt. Över 7 kg på sommaren har jag inte kommit tror jag. Den gäddan tog på en 12g abborrespinnare med guldspctratejp på skeden, orange kropp och yvig dunkrok. Originalet hade en silversked med blå tecken, svart kropp med orange butt och en liten fjuttig dunkrok. En ABU Ultra spinnare med andra ord. I originalutförande hade jag aldrig haft en tanke på att sätta den på tafsen. Inte med blått i.
                Jag byter beten rätt ofta och jag har rätt så många färgkombinationer. Sjön har ju dyngig botten så vattnet är ganska brunt. Då tycker man att ljusa färger borde vara lättare att se för fisken. Detta beror förstås på hur himlen ser ut också. Om fisken tittar uppåt mot en klar himmel så syns förstås ett mörkare drag bättre....tror jag iaf .

Så här kan en typisk fisketur se ut för mig: Ror ut och ställer mig mellan en massa näckrosbälten med luckor där jag kan kasta. Kastar av alla vinklar, varierar invevningsfart. Efter 15-20 min utan hugg brukar jag byta drag/färg och ger det några chanser till. Inget hugg då heller, kanske jag provar en tredje färg innan jag drar vidare. Gör jag fel här kanske?
                Kanske jag ska stå kvar längre på samma ställe? Ser ofta gäddor som slår och försöker placera draget där men det ger sällan resultat. Tvärtom så hugger det när man minsta anar eller tror att det ska hugga. Det är väl detta som är tjusningen iofs.

Kommentera

Tycker oftast att det handlar om att vara på rätt ställe. Ska man ha goda chanser till stor gädda så får man fiska i rätt vatten. Sen e de klart att det finns ju stor gädda i de flesta vatten, men betydligt fler stora i vissa... man får ju oftast vänta på de stora, men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge leta upp rätt vatten!

Kommentera

Bottentyp, temperatur i vattnet och vädret är de faktorer som spelar mest in vid gäddfiske. Även tillgång till jaktmarker nära i form av vikar som grundar upp eller grynnor och uppgrundningar är viktiga. Variera stora skeddrag med olika wobbler och shadjiggar så skall du se att huggfrekvensen ökar.
                    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Synd att visa här inte tar åt sig bra tips. Att jucka inne i vassbälten med nåt bete sommartid är bortkastat. Om man nu nöjer sig med småfisk då är det ju bra. Men frågeställaren vill ha stor fisk. Gäddans trivseltemp ligger ju på 12-14 grader. Och i en grund vegetationsrik sjö, väljer han ju det absolut djupaste stället. Lokaliserar man den djupare delen kan det bli storslam. En gädda vill inte bada i 18-22 graders vatten. Möjligtvis då en människa. Abborren vill ju har runt 18-20 grader. Gösen ännu varmare. Men då måste ju bottnen för borren inte vara för dyig. Gösen går mest pelagiskt just nu, och även gäddan i djupare vatten. Borren är också vissa tider pelagisk. Ut mitt på sjön och dra ett bete som passar för djupet. Det är det bästa tycker. Då får du lite koll på var gäddan är. MVH Gunnar J.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 291 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art