Vad gör jag för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag för fel?

Hej.

Med detta inlägg kommer jag säkert att framstå som en riktig nybörjare vad det gäller fiske och det kan jag bjuda på.
    Har fiskat sen jag var 14-15 år, vissa år intensivt vissa mindre. Är idag 26 år.
    Fiskar mest efter gädda, har provat karpmete(kul men för dyrt) och även lite annat mete så som ål, braxen. Även spinnfiske efter regnbåge i put&take-vatten.

Problem jag har är att jag blir väldigt ofta utan fisk. Visst blir väl många det men jag har fått för mig att jag gör något fel. Har inga nämnvärda storfiskar, rekordet på gädda är 3,5kg i övrigt väldigt få över 1,5kg. Nu är väl inte dom vatten jag fiskar mest i kända för stora gäddor precis. Är från Perstorp och fiskar mest i Ybbarps- och Henrikstorpsjön och även en del i Bälingesjön. Fiskar mest från båt och brukar hålla mig i vass- och näckroskanter. Iofs så får jag väl fisk dom flesta gånger jag är ute men då snackar vi i 0,3-0,5kg klassen .

Jag förstår att det är svårt för nån annan att säga vad jag gör för fel men ni har säkert många bra tips att komma med.
    Sen hade det också varit trevligt med tips på bra fiskevatten med stor gädda här nere i Skåneland så man kan vidja sina vyer. Det ska helst finnas möjlighet till båthyrning eller vara bra fiske från land.

Sist vill jag säga att trots uteblivna resultat tycks jag aldrig tröttna på att fiska, det är ju faktiskt väldigt skönt att komma ut också

Finns det inga djuphålor i sjön? oftast är det på djupt vatten dom större står, helst nu på sommaren när vattnet är så varmt.

Men vissst, det går ju även att få större madamer på grunt vatten.

Har fiskat grunt hela mitt liv, tycker det känns dystert att stå och kasta på ställen där man vet att det är djupt även fast jag vet att dom större säkert står där.
    Men nu i år har fisket gått otroligt dålig med största på 5kg så nu ska jag leta dom på djupet några pass i rad å då får man väl se om dom STORA står där å lurar.

Kommentera

Testa nya ställen och nya metoden. Variera tills du hittar något som verkar funka.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Ybbarpssjön är inte speciellt djup, oftast har man dynga på draget när man drar upp det. Men visst, Henrikstorpsjön (Ybbarps och Henrikstorp är samma sjö kan man säga, i folkmun mer kända som Perstorpssjön) är djupare men exakt var djuphålorna finns har jag ingen större koll på. Finns inga sjökort direkt så jag får väl helt enkelt testa mig fram. Som sagt, tips på bra fiskeställen i Skåne välkomnas och även fler tips .

Kommentera

Är det ingen som har lodat sjön ? du kanske kan hitta djupkartor på nätet elller nå? det gjorde jag på min favvo sjö på kommunens hemsida =)

Kommentera

Verkar svårt. Kommunens hemsida gav inget, inte heller en sökning på nätet tyvärr.

Kommentera

Re: Vad gör jag för fel?

Originally posted by MclarenII
              Hej.

Med detta inlägg kommer jag säkert att framstå som en riktig nybörjare vad det gäller fiske och det kan jag bjuda på.
              Har fiskat sen jag var 14-15 år, vissa år intensivt vissa mindre. Är idag 26 år.
              Fiskar mest efter gädda, har provat karpmete(kul men för dyrt) och även lite annat mete så som ål, braxen. Även spinnfiske efter regnbåge i put&take-vatten.

Problem jag har är att jag blir väldigt ofta utan fisk. Visst blir väl många det men jag har fått för mig att jag gör något fel. Har inga nämnvärda storfiskar, rekordet på gädda är 3,5kg i övrigt väldigt få över 1,5kg. Nu är väl inte dom vatten jag fiskar mest i kända för stora gäddor precis. Är från Perstorp och fiskar mest i Ybbarps- och Henrikstorpsjön och även en del i Bälingesjön. Fiskar mest från båt och brukar hålla mig i vass- och näckroskanter. Iofs så får jag väl fisk dom flesta gånger jag är ute men då snackar vi i 0,3-0,5kg klassen .

Jag förstår att det är svårt för nån annan att säga vad jag gör för fel men ni har säkert många bra tips att komma med.
              Sen hade det också varit trevligt med tips på bra fiskevatten med stor gädda här nere i Skåneland så man kan vidja sina vyer. Det ska helst finnas möjlighet till båthyrning eller vara bra fiske från land.

Sist vill jag säga att trots uteblivna resultat tycks jag aldrig tröttna på att fiska, det är ju faktiskt väldigt skönt att komma ut också
              Om man har fiskat så mycket i ett vatten så gör tvärtom mot vad du har gjort hittills sattsa på gäddmete flasha mörtarna med rasselkulor propellarar färgremsor boosta "dofter" mörtarna sen kör slowtrolling, drivande mete. Chansa en gång med att nån stans ute på sjön släng i 2st flötmeten sen bara drifta igenom och spinnfiska sammtidigt. Sen beror det ju på vad du fiskar med för beten oxå.. en rapala på 12cm genererar sällan i en större fisk.
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Tack för tipsen. Jag brukar fiska med wobblers så som Zalt. Har nu även börjat fiska med Storm-jiggarna som efterliknar gädda, mört och abborre. Det har faktiskt gått ganska bra, fått fisk nästan var gång dock inga nämnvärda storlekar.

Mete med betesfisk gör jag nästan aldrig och om jag gör det så gör jag det med död betesfisk. Vet inte om det är lika effektivt som med levande förstås men jag är inte så förtjust att köra trekroken genom ryggen på en sprallande fisk. Sån är jag, häng inte upp er på det

Men jag ska iaf prova lite mete med död betesfisk, det kan ju ligga i medans man kastar som vanligt. Ger det resultat är du ju en bonus.

Kommentera

visst alla tyker inte att det är rätt att träkroken igenom en levande fisk men i boken Spinn och haspelfiske finns det en illustration hur du tackalr en fick utan att behöva sätta kroken i den dvs man trär lina in i munnen ut genom gällocket sen slår man ett halvslag runt fiskens kropp precis bakom ryggfenans slut.
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ok, låter ju iofs intressant. Får se om jag kan hitta en illustration på nätet nånstans.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 282 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art