Scierra Vs. Geoff Andersson Vs. Goretex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scierra Vs. Geoff Andersson Vs. Goretex

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scierra Vs. Geoff Andersson Vs. Goretex

Nu står jag inför ett problem som säkert många andra fiskare har stött på, jag ska köpa nya skalplagg, både jacka och byxor.
    De senaste 6 åren har jag haft jacka och byxor av märket mover, matrialet i dem är Goretex. De har funkat jäkligt bra både vinter och sommar, men de börjar sjunga på sista versen nu. Vid hård väta så håller de inte riktigt tätt på de mest utsatta ställena (axlar, knän, bak). Inpregnering hjälper inte heller längre så det är dags att uppgradera till nytt ställ.

Jag har hela tiden varit inne på att köpa nytt Goretex typ haglöfs eller liknande. Problemet är ju att då kommer jacka och byxa tillsammans att sluta på mellan 6-7000. Visst har jag pengar, men det känns onödigt att slänga ut ett par tusen extra om man kan få någonting i lika bra kvalite lite billigare.

Jag har nu börjat fundera på att kanske satsa på antingen Geoff Andersson eller Scierras kläder. Speciellt Geoff Andersson verkar vara jäkligt fina, är riktigt sugen på dem. Deras Dozer O2 jacka och Urus O2 byxa ser fina ut. Scierras har också två jackor Iso tec och Aquatex som ser helt ok ut. Tvivlar dock lite på kvalitén hos dem, speciellt Aquatex.
    Jag pimpelfiskar mycket under vinter och då blir det en hel del långa avstånd avverkade under tävlingarna. Därför är det viktigt att jackan har hyfsad andningsfunktion.
    Är det någon som vet om det är neoprenmuddar i ärmarna på Docerjackan eller någon av Scierras jacka och om dessa går att spänna åt med kardborreband. Jag har nämligen testat en Scierrajacka med den funktionen men kom inte ihåg vad den hette. Jäkligt bra med neopren runt handlederna på vintern, värmer gott.
    Är enormt tacksam för alla tips som kommer in, vill gärna ha åsikter av dem som både använt Goretex kläder eller Geoff Andersson.
    /Magnus Nydahl
    Senast ändrad av Grishildan; 2004-07-01, 16:03.

Jag är helnöjd med mina GA kläder. Regn och rusk,inga problem. Neoprenmuddarna på ärmarna är kanon. Jackan har dessutom en löstagbar innerjacka i fleece,den använder jag oftast separat.

Kommentera

När man är på internationella mässor och pratar med folk som tillverkar utelivskläder, så nämner dom alltid Geoff Andersson so "state of the art"..Liksom det finaste man kan få tag i idag.

Kommentera

Har samma problem.

Tjenna, har precis samma problem.

Jag införskaffade för ett tag sedan ett ställ från RT Outback byxa+ Mildford jack.
        Jag tycker det stället suger, lyckligtvis gick blixtlåset paj så jag kunde reklamera Klarar knappt en regnskur, speciellt inte byxorna.

Funderat på GA jag med, mycket pengar men det är det värt, man blir så besviken när nått gått paj. Pratade med Martin Liden, en av Normarks försäljare som håller på mycket med specimenfisket. Har tyckte GA var väldigt bra, ett extra plus är att jacka+byxa går att tvätta i 40grader i tvättmaskinen. Men urusbyxorna är lite väl varma sommartid. Personligen skulle jag vilja ha ett par byxor som passar året runt bara att bygga på med ett flecceställ under.

Vore kul att höra vad du köper, och vartifrån? Och sedan hur det fungerar.

//Markus
        sigpic

Kommentera

Jag gillar Geoff, toppbetyg.
          Enda haken som jag märkt med Geoff är att dragkedjorna inte är så vattentäta. När man sitter ner och det regnar så kan det samlas vattenpölar på plagget, och är det vid en dragkedja (speciellt byxorna) så tränger vattnet in efter ett litet tag. Känns rätt skönt när man sitter i koncentrerar sig på fisket eller åker båt en bra bit, och helt plötsligt har man pissat på sig ungefär, fast kallt vatten.

Kommentera

Mange M
            Har du årets kollektion eller tidigare års. De anger ju på Geoff Anderssons hemsida att blixtlåsen ska ha någon typ av skydd så att vatten inte ska komma in?

Kommentera

Det står i normark nytt att de ska tåla ett vatten tryck på 2000mm det e ju inte speciellt bra om man jämför med tex goretex, räcker det verkligen om man t ex sitter på en blöt sits en dag??

Kommentera

Nix, jag har första modellen av Urus som kom, med neoprene.

Kommentera

Jag frågar mig också det unregistred1.
                  Goretex känns som det mest pålitliga materialet på marknaden. Alla top märken northface, klättermusen, haglöfs, fjällräven osv. kör ju med goretex. Jag har inte hört några extremfriluftsmänniskor osv som kör med geoff andersson.
                  Frågan är då om materialet som geoff andersson verkligen håller sämre eller om Goretex lyckats skapa sig ett namn först och det är därför alla använder det. Jag har kört med goretex och var jävligt nöjd, men även goretex håller inte hur länge som helst.
                  Att köpa ett par byxa och jacka för kanske 6500:- total är en ganska stor investering så jag vill vara säker på vad jag får. Skulle jag köpa Geoff Andersson byxa och jacka kommer det totalt att gå på 5000:- om dessa sedan inte skulle hålla måttet vore det förargligt om man inte la till 1500:- till och fick Goretexgrejor istället. För Goretex måste ju vara det bästa man kan köpa. Det kan ju inte finnas något material bortom det som är bättre. Åtminstone som man har råd med.
                  Jag vill gärna höra åsikter från någon som både använt Goretexplagg och som dessutom använt Geoff Andersson Urus byxa och Dozer jacka.

Dessutom vattenpelare på 2000mm känns inte helt förtroendeingivande. Mitt tält har en vattenpelare på 5000mm och regnar de jäkligt hårt så blir det vattenstrimmor på insidan. Dock väldigt lite men ändå.
                  Senast ändrad av Grishildan; 2004-07-01, 23:33.

Kommentera

Mina regnbyxor gick sönder i grenen för nån vecka sen, så jag köpte nya.

Fattig som jag är köpte jag ett par av billigare modell (400:-) visserligen rena regnbyxor, dock med andningsfunktion...

Men jag vattentestade dom iaf tejpade tätt längst ner och sänkte ner dom i badkaret över natten... inte ens fuktiga på insidan, och dom andas helt okej också!

Så, vad ville jag då ha sagt? Jo! Dyrast är inte alltid bäst!!

Jag har även haft en haglöfsjacka, den klarade 3 säsonger sen började den läcka om axlarna... Sen dess har inte jag köpt mer dyra kläder, det hjälpte nämligen inte att impregnera den eller nåt... Nu har jag haft en jacka som kostade en tredjedel av den i 3 år och den håller fortfarande tätt!

skulle nog inte tro att goretex är bättre än något annat andningsmaterial... Men det är ju samma sak som Jeep, ett märke som kommit att bilda namnet för katergorin, Goretex är mest känt, goretex säljer... därför använder haglöfs, fjällräven osv goretex, det är iaf vad jag tror... Alla andra material kämpar i uppförsbacke, det märker vi ju inte minst på denna diskussionen...

Sen tror inte jag att kläder för 5000:- inte skulle hålla måttet... Det verkar ju galet
                    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 305 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art