Jag tycker som trådskaparen att det är fel att traderaren använder sig av kända varumärken när han säljer sina kopior. Kopior kan vara bra. Men de jag testat, inte de vi diskuterar ifos, har varit riktigt dåliga. Den tid jag fiskar vill jag ha grejer jag kan lita på, då betalar jag gärna. Däremot tycker jag argumentet att folk borde fatta att att det är kopior osv är fel. Man säljer inte sega grytbitar som "typ oxfilé". Dessutom tror jag att det bryter mot traderas regler. Jag skickar in en anmälan på tradera så får vi se vad som händer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
TYP-Bluff på tradera
Collapse
X
-
Jag tycker också iofs att det är fel att använda sig utav ett känt märke för att sälja sina grejjer, det jag inte förstår är varför alla kallar dessa för kopior hela tiden? Han säger inte att det är en buster jerk och det ser inte ut som en buster jerk, hur f*n är det då en kopia?
Det han gör är att skriva TYP buster jerk för att alla som söker på just buster jerk ska hitta hans jerkbaits och kanske testa dem om de vill. Det tycker jag är fel men det är ju inget att bli upphetsad över, det är ju uppenbart att det inte är en buster jerk utan ett liknande jerkbait med sämre kvalitet och det är ju upp till var och en om man vill chansa och köpa eller inte.
Kommentera
-
Nu vill jag absolut inte försvara varumärkesintrång men visst kan man ibland undra hur en "liknande" produkt kan vara upp till 80-90% billigare än "orginalet". Står det TYP eller något annat som indikerar att det är något som liknar något annat får man väl stå sitt kast om man köper det och inte är nöjd. Fiskeprylar är bland de värsta exemplen på hur svindyrt det är att handla här hemma och många gånger är det ren konkurrensbegränsning mot parallellimport eller köp utifrån vi ser, kolla bara på Lowrance-prylar där utländska generalagenter är direkt förbjudna att sälja till svenskar på nätet!
Som kuriosa kan nämnas att när jag började med jerkfiske köpte jag på skoj en Buster Jerk-liknande wobbler på tradera för 20 spänn på Tradera och under "upplärningsperioden" fick jag 35 gäddor på några veckor innan jag fick ett skatbo i rullen och wobblern flög sin kos. Så helt kass kan den ju inte ha varit...
Kommentera
-
Hur kan det inte vara en kopia om man kallar men det för "TYP Buster"?
Ursprungligen postat av zippoo Visa inläggJag tycker också iofs att det är fel att använda sig utav ett känt märke för att sälja sina grejjer, det jag inte förstår är varför alla kallar dessa för kopior hela tiden? Han säger inte att det är en buster jerk och det ser inte ut som en buster jerk, hur f*n är det då en kopia?
Det han gör är att skriva TYP buster jerk för att alla som söker på just buster jerk ska hitta hans jerkbaits och kanske testa dem om de vill. Det tycker jag är fel men det är ju inget att bli upphetsad över, det är ju uppenbart att det inte är en buster jerk utan ett liknande jerkbait med sämre kvalitet och det är ju upp till var och en om man vill chansa och köpa eller inte.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av micke g Visa inläggHur kan det inte vara en kopia om man kallar men det för "TYP Buster"?
EDIT: Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är fel att göra så men eftersom att jag inte tror att det är en enda person som har köpt en "TYP buster jerkwobbler" som trodde att han köpte en buster jerk så ser jag det inte som en kopia. Att skriva "TYP buster jerkwobbler" är bara ett desperat försöka att försöka få folk att hitta den när de söker efter buster jerk.
En kopia är en sak som är likadan som orginalet (oftast bara till utseendet)Senast ändrad av zippoo; 2011-12-31, 01:49.
Kommentera
-
Varför tror du säljaren kallar det för en Buster då? Om den nu är så olik? Vore det då inte bättre att kalla det för ett Jerkbete bara?
Nu säger du: Men han säger bara så för att alla vet hur en Buster ser ut och hur den fiskar. Men se det vet inte alla, inte de som köper denna annons. Men många har hört Buster, Swim Whizz, Bomber osv. De tror så klart betet är mer eller mindre identiskt med det de TYP-köper, det står ju så!
Således är det ett varumärkesintrång. Säljaren drar nytta av riktiga företags utveckling och marknadsföring.
Kommentera
-
Jag kan fortfarande inte tro att någon köper den och tror att det är en buster jerk, man köper väl inte en wobbler helt ny på tradera av en snubbe som säljer massvis av dem och alla går för en bråkdel av det vanliga priset och man har samtidigt aldrig sett wobblern på bild eller i verkligheten, och utöver detta så lyckas man totalt missa att det står TYP överallt... Nej, jag tror inte att någon har köpt en av dessa och förväntat sig en buster jerk.
jag håller med om att han försöker att tjäna pengar på buster jerks namn men eftersom att den är så olik orginalet och att det inte står att det är en buster jerk så tar jag det inte som att han säljer en kopia, utan jag ser det som att han säljer ett jerkbait och försöker locka folk att ta en extra titt när de ser "buster jerk" i namnet (vilket man såklart inte heller får/ska göra). En annan anledning att likna sitt jerkbait med buster är ju för att många vet hur kvalitén på buster är och tänker då "Jaha, den här är typ samma kvalité" eftersom att han skriver om hur bra kvalitet det är. Det är det som är det stora problemet enligt mig (att han skriver att det är så bra kvalité när den är mestadels dålig och väldigt ojämn) men det går man ju inte på när man ser att den kostar 30kr om man har någonting i huvudet.
Försöker han tjäna pengar på buster jerks namn? JA
Säljer han kopior och säger att det är orginal? NEJSenast ändrad av zippoo; 2011-12-31, 03:14.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Eastgrove Visa inläggOm ni stör er tillräckligt mycket så är det bara att ringa skatteverket. Vem känner sig manad?Han säljer ju tillräckligt mycket saker för att F skattsedel ska komma på tal.
han har ju ca 6000 unika omdömen å bara 37 som lämnat negativft om honom lite fel %
tror dom handlar av honom är nöjda med det dom köpt!
vi som är på tradera mycket å köper saker där sållar dessa anonser rätt fort! känns det som
själv så vet jag vad jag vill ha då jag letar där ute å går inte på en massa skit!JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&width=292&colorscheme=light&sh ow_faces=true&stream=true&header=true& height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 174 visningar
1 gilla
|