Hej, var ut på ett litet gäddpass ikväll o stanna för att kasta i en liten vik..Och ganska snart fick jag ett ordentligt hugg,kände genast att det var en lite bättre gädda.Tappade den tyvärr efter en liten stunds drilling,kastade ett nytt kast åt samma håll varpå jag fick upp en 6kg´s gädda.Kan det ha varit samma gädda?? Någon som vet hur långt minne gäddan har?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
gäddans minne??
Collapse
X
-
Fiskar är kända för sitt korta minne - det är därför som t.ex. akvariefiskar äter ihjäl sig, de glömmer helt enkelt av att de ätit för 5 sekunder sedan.
Däremot har fiskarna en annan skyddsmekanism (antagligens naturens sätt att kompensera deras "snildemens") som går ut på att en skrämd/hotad fisk utsöndrar ämnen som skrämmer bort andra fiskar. Dessa ämnen utsöndras bl.a. under drillning...
Dock har jag inget svar på hur långt minne en gädda har, kan bara säga att det är kort.Tänk först - fiska sen!
Kommentera
-
dario: det var alldeles säkert samma gädda som du fick, av lite olika anledningar. Dels pga det dåliga "minnet" eller snarare den INTE så dåliga erfarenheten. Den högg men SANNOLIKT gjorde det inte speciellt stort intryck på den / skrämde den pga vassa krok t.ex.
Nästa gång samma bete kom förbi högg den igen.
Gäddor uppvisar också ofta ett slags revirbeteende, det gör det iofs möjligt att det finns fler gäddor på "samma" område men du lär inte få någon större OM du tog upp den du fick.
Enligt försök uppvisar fisk "inlärande" av krokSKYGGHET som succesivt avtar. Olika faktorer kan snabba på denna process men ju äldre en fisk blir desto svårare blir den (oftast) att lura med konstgjorda beten.
Kommentera
-
fiskade i stugan kastade från kanten och fick en gädda, släppte tillbaka den och gick in i fikade, kastade på samma plats jag fick hugget, och drog på mig samma gädda igen, den var samma storlek och samma märke efter hullingen(kroken) på överkäken som förra.Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik
Kommentera
-
det kan ju inte vara alltför kort eftersom när en gädda följer ett bete/byte så kanske den följer i 30 meter, och det tar väll nån minut. sen ska den ju tillbaka till ståndplatsen. den måste ju endå minnas att ståndplatsen existerar. att den hugger igen tror jag beror på att den inte drillades så länge(?) och inte fattade att det var ett fake byte. den vart helt enkelt skitförbannad på ditt drag.
Kommentera
-
Ok benji vi tar det från början
Jag kastar överallt jag ser en gädda slå vid ytan så jag kastar dit (3meter längre fram) sen när jag vevat 3meter smäller det, jag har han drillar in han snabbt (15sekunder drillning 15sekunders C&C) släpper han sen går jag och fikar och börjar fiska kanske 15-20minutersenare, sen smäller det på samma ställe med samma drag. Då tar vi upp han och kokar han till katten, snacka om otur!Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 369 visningar
1 gilla