gäddans minne?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddans minne??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by shirunai
    Ok benji vi tar det från början

Jag kastar överallt jag ser en gädda slå vid ytan så jag kastar dit (3meter längre fram) sen när jag vevat 3meter smäller det, jag har han drillar in han snabbt (15sekunder drillning 15sekunders C&C) släpper han sen går jag och fikar och börjar fiska kanske 15-20minutersenare, sen smäller det på samma ställe med samma drag. Då tar vi upp han och kokar han till katten, snacka om otur!
    Hur vet du vad som är fram på ett vak?
    (Eller menade du bortom?)

Kommentera

Det händer att jag får kroka av samma gäddor stupiett när fiskar abborre. De ställer sig intill båten och tre spölängder ut smäller de på, kast efter kast. Om jag inte flyttar mig kommer gäddjäkeln inte att ge sig förrän spinnaren sitter i svalget men efter ett tag är hon hos mig igen. Ibland attackerar gäddan mina krokade abborrar också. Då lämnar jag den grynnan.
      Så många gäddor av samma storlek och på samma plats tror jag inte finns i min sjö. Jag tror att även om de minns förra misstaget så kortsluter ett bra bete alla gäddans hjärnceller så effektivt att det endast återstår okontrollerbara huggreflexer.
      Och en sak är säker, en bra spinnare tvinnar inte bara linan, den snor ihop en ordinär gäddas nervtrådar totalt!
      Senast ändrad av BeBest; 2004-05-24, 17:53.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Detta påminner mig om en liten tragisk (för min del) historia som hände för ett antal år sen, jag och en kompis stod och kastade med identiskt lika drag (Atom i nåt slags neonröd tigerfärg(?)), och jag fick ett rätt tungt hugg, kändes som en fisk som var större än mitt personbästa (3.5 kg) och efter en stund tappade jag fisken och vevade in mitt drag. Varpå kompisen någon minut senare får hugg på samma ställe, och efter en stund kommer en fin gädda på 5 kg upp! Jag är 99% säker på att det var samma fisk! Han fick en fin fisk, och det enda jag fick var märken i färgen på draget efter tänderna... livet kan vara ganska orättvist ibland!
        Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jag har varit med om att meta upp samma gädda 4 gånger på 90 minuter. Lite tjatigt, speciellt när tänkta bytet var abborre och betesfisken började ta slut.

Kommentera

Gäddor hugger ofta om..framför allt om man växlar till ett mindre drag gärna spinnare. En polare fick en hygglig gädda på mört har hela fisken uppe på land så när som stjärten, sprattande på stranden får inte grepp på den tippar att den är uppe typ 15 sek..linan går av jirren sprattlar sig ner i vattnet. Går med hans guldfärgade trekrok...andra polaren kastar ut typ 4-5 meter (1,5 m djupt) 2-3 minuter senare dyker flötet..samma fisk..guldkroken i munnen..6 pannor...

Kommentera

Ibland händer det ju också att man inte krokar gäddan, utan att den bara biter tag om draget vilket gör att den hugger om och om igen. Igår stod jag och fiskade med en svävande stormjigg som visserligen genererar en hel del hugg men som är svår att kroka på. Samma gädda smällde på 3 ggr. Den kom ut från en liten vassrugge ett par spölängder från där jag stod. Efter en fika och byte till en zalt kom den till slut upp. Efter att ha returnerat den bytte jag ställe men det hade kanse varit intressant att se om den hade huggit om jag stått kvar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 123 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen