Fiskeåret 2010 var riktigt uselt för mig, det sämsta på år och dag. Fick varken mycket eller stor fisk, det enda som man fick i någon större mängd var bompass och det är ju inte det ultimata. Bättre lycka nästa år!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
år 2010
Collapse
X
-
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
-
själv är jag mycket nöjd med året, har inte fått jätte mycket fisk och hade varken tillgång till bra båt/motor under hösten eller våren. Denna sommaren var istället en succé för min del, jag fiskar i stort sett enbart gädda. Jag och en kompis prövade en sjö vi aldrig fiskat i tidigare. Sjön är bara öppen på sommaren för att inte störa fisken vid lek på våren och liknande. Vi fick ganska mycket gädda (i alla fall vad vi tyckte) och i slutet av Juli kom det vi väntat på jag fick min första registrerade storfisk, gäddan vägde 12,3 kg och det var något jag aldrig varit med om tidigare. På meter djupt vatten högg den en regnig och blåsig sommardag (enda fisken den dagen). Den tog Big Banditen som en öring tar en fluga i ytan och det var den absolut härligaste känsla jag någonsin upplevt och det är vid sådana tillfällen man förstår att all tid man lagt vid sjön var värt det!
som jag sa så fiskar jag bara gädda så nästa år blir målet 7+ på spinn (wobbler) och som alltid slå sitt pb !
Kommentera
-
Mitt fiskeår kan summeras som bra, men ändå känns det som många månader bara försvann pga isen mm.
Våren.
Hade ett fantastiskt havsöringsfiske med fluga. Lyckades landa tvåsiffrigt antal med topp på min 85cm som högg i skymningen en fredag i maj. Sanslös fisk. Tyvärr var den slank, men trots allt en brutal kustöring som högg långt ut i skärgårn mellan två små öar.
Det jag tar med mig är fina öringturer i skymning som såväl gryningar med mina kompisar. Minnen.
Försommaren
Gav några av mina mest minnesvärda gäddfisketurer med fluga. Jag och "Eljohan" gav oss på en nattfiske satsning under några nätter med brutalt bra resultat. Många och fina gäddor, med Johans PB på 11,1kg som topp. Lyckades även äntligen landa min första gös på fluga.
Sommaren
Spenderades mestadels i fjällen. Hade även där ett otroligt bra fiske med flera harrar på 50cm+. Stötte även på fina grova öringar som visade att det fortfarande finns chans på 3kg + brownies i sverige. Dom får jag ta 2011.
Mest minnesvärda från fjällturerna är ett par nätter när jag och farsan är ute och vandrar i dalgångar bland åar och tjärnar. Kokar braskaffe och fångar många öringar. Tappade även en 2kg + brownie som slet av tafsen och allt i en rusning . . . . . .
Hösten
Började bra i september med mycket gäddfiske. Flyttade sedan längre bort från kusten vilket gjorde fisket lite omständigare och fick mig att tappa lite udd emellan åt. Men är back on track nu närmare kusten
Vintern
Frös in.
Kommentera
-
2010 har för mig bestått av massor av tid lagd på bompass. Fiskat mitt första år i Blekinge och mycket tid har gått åt till att leta ställlen. Men topparna har iaf vart bra, tagit min första havsöring och höjt mitt pb på gädda två gånger.
Men som sagt har aldrig fått så få fiskar tidigare.
Kommentera
-
Det absolut sämsta året sett till fiske. Har jobbat som en tok hela våren, sommarn och hösten.
Legat på utejobb i 5 veckor i sträck, ledig 1 vecka, 5 veckor ute, 1 ledig. Ja ni förstår.
Och på ledig veckan ville man ju vara med barnen, inte dra ut på fiske, fast ska erkänna att man var sugen.
Hade med mig spö och låda när jag var i Östersund och jobbade i våras, men det är enda gången jag har fiskat i år.
Hoppas det blir liiite mer fiske 2011.
Ha det bäst mina vänner och ett gott nytt fiske år på er. KYSSHemsida: http://www.slaktarnlures.se
Kommentera
-
Om första barnet var ett hårt slag mot fiskandet så gjorde andra barnet fiskandet till något man kan drömma om... kort sagt 2010 var en total katastrof (sett till fisket iallafall). sammanfattningsvis så blev det inte mycket mer än ett par gäddpass och lite mörtmete. Nåja, jag skall inte vara bitter. Om 18 år så är det bara att köra på som vanligt igen, men fram till dess skall jag fostra två nya gäddjägare... everything else is baitfish.
Kommentera
-
Otroligt roligt år.
# Börjat ismeta , och dragit en på 11.16kg.
# Börjat fiska gös mer seriöst och även där slått PB.
# köpt massor av bra saker.
# Haft jävligt många roliga stunder och mycket fisk ha tagigts
# ser självklart fram imot nästa fiske år.
# målsättning till nästa år är att fiska så mycket som det går , rikta in sig lite mer på gösfisket. försöka skaffa egen båt på trailer osv....[FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]
Kommentera
-
Detta året var inte mycket att hurra för, för min egen del. Men jag kan ändå glädjas åt att ha varit med om några riktigt grymma fiskadagar med mina mått mätt där det blivit stor fisk även om jag inte fått dom själv. Jag har även fått en del mycket bra erfarenheter kring vertikalfiske och trolling efter gös (man lär av sina misstag...). Så nästa år ska det fisket effektiviseras och med lite slit och en massa medflyt kanske man kan räkna in ett nytt PB!I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
Kommentera
-
Skulle gärna ha tagit en gädda på 12+ gädda detta år efter mycket slit förra året, toppfisken blev en gädda på 10,8 och ett bra gäng mellan 7-10 kg. Hade med mig en kompis i våras och "guidade" upp kan man säga en fantastisk fisk på 14,1 kg och ytterligare en på 10+. Otroligt kul och se en sån fisk.
Under sommarn och hösten blev det tyvärr inte mycket fiske för min egen del, tror jag gjorde 4 pass på en hel höst... Vintern har börjat ganska bra med ett par godkända gäddor, men större ska tas!
Men fiske handlar inte bara om vikter och störst fiskar hit och dit, utan gemenskapen med vänner och natur är nog så viktigt. Är en nyfiken person av mig och har testat otroligt mycket nya ställen, lite smått galna ideer som både gått helt och helvete och en del har blivit riktigt lyckade.Senast ändrad av Nilsson; 2010-12-23, 18:40.
Kommentera
-
Bra år! Färnafisket gick dåligt men efter 35-45 pass satt äntligen en stor där. Pb dessutom.
Näst på tur va sutarfisket och i ett nytt lokalt vatten lyckades jag ta 2 kring 3,5.
Efter att ha bommat efter gräskarp 2 år irad (måånga pass) så va det extremt skönt att få 2 stora med topp på över 11 under juni månad.
Karpfisket gick som vanligt jävligt dåligt, när jag äntligen hade tung fisk på visade det sig vara en gädda stax under 10 som dessutom satt krokad bara någon cm utanför munnen.
Började fiska id och abborre i mörrumsån i september. Idfisket gick bra men lite surt att toppfisken inte vägde 3 utan 2980. Abborrfisket gick jättedåligt.
Året avslutades med en gädda på över 12 vilket var årets höjdpunkt.
Nästa år är målen:
Färna 2,9+
Röding 4+
Brax 6+
Abborre 1,6+
Fånga några multar
Sutare 3,5+
Och lite annat
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 369 visningar
1 gilla