-----
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Positivt för "tjuvfiskare"
Collapse
X
-
Som jag förstår det så gäller detta för alla regler som fvo sätter upp på kortet.
Det innebär att det inte skulle vara straffbart att spinnfiska på flugsträckan, trolling överallt, och obegränsat med spön och upptag.
Fan det här kommer bli rena vilda västern!!
Stackars fiskletillsynsmän och fvo.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av slackhugg Visa inläggSom jag förstår det så gäller detta för alla regler som fvo sätter upp på kortet.
Det innebär att det inte skulle vara straffbart att spinnfiska på flugsträckan, trolling överallt, och obegränsat med spön och upptag.
Fan det här kommer bli rena vilda västern!!
Stackars fiskletillsynsmän och fvo.
Så att det skall bli rena vilda västern tror jag inte på, dessa regler har jag jobbat med som tillsyningsman i 20 år snart och som tillsyningsman i nära 30 år.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
V-jiggare
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggnär det gäller antalet upptaga fiskar så förfaller kortet när man har tagit upp vad man får enligt fiskekortet, tar de upp mera fisk så har de inget giltligt fiskekort.
Så att det skall bli rena vilda västern tror jag inte på, dessa regler har jag jobbat med som tillsyningsman i 20 år snart och som tillsyningsman i nära 30 år.
Tumlaren
Upptagna fiskar eller antal spön hade väl inget med lagen att göra.
Har du köpt ett dagskort så gällde det tydligen dagen ut om jag förstår det rätt nu.
Mao. Ismeta med fler spön om du har samvete för det, eller ta upp fler fiskar än vad som står på kortet, ditt fiskekort gäller tydligen dagen ut.
Vilda western lär det ju inte bli, men dom som vill bryta mot vad som står på kortet lär ju inte åka dit på böter eller bli av med fiskespöna iallafall.
Kommentera
-
Läste om ett kontrakt.. Lät som en bra ide? Kan vara värt att kolla upp ju? Men sen det här med fiske kort som klubbarna själv skriver att tex max 1 fisk per kort/dag eller vad som nu skrivs. Har inte förstått om det bara är klubben som tar något vad dom tycker känns bra eller så? För menar en fiske klubb skriver ju inte lagar? Kan inte så mycket om det hela :p
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggDetta är ingen ny regel den har funntis ända sen den ny fiskelagen kom i början av 90-talet, men som jag har sagt innan kan man avlysa dem som inte följer fiskevattenägarens regler men man kan inte åtala dem. Sedan när det gäller antalet upptaga fiskar så förfaller kortet när man har tagit upp vad man får enligt fiskekortet, tar de upp mera fisk så har de inget giltligt fiskekort.
Tumlaren
Då man enligt lagen inte gör något fel så länge man håller sig inom fångstkvoten så tycker jag att det låter konstigt att man kan avlysa någon, borde ju vara samma sak som att man gjort fel, eller?
Vad gör du om personen i fråga vägra lämna fiskevattnet? Ringer polisen?
Kommentera
-
-Fisken
Ursprungligen postat av slackhugg Visa inläggSå så länge man inte tar upp fler fiskar än vad som är tillåtet så kan man bryta mot alla övriga regler på fiskekortet utan att riskera åtal eller beslagtagen utrustning?
Då man enligt lagen inte gör något fel så länge man håller sig inom fångstkvoten så tycker jag att det låter konstigt att man kan avlysa någon, borde ju vara samma sak som att man gjort fel, eller?
Skulle kunna tillkalla polis men det borde vara samma visa där juridiken säger nej.
Kommentera
-
Får man rycka fiskekorten ur näven på de som inte sköter sig då?
Isåfall kan ni ju sätta någon arbetslös pojk som patrullerar och ser till att folk håller sig till reglementet!
Edit: Han kan ju få fiska hur mycket han vill och köra enbart c&r som lön-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av slackhugg Visa inläggSå så länge man inte tar upp fler fiskar än vad som är tillåtet så kan man bryta mot alla övriga regler på fiskekortet utan att riskera åtal eller beslagtagen utrustning?
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 331 visningar
1 gilla