Positivt för "tjuvfiskare" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Positivt för "tjuvfiskare"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Positivt för "tjuvfiskare"

Jag är med i en fiskeklubb och är fisketillsyningsman.
    Fiskeklubben erbjudet ett utav sveriges bästa? Put and take vatten för ädelfisk. Se vår hemsida för mer information www.grycksbofiskeklubb.se (reklam här finns regnbågar på mellan 1-10 kilo)

Nu i somras har jag ertappat flertalet fiskare som bryter mot våra gällande regler angående Max 1 fiskeredskap / Fiskekort. Jag har ertappad några personer som haft ett fiskekort men användt sig utav flera fiskeredskap. Dessa personer har jag polisanmält för brott mot fiskelagstiftningen. Nu i veckan fick jag brev ifrån polismyndigheten att förundersökningen läggs ner då inget brott har begåtts som är straffbart. Det är alltså helt lagligt att bryta mot föreningar/klubbars uppsatta regler gällande max antal fiskeredskap.. Köper du alltså ett fiskekort i vilket fiskevatten som helst i Sverige så har du full rätt att använda hur mycket utrustning du vill. Säger fiskeföreningen/klubben att max antal fiskeredskap är begränsatt till 2 fiskespön har du alltså ändå helt rätt till att använda 10 fiskespön om du vill.. Säger en förening/klubbs regler att du max får fånga 5 ädelfiskar/fiskekort har du ändå rätt att fånga 20 ädelfiskar om du vill..Bara man har ett fiskekort har man alltså laglig rätt att fånga hur mycket fisk man vill och man har rätt att använda hur många fiskeredskap man vill...

Jag har varit i kontakt med både åklagare, jurister och nu slutligen fiskeriverket och dessa uppgifter stämmer, det finns ingen lag på att man inte får använda sig utav hur många spön som helst och att man inte får fånga hur mycket fisk man vill..

Då ställer jag mig frågan, hur ska man kunna bedriva en fiskeförening med put and take vatten för ädelfisk? En person skulle ju kunna komma dit och dra upp all fisk ur sjön samma dag som den sätts i..det är lika med andra fiskevatten..en person eller flera personer kan ju dra upp "all fisk"..

Det här är ju verkligen positivt för tjuvfiskare...Så länge dom har ett fiskekort eller fiskerätt har dom rätt att använda sig av hur mycket utrustning som helst och fånga hur mycket fisk dom vill..

Det man kan göra som förening/klubb är att stänga av personen ifrån fiskevattnet men där kommer det också upp problem..en fiskeförening/klubb har ingen rätt juridiskt sett att stänga av personer ifrån ett vatten...

Vad ska man göra åt detta? finns det något man kan göra?
    Senast ändrad av Guest; 2010-12-14, 12:01. Anledning: felskrivning

Det här är ju verkligen ett ganska allvarligt problem. Helt plötsligt finns det ingen möjlighet för fiskerättsägaren eller FVO't att bedriva vettig fiskevård genom fångstbegränsningar. Särskilt när det gäller "fritidsfiskare", som kanske inte är så insatta i C&R-tänkande, eller långsiktigt tänkande om fiskevård och -bestånd, finns det ingen motivation att släppa tillbaka de fiskar som man fångar utöver sin kvot. Det finns en risk att många frysboxar runtom i landet kommer att fyllas till brädden. Det enda man som fiskerättsägare/FVO kan göra är ju i så fall att begränsa antalet fiskekort som säljs per vecka, säsong eller liknande.

Innebär detta också att man inte får ha lokala regler avseende mini- och/eller maxmått på fisk som får tas upp?
    Och vad innebär detta för de fångstbegränsningar som finns längs med kusterna, exempelvis begränsningen för gädda i östersjön?

Oavsett vilket så får man väl fortfarande skriva vilka regler man vill för ett fiskevatten, men det finns inga juridiska medel för någon påföljd för de som bryter mot reglerna. Jag tror och hoppas förvisso att de flesta, både seriösa sportfiskare och fritidsfiskare, följer de regler som finns även om inte farbror blå kan blandas in.

Du har i alla fall lyckats med konststycket att göra mig ganska bekymrad...

Kommentera

"Och vad innebär detta för de fångstbegränsningar som finns längs med kusterna, exempelvis begränsningen för gädda i östersjön?"

Dessa regler (fångstbegränsning somt minimimått) gäller då de finns under fiskelagen.

Kommentera

Angående fångstbegränsningar längs våra kustområdet så vet jag faktiskt inte vad som gäller! Jag kan dock kontakta fiskeriverket imorgon och kolla om det är samma sak där.

Angående minimimått så borde ju inte det gälla juridiskt sett heller..Ska även kolla upp detta.

Jag återkommer med svar på det imorgon.

Jag tycker att detta är helt sjukt. Regler är ju regler.

Detta kanske är någon sportfiskarna borde inkomma med en lagändring på till regeringen

Kommentera

Tråkigt att höra :/ , vet inte om det ska beskrivas "skönt" pga att jag vet flera personer som inte kör c&r på tex gös , och "BARA" plockar upp max tillåtet / person / dag Och dem verka tro att det är allvarligare än vad det är att bryta mot reglerna ? , ,men är man nått mänsklig så följer man reglerna ju! ?
          [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

Ni kan inte polisanmäla någon för era egna regler förutom att de har tagit för mycket fisk, om de har löst fiskekort. Har ni satt max te.x två fiskar så gäller kortet bara för två fiskar sedan är det olovligt fiske, om de fortsätter fiska, detta svar har jag fått av en åklagare här nere i Skåne.
            Detta enda ni kan göra om någon bryter mot era andra regler, är att förbjuda vederbörande att fortsätta med sitt fiske, detta kan ni göra utan problem. De bryter mot de regler som de förpliktigats sej att följa i och med de har löst fiskekort, men dock ej olagligt.
            Vad gäller fångstbegränsningar längs kusten eller de stora sjöarna så är de lagstagde, då gäller lagen och är ett lagbrott som kan polisanmälas.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              Ni kan inte polisanmäla någon för era egna regler förutom att de har tagit för mycket fisk, om de har löst fiskekort. Har ni satt max te.x två fiskar så gäller kortet bara för två fiskar sedan är det olovligt fiske, om de fortsätter fiska, detta svar har jag fått av en åklagare här nere i Skåne.
              Detta enda ni kan göra om någon bryter mot era andra regler, är att förbjuda vederbörande att fortsätta med sitt fiske, detta kan ni göra utan problem. De bryter mot de regler som de förpliktigats sej att följa i och med de har löst fiskekort, men dock ej olagligt.
              Vad gäller fångstbegränsningar längs kusten eller de stora sjöarna så är de lagstagde, då gäller lagen och är ett lagbrott som kan polisanmälas.
              Tumlaren
              Det måste väl ändå vara OLOVLIGT FISKE att fiska med för mycket redskap oxå om det står angivet vad som gäller på kortet!?
              /Team Perax, Jon Persson
              http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Nu har jag pratat lite igen med Bo Wallin på Fiskeriverket.
                Då det är lokala regler som klubb/förening satt upp med exempelvist kvot på antal fiskar och fiskekort är inte dessa lagstadgade.
                Det är alltså inte olagligt och ta upp mer fisk eller använda sig utav flera fiskeredskap i sjöar, tjärnar, åar, bäckar.
                Däremot finns det inskrivet i sveriges lagar och förordningar angående minimimått och där ska man kontakta länsstyrelsen och se vad det finns för regler, dessa ska tydligen vara lagstadgade.

Men ja det är alltså helt lagligt juridiskt sett att fiska med flera fiskespön än vad fiskekortet tillåter och det är även lagligt juridiskt sett att fånga mer fisk än vad fiskekortet tillåter...

Riktigt surt att detta inte är straffbart. Nu får man hoppas att folk är någorlunda kloka och snälla och ändå håller sig till dom lokala reglerna som är uppsatta

Kommentera

Men hur svårt ska det vara? Omformulera fiskekortet till ett fiskekontrakt och åtala sedan för kontraktsbrott?

bara att lägga till en signaturruta där man godkänner de regler som finns för fiske.
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Hej !

Lite surt och irriterande att läsa, speciellt med tanke på att jag redan innan är irriterad över svensk lagstiftning. Vi har fan i mig lagar på allt men dom är verkningslösa, då svenska lagar är skrivna med faktiska angivna gränser i stället för att straffet baseras på bedömning av brottet, som i fallet ovan. En sund pesrons bedömning säger klart och tydligt, BROTT . . eller hur.

Sen tror jag vi alla tänker lite fel. Kan mycket väl förstå att detta inte är inskrivet i lagen. Det är ju inte svensk lag han bryter mot. .
                    polisanmält för brott mot fiskelagstiftningen.
                    eller hur, Det är ju mot ERA, fiskeriföreningens och fiskekortets regler dom bryter, det är som i vår båtklubb där vi har en regel att inte förtöja vid servicebryggan annat än för just service, Många som skiter i det, och det är inte svensk lag man bryter mot utan klubbens regler och straffet utmäts och verkställs av klubben.

Så i erat fall så borde ni ha tydliga regler för vad som gäller samt vad som gäller vid brott mot Era regler. T.EX: fiskekortet indraget och ev. straffavgift eller fiskeutrustningen beslagtas. Har ni detta inskrivet och den som löser fiskekort därmed accepterar dessa regler så är det bara att ta grejjorna, fiskekortet och slänga ut packet.

Hoppas det löser sig för Er.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 319 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art