Catch and Release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and Release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Sg
    .
    Ex är att många försöker ge konstgjord andning genom att dra fisken fram och tillbaka i vattnet. Detta gör att vatten tränger in i gälarna från fel håll och skadar mer än det gör nytta.

Så du menar att det blir ett helt annat ämne då det kommer bakvägen...kolsyra kanske ?? *flin*

Kommentera

Originally posted by Sg
      Intressant är att väldigt många påstår sig vara Catch and Releasare medans nästan ingen vet hur det ska gå till. Det kan du ju ta upp.
      Ex är att många försöker ge konstgjord andning genom att dra fisken fram och tillbaka i vattnet. Detta gör att vatten tränger in i gälarna från fel håll och skadar mer än det gör nytta.

Fisken på rätt köl, barmhärtighet mot slemskiktet och normal syresättning är ett måste.
      Vad är det som säger att det spelar någon roll vart ifrån vattenflödet kommer?
      Det är ju inte speciellt "tätt" in till gälarna bakvägen, så där lär det strömma vatten lite hit och dit, likadant med munnen.
      Rent logiskt borde det i princip alltid vara vatten gälsystemet, när fisken "andas" så byter den väl bara ut vattnet?
      Vore fint med lite fakta och gärna referenser.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Jag vet inte om jag fattat Sg:s oro för konstgjord andning rätt men ungefär så här försöker jag greppa hans tankar.
        Det normala är att fisken pressar vatten framifrån genom munhålan och ut mot gälbågarna och de blodrika gälfransarna på bågarnas baksida. Fransarna sitter skyddande bakom bågarna som klyver vattnet innan det passerar de ömtåliga fransarna. Drar man fisken baklänges är det fransarna som får klyva vattnet med risk att de skadas.
        Jag vet inte hur stor den risken kan vara men så länge man inte leker backande racerbåt med fisken borde nog fransarna palla trycket.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by ljohan
          Vad är det som säger att det spelar någon roll vart ifrån vattenflödet kommer?
          Det är ju inte speciellt "tätt" in till gälarna bakvägen, så där lär det strömma vatten lite hit och dit, likadant med munnen.
          Rent logiskt borde det i princip alltid vara vatten gälsystemet, när fisken "andas" så byter den väl bara ut vattnet?
          Vore fint med lite fakta och gärna referenser.
          Mycket av vad Bebest skrev är vad jag menar. Vi har lärt oss det i skolan att man inte ska göra det. Fisken är byggd för att pumpa in syresatt vatten genom munnen, för att sen trycka ut det genom gälarna och ut från gälbågarna. På vilket sätt det ska vara farligt är jag inte säker på. Men det känns inte rätt "för mig" att ge fisken syre från fel håll. Och som sagt kanske pallar inte gälarna att vattentrycket trycker åt motsatt håll. Dessutom är det så himla onödigt. Fisken ska inte behöva en sådan "behandling" efter en drillning. Och dessutom tror jag inte att syreupptagningen är bättre från "fel" håll än det normala. Håller man fisken på rätt köl och den är i tillräckligt fint skick för att överhuvudtaget ha en chans att överleva efter att du drillat den så syresätter den sig själv. Gör den inte det har jag svårt att tro att den överlever överhuvudtaget.

Kommentera

Det är väl bara att skjuta fisken snabbt framåt och dra tillbaka riktigt långsamt? Då blir den konstgjorda andningen rättvänd. Se bara till att munnen är öppen, så att vattnet kan gå in rätt väg....
            Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Originally posted by grindpalm
              Det är väl bara att skjuta fisken snabbt framåt och dra tillbaka riktigt långsamt? Då blir den konstgjorda andningen rättvänd. Se bara till att munnen är öppen, så att vattnet kan gå in rätt väg....
              Kanske det. Eller så får fisken en kallsup. Vad vet jag.
              Eftersom jag inte har någon doktorsexamen i marinbiologi så kan jag ju aldrig hävda att jag har rätt i mina tankar eller så. Hoppas ni förstår att det bara är hypoteser jag slänger ur mig.

Mina tankar är i alla fall de som skrivits. Givetvis får ni göra hur ni vill. Känner ni att ni gör det rätta så är det kanske inte mer fel än att jag kanske gör en tabbe som låter bli med det. Det får vi kanske aldrig reda på.

Jag känner i alla fall att jag klarar mig utan att göra så. Jag känner att jag andå klarar av att handskas skonsamt mot fisken genom att vara skonsam mot slemskikt. gälbågar, mage och mundelar osv.

Många tror att bara slemskiktet är det som man ska vara försiktig med. Men jag tror att det är en av många aspekter att tänka på.

Slemskiktet är givetvis den mest vitala delen att vara rädd om eftersom fisken imunförsvar annars blir kraftigt nedsatt och fisken kan lätt angripas av bakterier, virus, parasiter och svampinfektioner.

Viktigt är även "tror jag" att man inte gör som många gör att greppa tag om gälbågar eller strax bakom. Detta kan inte vara nyttigt för vad som är fiskens mest känsliga delar.

Många lyfter även upp stora fiskar och magen kläms åt av en arm eller dyl. Man ska inte heller lägga stora fiskar på ovadderade avkrokningsytor eftersom att fisken är byggd för ett liv i vattnet och trycket på magsäcken blir för stort uppe på land på hårt underlag.

Mundelarna är också viktiga för mig att tänka på. Att se till att inte sarga fiskens mundelar för mycket när jag lossar krok osv.
              En sargad mun på det ena eller det andra sättet bör försvåra födointaget, om inte annat blir födointaget förmodligen smärtsamt.
              Att inte stoppa in tummen i munnen på tex: sutare. I just detta fallet handlar det mest om att det bara ser för jävligt ut.

Som sagt detta är vad jag tycker och det är så här jag bedriver min catch and release.

Kommentera

hejsan

jag har bara en liten fråga som jag hoppas kan besvaras snabbt:

hur många bedriver c&r idag ungefär?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar