Catch and Release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and Release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Catch and Release

Hej alla fiskebröder.

Ska just till att börjar skriva en uppsats som ska handla om C&R.
    Saker jag ska ta upp är:

Ideologin bakom detta fenomen. Kastar man tillbaka fisken för att bevara resursen, för att respektera fisken, för att det är tänkt att återspegla något ädelt hos fiskaren, eller någon annan anledning.

Kom gärna med synpunkter, tips om länkar eller bara vad som helst som skulle kunna vara intressant att ta upp i denna debatt.

Tight lines!

Danne - www.salarproduction.tk
    ---> www.wildlifemedia.se <---

Jag släpper ovilkorligen mina största fiskar för att det är dem man vill få och därför gör sig bättre i vattnet där jag eller någon annan kan fånga den igen förhoppningsvis större. Jag tror det var dessa tankar även de första C&R anhängarna (Specimenfiskarna?) hade, detta med att det skulle finnas andra etiska värderingar i det har uppkommit i efterhand. Grundtanken är egoistisk.

Kommentera

Ta inte mer än du behöver för stunden. Återlämna de bästa fiskarna till genpoolen.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vilken nivå är det på uppsatsen?
        BJ@

Kommentera

cico: Läser en 5p Miljöetiks kurs i Umeå. Väldigt intressant om det nu skulle vara nån som funderade på att gå den
          ---> www.wildlifemedia.se <---

Kommentera

Ett förslag är att du gör en fältstudie i form av en undersökning, exempelvis här på fiskesnack. Den här kan du (beroende på nivå osv) kanske bifoga i din uppsats...

Sedan skulle jag (om jag var du) slipa fram en problemformulering att arbeta utifrån...Eller om du så vill en hypotes =)...Men det beror som sagt var på nivån på uppsatsen, förmodligen kan du redan allt det här =)..

mvh //micke

Kommentera

Jag tror att ingen kommer att ta debatten om C&R och ädla sportfiskare på allvar så länge fokus ligger i att kunna fånga stora fiskar, utan det borde handla mer om vilja ha ett så livskraftigt och naturligt bestånd som möjligt med en naturlig fördelning mellan stora och små fiskar, som i sin tur är grunden för ett friskt ekosystem.

Kommentera

Intressant är att väldigt många påstår sig vara Catch and Releasare medans nästan ingen vet hur det ska gå till. Det kan du ju ta upp.
                Ex är att många försöker ge konstgjord andning genom att dra fisken fram och tillbaka i vattnet. Detta gör att vatten tränger in i gälarna från fel håll och skadar mer än det gör nytta.

Fisken på rätt köl, barmhärtighet mot slemskiktet och normal syresättning är ett måste.

Kommentera

Det finns en hel del studier och forskning gjord om hur fisken klarar en C&R. Dels beträffande återhämtning och överlevnad efter höga halter av mjölksyra i vävnaderna, dels läkning och överlevnad av krokskador med eller utan kvarsittande krok samt dels läkning och överlevnad av skador på slemskikt. Skulle tro att tex Fiskeriverket eller Sportfiskarna kan tipsa om dem. Där har du möjlighet att hitta mera grundläggande hårddata. Finns ingen eller liten överlevnad är C&R ett slag i luften (vattnet).

Det etiska aspekterna är ju mera mjuka och i mycket också baserade på personligt tyckande.

Mitt tyckande i frågan ser ut så här.
                  Fiskar som jag anser vara för små - de kan alltså vara större än minimåttet - släpper jag tillbaka. Ser jag ingen möjlighet för fisken att överleva, dödar jag den och skär den i bitar innan den får återgå till kretsloppet.
                  Fiskar som är för stora för att passa mina behov släpper jag tillbaka. Kan de inte släppas avbryter jag fisket till matbehovet uppstår igen.
                  Beträffande gädda har jag en baglimit på 10 kg per år men det senaste året har jag inte försökt fylla den.
                  Jag fiskar för mitt nöjes skull men endast efter fisk jag själv eller mina katter vill äta.
                  Fiska med levande betesfisk är ett passerat stadium men mask använder jag.
                  Med andra ord ett konglomerat av tyckanden och motsägande ställningstaganden.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Inte en tråd till ang. C&R. Det finns hur många trådar som helst på forumet. Man blir trött!
                    C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 289 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art