Mygelaborren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mygelaborren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag anade aldrig att det här skulle bli en intressant tråd. Såklart man går för långt om man tävlar om vikter med andra. Det är ju riktigt rolig att kämpa med en stor fisk, även om den väger 1 eller 3 kg. Men jag förstår ju vissa att dem blir provocerade. Dem fångar vi säger en aborre på 1,4 kg.. Den ser verkligen stor ut och det är den också, sen kommer någon annan med en aborre på 600 gram som han/hon uppskattar vikten på över kilot. Också en stor aborre det men man ser ju skillnaden, och då tänker man kanske att han/hon ifråga alltid hittar på vikterna. Det är ju bättre att vara ärlig med vikten från första början, om man nu inte vet den kan man ju fråga om en uppskattning på vikten här på forumet. Jag tror dem flesta uppskattar rätt bra, för att inte säga precist. Min kompis gissade 2,5 kg på min största gädda. Sedan när vi vägde den, visade vågen 2,7.. Det jag vill säga är att man skadar inte någon om man råkar överdriva vikterna men man kanske inte bör överdriva dem för mycket. Då kan man lätt ses som en skojare och lurendrejare. Men jag vet ju också att man kan ju ha fel, man får en stor baddarfisk, man har ingen våg och då när man har nytt pb vill man ju ge sitt pb en vikt. Inte bara skriva att den var stor, men inte hur mycket den vägde..
    Grattis förresten Axe, för en stor fet id

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Kom plötsligt på att jag måste berätta en liknande historia.

Jag hade tidigare Id 4 kg inskrivet i min uppgifter tills jag märkte hur många som reagerade starkt på det så jag tog bort det. Min mening var inte att mäta mig med andra utan bara delge att jag fått en sån men insåg inte vad det innebar att utge dessa siffror, dom var för provocerande och togs som exakta gram i tävlingssyfte, vilket absolut inte var min mening.

Denna fisken va liksoms aborrjägarens inte vägd, utan uppskattad. Historien va följande.
      Kvällsfiske i gräsö skärgård efter aborre med spinnare. vi körde mycket spinnare på den tiden. Plötsligt får jag ett tungt hugg som jag inte känner igen, gädda? aborrmonster? Kämpade ett tag med nått jag inte kände igen, kampen var sävligare men tung och konstant. Upp i håven kommer en "jag lovar" satans grym id, stor och hög som ett dasslock. Vi krokade loss den i håven och min morbror som höll håven "lång modell med 2m skaft och dia 80 cm ring" stog och gungade på håven och sa stilla att 4 kg alla gånger ingen tvekan. Pang så gick garnet i håven och iden föll åter ner i det mörka vattnet. För mig spelade det inte nån roll, vi hade ändå ingen våg i båten och fisken skulle ändå släppas. Jag hade fångat den, utan tvekan, och åter till havet kom den.

Så nu förstår ni. Det är inget fisk jag kan tävla med, för vägde den 4 kg så vet ni alla vad det innebär för dom tävlinginriktade rekordjagande stackarna. Men min morbror har håvat många fiskar och hur bra var hans känsla för vikten ? ? ? ? (långt skaft på håven blir som utväxling vilket gör uppskattningen lite enklare men inte mer korrekt, 6-7 kg gäddorna va gränsfall att lyfta för det skaftet).

För mig spelar det noll roll om den vägde 3 eller 5. Jag har insett att jag inte kan använda uppgifterna offentligt då dom väcker allt för stor reaktion. Men för mig är minnet av att ha fått en CA: UPPEMOT 4 kg id tillräckligt.

Denna historia är gammal. jag va drygt 10 år när detta hände. Men minnet finns kvar. (tyvär inte min morbror)
      Saken med din skiljer sig ju från folks uppskattade t.ex "kilosabborrar" och "sjukilosgäddor" på den simpla punkten att du isf har fångat en fisk som avsevärt överskrider svenska rekordet, lite som att höfta med att ha fångat en 18kgs gös eller en 32kgs gädda eller varför inte just en 4kgs abborre? En sensationell fångst med andra ord som i sportfiskesammanhang motsvarar att hävda att man har vunnit vm i ishockey utan att kunna uppvisa medaljen. Skulle du inte säga åt din polare om han plötsligt utan att kunna styrka det ordentligt började hävda att han vunnit en formel 1-tävling?
      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Om man inte vill vara med å tävla då ?

Saken med din skiljer sig ju från folks uppskattade t.ex "kilosabborrar" och "sjukilosgäddor" på den simpla punkten att du isf har fångat en fisk som avsevärt överskrider svenska rekordet, lite som att höfta med att ha fångat en 18kgs gös eller en 32kgs gädda eller varför inte just en 4kgs abborre? En sensationell fångst med andra ord som i sportfiskesammanhang motsvarar att hävda att man har vunnit vm i ishockey utan att kunna uppvisa medaljen. Skulle du inte säga åt din polare om han plötsligt utan att kunna styrka det ordentligt började hävda att han vunnit en formel 1-tävling?
        Håller med dig till viss del och förstår vad du menar ! Men samtidigt så är det ju just det som är dilemmat. För mig är en uppskattad fisk värd sitt minne OAVSETT om den gör anspråk på ett rekord eller inte. Det är ju JUST där problemet med denna viktshysteri kommer in. Min avsikt var aldrig att tävla med någon, eller hävda att jag vunnit något. (ärligt hade inte ens kännedom om rekordet då jag skrev in uppgiften och skiter fullständigt i sånt trams, fiske är ingen tävling för mig).

När jag insåg hur folk reagerade så tog jag genast bort det och har aldrig mer hävdat detta varken före eller efter. 40 år av förnekelse. Men förstår du då dilemmat, Jag har likväl och lik förbaskat fångat den fisken, och som du säger: . . är det helt okej med uppskattade kiloborrar och 7kg-gäddor men inte denna? ? vad är skillnaden i att uppskatta en 4 kilos gädda och en 4 kilos id rent praktiskt? ? ända skillnaden är att den ena fisken berör andra människors känslor för hävd och rang. Det borde rimligen vara lika svårt att göra den rent viktmässiga uppskattningen eller ? ?

För vad du säger är att. . "det är helt OK att uppskatta fiskens vikt SÅ LÄNGE DU INTE överskrider mitt bästa eller närmar dig någons rekord" men som sagt jag FÖRSTÅR VERKLIGEN vad du menar.

men jag va 12-13 år när detta hände och har aldrig gjort nått anspråk på något rekord eller något guld du pratar om, (och du resonerar lite skevt, visst kan man slå ryssarna i hockey, många som gjort utan att hävda att man är världsmästare) Så därför borde man kunna fånga en fisk större än rekordet men som inte vägts korrekt och därför inte ingå i tävlan, , men är ändå en helt ok fångst, som att slå ryssarna utanför tävlan. Notervärt är att jag fångat en fisk i den UNGEFÄRLIGA storleken, vilket jag har och det hade inte varit nått problem om vikten INTE trampat alla rekordjägare på tårna. Och du sa överskrida rekordet avsevärt? ? nja det är väl nått liknande på 3,6 kg eller ?

SÅ till dig kan jag bara säga, , förlåt mig för denna skamliga uppskattning som begicks för 40 år sedan av min nu bortgångne morbror, Tyvär kan jag inte vrida klockan tillbaka och sudda ut den. Jag kan bara hålla tyst vilket jag gjort. Berättade den här och nu i denna tråd för att jag trodde att tråden och deltagrna var mogna för denna gamla historia, men men....alla kan vi ha fel...

Ha det... och lycka till med era rekord
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

En annan liten rolig sak som visar hur ni viktstävlare och rekordjägare ser på saker å ting.

Du reagerade starkt på dessa UPPSKATTADE 4 kg. för dom flesta är det en fisk på 4 kg, jaha 4 kg inget annat. Men du reagerade inte på att min morbror gått bort, Lite tragiskt att du ser innehållet så snävt.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Min kompis gissade 2,5 kg på min största gädda. Sedan när vi vägde den, visade vågen 2,7.. Det jag vill säga är att man skadar inte någon om man råkar överdriva vikterna men man kanske inte bör överdriva dem för mycket. Då kan man lätt ses som en skojare och lurendrejare. Men jag vet ju också att man kan ju ha fel, man får en stor baddarfisk, man har ingen våg och då när man har nytt pb vill man ju ge sitt pb en vikt. Inte bara skriva att den var stor, men inte hur mycket den vägde..
            Grattis förresten Axe, för en stor fet id
            Tack aborrjägaren !

Du säger det så bra, Det är oftast inte så OTROLIGT stor skillnad på uppskattad och vägd. I alla fall inte när fiskarna är 2-10 kg. Ett område som är rel. lätt att uppskatta, Men jag trodde att alla insåg och accepterade att en uppskattning innehåller ett fel på ca: +/- 10%, sällan mer än så. Om man inte är erfaren med fiskarten så kan den luras mer än så, men oftast så ligger uppskattningen relativt nära, men men det är HELT klart inget vi kan tävla med. Och om man medvetet överdriver en uppskattning så är det ju ingen annan än mig själv jag lurar. Varför ska jag lura mig själv till att tro att jag har ett minne som jag inte har ? ? ? Förstår inte riktigt den delen av vissas reaktion.

Men fiske är nice så länge jag får ha det för mig själv

Kommentera

Det är det sannerligen. Det låter inte helt omöjligt heller i min öron med en id på 4 kg... jag har aldrig sett en livs levande id och det verkar ju vara rätt normalt med dem i vikter på 2-3 kg så att den vägde nästan eller 4 kg skulle jag inte ifrågasätta alls tror jag . Menmen jag vet ju som sagt inte, en som fiskar id ofta vet väl bättre hur det ligger till med det. Det roliga också var ju att med den där gäddan. Innan min kompis uppskattade vikten på den gjorde jag det. Och jag sa att den vägde kanske 1.5 kg kg.. Det var ju trots allt den första gädda i vuxen ålder som jag fått upp.. Lite paff blev man, men inte min kompis, trots att det var den första gädda han SETT i sitt liv. Så vissa kanske har bättre ögonmått helt enkelt. Andra har väl sämre. Jag tillhör väl skaran med uselt ögonmått- Beklagar det där med din morbror. Jag är otroligt dålig på att beklaga saker o ting. Eller jag kan ju beklaga men det känns som att folk tror att jag inte menar det, har råkat ut för en kille som faktiskt sa det... Han sa till mig : Men vadå, du menar ju inte det. Sen dess har jag haft lite komplex. Min morbror är också i himlen, tillsammans med min otroligt fiskeintresserade far.

Kommentera

Förresten, har någon koll hur det ligger till med gäddfisket. Alltså vet någon något område i närheten där man kan ha lyckat gäddfiske från land. Med lyckat gäddfiske menar jag åtminstone en gädda på dem fyra timmar man fiskar aborre..

Kommentera

Förresten läste igenom tråden nyss och såg att Leon skrev att även gäddor finns i närheten- Det blir Kanaanbadet nästa

Kommentera

Axe: Nej det jag säger är att när man uppskattar en fisk på 4kg kan man ju snabbt konstatera att en sådan uppskattning har en träffsäkerhet på kanske +/- 1kg. på en gädda på 7kg innebär det inte så mkt att placera den i 6-8kgs-spektrat, och det hade varit än mindre relevant på en fisk som väger kring 100kg. Men för en liten fisk kring 4kg gör det ju en avsevärt större skillnad i procent inte sant?
                    Utöver det tycker jag det var ett fult påhopp av dig att ge mig skit för att jag inte kommenterade din morbror, det gjorde jag av den enkla anledningen att jag försöker hålla mig till samtalsämnet, vilket du uppenbarligen inte klarar utan måste använda så fula debattknep som personliga påhopp?
                    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Hej igen Dalis, Va bra att mina kommentarer tog på dig. Det här börjar bli riktigt roligt. Har inte påstått att du har fel, sa flera gånger att JAG förstog dig, hävdar bara att vi tillhör olika världar där du har otroligt svårt att se in i min värld där fiskevikt inte är annat än en vikt. 100% betydelselös för alla andra än mig själv.

Nej det jag säger är att när man uppskattar en fisk på 4kg kan man ju snabbt konstatera att en sådan uppskattning har en träffsäkerhet på kanske +/- 1kg.
                      Kan hålla med dig. Jag sa visserligen att felet låg innom +/- 0,5 kg men i vilket fall så är vi ju ense om att en uppskattning innhåller fel (kan va åt båda håll) så varför reagerar du så starkt. Fisken jag berättade om va en uppskattning och ska så betraktas

Utöver det tycker jag det var ett fult påhopp av dig att ge mig skit för att jag inte kommenterade din morbror, det gjorde jag av den enkla anledningen att jag försöker hålla mig till samtalsämnet, vilket du uppenbarligen inte klarar utan måste använda så fula debattknep som personliga påhopp?
                      Nu ska vi ta detta vackert. Jag berättade en gammal historia, För mig är den sann och barnminne för livet. Det va min morbror som lärde mig fiska och som håvade å gjorde uppskattningen. Jag skrev i texten " hur bra va hans kännsla för vikten" För jag vet att den inte är exakt och trodde alla kunde hantera berättelsen som sådan.

Men Dalis ! vad gjorde du med min berättelse ? ? Och du ska prata om fula påhopp ? ? Läs nedan vad du sa och fråga dig om inte detta är betydligt grövre påhopp än vad jag sagt dig. Jag kommenterade och reagerade på dina ord men du inledde med följande åsikter om min bortgångne morbror, , FULT GJORT

lite som att höfta med att ha fångat en 18kgs gös eller en 32kgs gädda
                      Med andra ord så påstår du att han ljög så in i helvete, , gädda 32 säger att du anser det vara en otroligt okunnig, påhittad och överdriven lögn.

Det motsvarar att hävda att man har vunnit vm i ishockey utan att kunna uppvisa medaljen
                      Du belägger oss båda med att påstå att vi vunnit något. Att vi ljuger medvetet för att tro att vi erhåller nån slags prestige, ära eller berömmelse , som att vinna e tävling ? ? En i mina ögon Otroligt grov anklagelse . . Jag tävlar inte med dig så du behöver inte känna dig hotad, Eller var de just det du upplevde som påhopp ? ? ?

Ska vi fråga oss nu VEM AV OSS som stog för påhoppen ? ?

Lycka till med dina rekordfiskar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 014 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art