Mygelaborren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mygelaborren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Johannes ! Nu har alla i vilket fall förlåtit och glömt din mygelborre, ,

Nu är frågan om jag överlever min mygelid ? ? ? ? ha ha ha
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Sjäv tror jag att din id kan mycket väl ha vägt mellan 3-4kg,men det som specimenfiskarna hakar upp sig på är bristen på dokumentering och att fisken vägde 4kg. En 4kg:s id kan jämföras med en över 20kg:s gädda, dvs inom möjlighetens ramar men väldigt sällsynt. Debatten får mig att tänka på en gammal historia från gångna tider.
      "En bonde stod bredvid sin häst på en marknad när det kom fram en luffare som ville slå vad.-Vi slår vad om 50 riksdaler att jag kan få din häst att skratta, sa luffaren.-Ok kör till, sa bonden. Luffaren gick fram till hästen, viskade något i örat, och hästen började gapskratta. Luffaren gick tillbaka till bonden för att hämta pengarna. Efter att ha fått pengarna frågade han: -Ska vi slå vad en gång till?, frågade luffaren. Bonden ville vinna tillbaka sina pengar, så han gick med på ett nytt vad.-Den här gången ska jag få hästen att gråta istället, sa luffaren och gick fram till hästen som vände på huvudet och tittade ner mot honom och började snyfta och gråta.-Hur f-n bar du dig åt?, frågade bonden efter att ha betalat sitt vad.-Det var enkelt, först viskade jag att jag har en större k-k än du, andra gången visade jag honom."
      Det gäller att komma upp till bevis.

Kommentera

Den va bra !

Sjäv tror jag att din id kan mycket väl ha vägt mellan 3-4kg,men det som specimenfiskarna hakar upp sig på är bristen på dokumentering och att fisken vägde 4kg. En 4kg:s id kan jämföras med en över 20kg:s gädda, dvs inom möjlighetens ramar men väldigt sällsynt.
        Du har förstått det hela bra. Jag inser det du säger. Och gör inga anspråk på att mäta mig med någon. det är och förblir en historia och ett minne, ingenting som behöver bevisas.

Problemet är inte mitt då det hände för 40 år sedan och är en historia och MITT fiskeminne, och inget annat. Problemet ligger hos rekordjägarna som inte kan hantera en sån historia även om jag väljer eller kräver att inte bli indragen i deras "mäta varandras ***ar tävlan" .

Jag tycker dessa historier min liksom andras är otroligt intressanta. Dom behöver inte ses som en exakt mm o gram-preciserad fångst som tävlar med någon. För det kan dom inte. Dom ska heller inte avkrävas bevis för det går inte och vad i hel... ska bevisas och till vilken nytta då resultatet ändå inte ska eller kan användas i nått syfte.

Fiskehistorien är som religion, vem kräver bevis på GUD ? ? Men dom skänker spänning och glädje om vi bara kan hantera dom för vad dom är... en händelse och en historia som INTE är mätbar eller ingår i någon rekordlista. Men tydligen kan inte alla det.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag håller med dig absolut, upplevelser mäts inte i kilon. Om man är så trångsynt att man inte uppskattar annat än fiskar som går in på diverse listor, så missar man väldigt mycket av det roliga inom fisket. Tex en fisketur med kompisarna kan ju vara hur kul som helst även om man inte får någon rekordfisk. Därmed inte sagt att det inte är kul att tävla ibland, så länge det inte blir blodigt allvar. Har heller ingenting emot storfiskregistreringen och specimenfisket.

Kommentera

Ni klagar gärna på fiskare som mäter och väger fiskar de får för att kunna mäta sig med andras fångster.
            Men det är ju ni som har missuppfattat vad som definierar en sport(sätt ordet före "fiske" så förstår ni vart jag vill komma)

Hur roligt vore fotbolls-VM för alla fotbollsfans om man inte räknade målen utan intervjuade alla spelare efteråt och sedan bedömde hur ROLIGT de haft under matchen?
            Det är inte så mycket sport i det direkt.
            Men enligt era tankegångar borde det vara minst lika intressant(för ett fotbollsfan)

Sportfiske är ju en tävlan, både mot sig själv och mot andra, där man önskar att man får ett riktigt monster.
            Självklart kan man vara glad åt att få en liten fisk också, men det är de stora som man vill ha.
            Denna inställning till sport och speciellt sportfiske har de flesta.

Om sedan någon påstår sig ha fångat ett nytt svenskt rekord, och inte har någon dokumentation eller ett foto som visar en fisk som det inte ens finns en möjlighet att den är så stor som fångstmannen påstår, då kan ju vem som helst bli storfiskare.
            Skrönor, brist på dokumentation och monsterfiskar över dagens rekord kan fritidsfiskare utan en susning hålla sig till.

Kommentera

Beklagar om du fick intrycket att jag klagar på tävlings- och specimenfiskarna. Skrev om fiske i allmänhet. Brukar själv mäta de större gäddorna jag får. Apropå ordet sport, om jag inte har helt fel, betyder väl rent spel på jämlika villkor där motståndaren respekteras. Fotbollen är nog inget bra exempel med tanke på Brassarnas filmade straffar eller Fransmännens handmål och skallning av motspelare eller Italienarnas förolämpningar och spottande för att nämna några exempel. Håller med dig att anmälda fiskar ska dokumenteras ordentligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Beklagar om du fick intrycket att jag klagar på tävlings- och specimenfiskarna. Skrev om fiske i allmänhet. Brukar själv mäta de större gäddorna jag får. Apropå ordet sport, om jag inte har helt fel, betyder väl rent spel på jämlika villkor där motståndaren respekteras. Fotbollen är nog inget bra exempel med tanke på Brassarnas filmade straffar eller Fransmännens handmål och skallning av motspelare eller Italienarnas förolämpningar och spottande för att nämna några exempel. Håller med dig att anmälda fiskar ska dokumenteras ordentligt.
                Ja fotboll och andra sporter har alltid busar, både enskilda spelare och hela lag.
                Ta tennis då istället Där är det inte lika lätt att filma sig till något övertag.

Kommentera

PB:n är just vad de låter som PB:n, alltså personbästan... Om man tävlar mot andra jämt så blir de bara drygt! Nej, ha en personlig tävling med sig själv är bäst! Har ett bra exempel. 2007 så började jag fiska gädda helhjärtat. Mitt rekord tidigare var på HELA 2,6kg! En höstdag fick jag en gädda på 6,2kg och veckan efter det en på 13,4kg! Så vad säger det om mig som gäddfiskare? Att jag är lika bra som dom "Rediga grabbarna"??? Nej, inte ett skit egentligen... Ska man ens jämföra med andra så bör man åtminstone göra en lista på sina topp 10 fiskar å sen dra snittvikten, de säger i allafall lite mer.. Måste stolt få tillägga här då att jag i våras nådde mitt mål på en snittvikt på 10kg jämnt på mina 10 största gäddor.. Med en topp på 13,4kg och botten på 8kg prick! Men jakten går vidare! Ska satsa på att bättra mig minst ett halvkilo om året nu framöver...
                  /Team Perax, Jon Persson
                  http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Håller med dig att anmälda fiskar ska dokumenteras ordentligt.
                    Jag håller med dig till 100% jester burk. du har förstått något i alla fall. Jag har inte anmält nån fisk jag har berättat en historia.

Hur roligt vore fotbolls-VM för alla fotbollsfans om man inte räknade målen
                    Återigen så har du inte förstått, fotbolls-VM ska bedömmas och tävlas som det görs. liksom sportfisketävling och rekordnoteringar, liksom hocky-VM, och Formel-1 och allt annat ni jämför en 12 årings fiskeminne med. Dessa sporter innehåller Kunnande, kamp, prestige, ära, berömmelse, pengar mm mm. allt som SPORTFISKE är total avsaknad av. För ni menar väl inte i ärlighetens namn att det är en prestation att yva sig över om man får en stor fisk ? Förklara i så fall varför Id rekordet 20 år gammalt togs av en nobody som fiskade fel fisk med fel utrustning på fel plats och som inte ens va ute efter Id och detta rekord som alla tusentals PRESTIGEFYLLDA rekordjägare inte har lyckats bräcka på 20 år. Jag skulle skratta så gott om nästa stora Id (bekräftade och vägd, granskad, dokumenterad och godkänd) togs av en liten pojke från bryggan på sommarstället med spinnpaket från OK-macken.

Men, , jag säger MEN, lik förbannat så finns dom som gillar fotboll, att spela med vänner, liksom fiske att bara fiska, , , , med totalt ointresse för att MÄTA detta utövandet i världsmästerskap och ERA spel- och Mäta tävlan. VARFÖR KAN Å VILL DU INTE ACCEPTERA DET ???

Om sedan någon påstår sig ha fångat ett nytt svenskt rekord, och inte har någon dokumentation eller ett foto som visar en fisk som det inte ens finns en möjlighet att den är så stor som fångstmannen påstår, då kan ju vem som helst bli storfiskare.
                    Återigen så har du inte förstått, , Jag påstår inte, jag berättade en sann historia, ALLTSÅ, händelsen och min beskrivning är sann, jag va själv med. Har aldrig påstått att jag fångat en rekordfisk, , det är ni som påstår det ! Jag har berättat en händelse och jag inser (som jag skrev i första inlägget) att verklig vikt kunde vart allt mellan 3 och 5 kg. Den kanske bara va 2 kg ? detta inser alla som hör en historia där vikten bygger på uppskattning. Notera denna oerhört viktiga skillnaden. Berättelsen är sann. Har aldrig påstått att vikten varit det. Sen säger du att det är en omöjlighet ? ? nja vet inte om jag kan hålla med dig. kanske ska sadla om till Id-fiske för vi har mycket grov Id här runt omkring. Dom vi får då och då ligger alltid runt 2 kg uppemot höga 2 kg och dessa är mer av normalstorlek.

Storfiskare sa du? ? ligger din självkänsla som fiskare i fångstens vikt ? ?

Det som jag anser är spännande, och borde vara även för er Rekordjägare, är att om vi leker med tanken på att det var en relativt bra uppskattning min morbror gjorde så visar ju det på att DESSA bjässar finns där. Varför vill ni inte behålla och anamma den bilden och tanken som berättelsen ger? Jag har själv brottats med den och som ni såg i första inlägget undrat i 40 år hur stor den EGENTLIGA va, hur väl min morbror bedömde vikten. Men det är ointressant idag, de va en ögonblickshändelse (om du läst så såg du att vi tappade fisken ur håven) och en uppskattning en man med en håv gjorde, den gör inte mig till någon Världsmästare vare sig den hade blivit mätt eller inte, Men varför spy galla över berättaren och berättelsen som ni gör ? ?

Dom kan finnas där, det kanske inte är omöjligt. . snacka om motivation och fantasieggande för fisket !

Kommentera

Vad jag vill säga(men har svårt att få fram) är att vi ska respektera varandra. En tävlings/specimenfiskare borde inte se ner på dem som inte tävlar eller jagar storfisken. Samma gäller omvänt, "njutnings" och rekreationsfiskaren bör heller inte anklaga de förstnämnda för elitism och tävlingshysteri. Jag ser att det finns plats för alla så länge vi respekterar varandra. Hoten mot vår hobby drabbar oss alla, det är bättre att vi drar åt samma håll istället för att tjafsa inbördes. Man behöver inte gilla alla metoder eller synsätt, men respektera vederbörandes rätt att utöva sitt fiske som han/hon vill så länge det inte bryts mot lagar och förordningar.

Märkte att det blev lite väl patetiskt, hoppas ni har överseende med det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 289 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art