Info om världsrekord. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om världsrekord.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ojdå, viste inte det fanns så mycket regler.
    enligt mig är det bara onödigt, störst fisk har rekord. enkelt!

Kommentera

Ja, lite synd är det ju att det inte finns ett "All tackle" rekord specifikt för flugfiske. Eller att man åtminstånde hade grövre klasser.
      Känns ju lite märkligt när man åker och fiskar med #12 grejer och måste köra med max 20lbs tafs för att det skall kunna registreras som rekord!?
      Man undrar ju varför inte IGFA har samma klasser för fluga som för annat fiske. Alltså flera klasser hela vägen upp till 130lb (tror det är 130lbs som är max.)

Jag antar iofs.. men detta är en gissning, att om man ändå kör med tafs över 20lbs så har man fortfarande chans att registrera sig för "All tackle" rekord.
      (JohanP får rätta om jag har fel) Jag har dock svårt att se någon baxa upp tex nytt "All tackle" Hällerekord med flugspö.
      Klart att det går, med 120lbs lina eller så. Men det lär ju bli jobbigt!

En fråga till IGFA-kungen JohanP.
      Vad menas med detta utdrag ur reglerna?

"The maximum of line that can be stripped of the reel is 120feet (36,75meters) from the fly."

De måste väl mena att detta är den mesta mängd lina som man får kasta med. Men att fisken ändå får dra ut längre under fight?
      Ingen människa i världen skulle ju klara av ett flugrekord på tex GT eller Tarpon eller ens lax för den delen, utan backing.
      [FONT="Century Gothic"]Trekkar´n[/FONT]

Kommentera

Nej det finns inget all-tackle rekord i flugklassen.
        Längden fluglina är för kast och om man matar ut lina för att få den att sjunka djupare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishtrekkar´n Visa inlägg
          IGFAs regler är till allmänt beskådande, så det är väl egentligen inga problem när man har folk som kan förklara i detalj, som JohanP här tex. Jag har dock ännu inte haft anledning till att vara medlem i IGFA då de ändå mest jobbar mot den amerikanska kontinentens sportfiskare. Alla erbjudanden man eventuellt får gäller amerikanska handlare och mässor osv. Måste man bli medlem för att registrera rekord, och om jag nu skulle råka få något på flugan. Ja, då får jag väl registrera mig då.
          Det blir billigare att ansöka om rekord om man är medlem. Man måste inte vara medlem, men det är lättare och man får uppdateringar på reglerna med varje nummer.
          Visst är allt på engelska, men det finns mycket intressant information, jag ser fram emot varje nummer.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av oki_88 Visa inlägg
            ojdå, viste inte det fanns så mycket regler.
            enligt mig är det bara onödigt, störst fisk har rekord. enkelt!
            Kallas för alltackle rekorden, man får t.ex inte fiska med däggdjur, så rekord som tagits med agnade möss på taimen räknas inte.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Det blir billigare att ansöka om rekord om man är medlem. Man måste inte vara medlem, men det är lättare och man får uppdateringar på reglerna med varje nummer.
              Visst är allt på engelska, men det finns mycket intressant information, jag ser fram emot varje nummer.
              Joo, man kanske ska ansöka ändå...
              Jag har mailat lite med IGFA folk på andra sidan pölen innan jag visste att JohanP existerade. Det är ju rätt mycket grejer man behöver hålla koll på, och saker som man kan missupfatta.

Bla så letade jag med ljus och lykta efter IGFA märkt lina till tafs. Detta eftersom jag tidigare har kommit över sk "tournament grade" lina som var IGFA märkt.
              Lyckades till slut få tag på Fladen's Maxximus PRO IGFA 20lbs (0,37mm).

Men nu vet jag ju att det funkar med vilken lina som helst som klarar kraven.
              Så jag letade helt i onödan som en tok.

Kommentera

En IGFA klassad lina (IGFA class) som är märkt 10 kilo ska hålla för max 10 kilo innan den går av. Men det kan variera. Köper du en lina som visar sig gå av vid 12 kilo så är det inget rekord.

Om du ska köpa annan än IGFa class lina så kan det vara bra att kolla in eventuella lintester odylikt. Vissa linor håller ju mer än vad de lovar.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                  En IGFA klassad lina (IGFA class) som är märkt 10 kilo ska hålla för max 10 kilo innan den går av. Men det kan variera. Köper du en lina som visar sig gå av vid 12 kilo så är det inget rekord.

Om du ska köpa annan än IGFa class lina så kan det vara bra att kolla in eventuella lintester odylikt. Vissa linor håller ju mer än vad de lovar.
                  Näe, det är taget! Man får fasen se upp med vad man köper och eventuellt själv testa linan.
                  Tyvärr så finns det ju ingen i Sverige som säljer de bästa linorna som de flesta rekorden tas på idag, Nämligen Momoi, Sufix Key Lime IGFA, Sufix Ultra Supreme, och Ande Tournament.
                  Jag tänkte beställa Sufix från England, men gav upp den idén när jag såg att jag skulle få betala 70£ enbart för frakten av en spole lina.
                  Ett annat aber är att de flesta av dessa linor oftast säljs på magnumspole eftersom den största marknaden är biggame trollare som laddar på 5-600m/rulle.
                  Halvjobbigt för mig att göra av med som bara ska använda 15tum åt gången, hehe.

Det är riktigt synd att inte Normark som är generalagent för Sufix (Berkley) tar in deras IGFA-linor till Sverige.
                  Nu finns det ju egentligen bara en lina som iaf påstås vara IGFA klass och som säljs i Sverige, och det är Fladens IGFA PRO.

Kommentera

Nu är allt klart för att blötas.
                    Har mailat med IGFA tills jag blev nöjd.
                    Det sista problemet som jag hade var flugorna.

Enligt IGFAs regler skall ju flugorna vara "flugfiskemässiga" och får inte väga mer än att linan fortfarande är den kastvikt som används för att få ut betet.
                    Jag måste ju säga att "flugfiskemässigt" inte direkt stämmer in på de flugorna jag har tillverkat! hehehe. Typ överkörd och därefter blyad ekkorre...

Jag mailade bilder på flugorna till IGFA och de säger att dem är ok, så då kör jag väl då.

En annan sak värd att tänka på är att man inte måste knyta tafsmaterialet utan att det är tillåtet med svivlar och dylikt.
                    Kan vara värt att tänka på eftersom det kan vara problematiskt vid tex skarven mellan shocktafsen/brottlinan som blir lite klumpig om man skarvar traditionellt. (0,80-0,37)

PS: Jag är nu också medlem i IGFA. Väntar otåligt på välkomstpaketet, hehe

En dryg vecka kvar till avfärd mor Söröya. Tuben är packad, och rullarna spolade. Jiiihaaa!

Skitfiske på er allesammans!
                    Senast ändrad av Fishtrekkar´n; 2010-07-12, 12:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 296 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art