Info om världsrekord. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om världsrekord.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Info om världsrekord.

Tjoho!

Har nyligen fått anledning att börja fundera över hur världsrekord registreras och vilka regler som gäller. Jag har insett att det inte är så himla enkelt som man kan tro....
    Till exempel så måste man vara betalande medlem i IGFA för att få ta del av alla flugfiske rekord.
    Deras regler för rekord är inte helt enkla heller. (Åtminstånde för flugfisket)

Därför skapar jag nu denna tråd så att alla kan stoppa in länkar och annan info som kan vara nyttig för andra som eventuellt vill försöka sig på något sådant.

Jag har några egna frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Är det bara IGFA som registrerar världsrekord, eller är det som i boxningsvärlden där man har flera världsmästare i samma klass?

2. Vilka gällande IGFA flugrekord finns på 20lbs tippet?

3. Finns det någon "unlimited" klass i flugfiske. (Ej IGFA)
    Senast ändrad av Fishtrekkar´n; 2010-06-30, 06:47.
    [FONT="Century Gothic"]Trekkar´n[/FONT]

1: Ingen aning
    2: Vilka arter är det du undrar över? Finns ju ett par stycken.
    3: Ingen aning

Kommentera

Arterna jag undrar lite extra över är tex Torsk, Hälleflundra och andra stora Norgefiskar.

Kommentera

Finns inga regeristrerade rekord på hälleflundra.

Cod, Atlantic
        (Gadus morhua)
        Line Class Weight Catch Place Catch Date Angler
        Tippet M-01 kg (2 lb) 2 lbs. 12 oz. - 1.25 kgs Great Belt Denmark 1984-04-22 Gorm Siiger
        Tippet M-02 kg (4 lb) 2 lbs. 11 oz. - 1.23 kgs Terrak Norway 1984-08-04 Hans Wenzel
        Tippet M-03 kg (6 lb) 5 lbs. 14 oz. - 2.66484 kgs Port Maitland Nova Scotia Canada 1973-06-22 Louis Truppi
        Tippet M-04 kg (8 lb) 18 lbs. 6 oz. - 8.35 kgs Vikaer Beach Denmark 1983-02-15 John Anker
        Tippet M-06 kg (12 lb) 8 lbs. 14 oz. - 4.02 kgs Port Maitland Nova Scotia Canada 1973-06-22 Louis Truppi
        Tippet M-08 kg (16 lb) 3 lbs. 8 oz. - 1.58 kgs Gloucester Massachusetts USA 1990-06-28 Kenneth Lai
        Tippet M-10 kg (20 lb) 2 lbs. 6 oz. - 1.1 kgs Saltstraumen Norway 2003-05-15 Joerg Marquard

Pollack, European
        (Pollachius pollachius)
        Line Class Weight Catch Place Catch Date Angler
        Tippet M-01 kg (2 lb) 5 lbs. 9 oz. - 2.53 kgs Pentland Firth Scotland 1990-09-01 Stan Massey
        Tippet M-02 kg (4 lb) 6 lbs. 10 oz. - 3.01 kgs Sheephaven Bay Ireland 1996-09-06 Joe Nash
        Tippet M-03 kg (6 lb) 4 lbs. 7 oz. - 2.02 kgs Sheephaven Bay Ireland 1999-07-31 P. Nash
        Tippet M-04 kg (8 lb) 4 lbs. 11 oz. - 2.15 kgs Sheephaven Bay Ireland 1996-09-06 Joe Nash
        Tippet M-06 kg (12 lb) 6 lbs. 11 oz. - 3.06 kgs Tory Island Ireland 2000-06-16 P. Nash
        Tippet M-08 kg (16 lb) 12 lbs. 5 oz. - 5.59 kgs Oygarden Norway 1990-10-27 Yngve Landro
        Tippet M-10 kg (20 lb) 7 lbs. 8 oz. - 3.41 kgs Sheephaven Bay Ireland 1996-09-11 Joe Nash

Kommentera

Med andra ord så är det i princip rätt lätt att ta ett rekord.
          Se bara till att läsa på reglerna ordentligt först!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishtrekkar´n Visa inlägg
            Tjoho!

Har nyligen fått anledning att börja fundera över hur världsrekord registreras och vilka regler som gäller. Jag har insett att det inte är så himla enkelt som man kan tro....
            Till exempel så måste man vara betalande medlem i IGFA för att få ta del av alla flugfiske rekord.
            Deras regler för rekord är inte helt enkla heller. (Åtminstånde för flugfisket)

Därför skapar jag nu denna tråd så att alla kan stoppa in länkar och annan info som kan vara nyttig för andra som eventuellt vill försöka sig på något sådant.

Jag har några egna frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Är det bara IGFA som registrerar världsrekord, eller är det som i boxningsvärlden där man har flera världsmästare i samma klass?

2. Vilka gällande IGFA flugrekord finns på 20lbs tippet?

3. Finns det någon "unlimited" klass i flugfiske. (Ej IGFA)
            Du får isåfall nöja dig med EFSA, europarekord.
            Det är JP du skall prata med eftersom han är IGFAs representant i Sverige.
            IGFA har en regel som gör att en viss procent större måste en fisk vara för att
            man skall vara ensam rekordhållare.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack som fasen för den informationen!

Om jag fattat det rätt så får jag använda vilken lina som helst som backing.
              Sedan måste skjutlina och klump vara specifikt tillverkade för flugfiske.
              Mellan klump och fluga måste det finnas en Class Tippet, alltså en brott-tafs på minst 15tum och max 20lbs brottstyrka. Och man får därefter ha en shock-tafs på max 12 tum närmast flugan. Den får vara av valfritt material och tjocklek så länge det är "flugfiskemässigt". Flugan måste också anses som flugfiskemässig.

Då har jag fattat rätt va?

Men då så! Det känns ju som att 1,1Kg borde kunna slås på en vecka på Söröya, eller? Dessutom inget rekord alls registrerat på Hälle...ojoj
              Det kommer bli en mycket spännande vecka i slutet på Juli, haha.

Jag bugar ock bockar för informationen, tack! Och må alla fiskegudar skänka er lycka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishtrekkar´n Visa inlägg
                Tack som fasen för den informationen!

Om jag fattat det rätt så får jag använda vilken lina som helst som backing.
                Sedan måste skjutlina och klump vara specifikt tillverkade för flugfiske.
                Mellan klump och fluga måste det finnas en Class Tippet, alltså en brott-tafs på minst 15tum och max 20lbs brottstyrka. Och man får därefter ha en shock-tafs på max 12 tum närmast flugan. Den får vara av valfritt material och tjocklek så länge det är "flugfiskemässigt". Flugan måste också anses som flugfiskemässig.

Då har jag fattat rätt va?

Men då så! Det känns ju som att 1,1Kg borde kunna slås på en vecka på Söröya, eller? Dessutom inget rekord alls registrerat på Hälle...ojoj
                Det kommer bli en mycket spännande vecka i slutet på Juli, haha.

Jag bugar ock bockar för informationen, tack! Och må alla fiskegudar skänka er lycka.
                Varför går du inte med i IGFA om du nu vill jaga världsrekord, finns många fler regler, man får inte använda gaff hursomhelst, spöbuttens längd är reglerad osv.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

IGFAs regler är till allmänt beskådande, så det är väl egentligen inga problem när man har folk som kan förklara i detalj, som JohanP här tex. Jag har dock ännu inte haft anledning till att vara medlem i IGFA då de ändå mest jobbar mot den amerikanska kontinentens sportfiskare. Alla erbjudanden man eventuellt får gäller amerikanska handlare och mässor osv. Måste man bli medlem för att registrera rekord, och om jag nu skulle råka få något på flugan. Ja, då får jag väl registrera mig då.

Kommentera

Som du skriver så finns reglerna på deras hemsida. www.igfa.org

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 281 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art