Ibland så kommer tillfällen då man bör ha ihjäl en gädda då tex kroken satt sig för dumt. Vilken metod är effektivast för att ha ihjäl den snabbt och smidigt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Effektivaste metoden för att döda gädda?
Collapse
X
-
slag i skallen e ju ganska effektivt, det jag gör dom få gånger jag tar upp en matfisk---mete är manligthttp://predatorjossi.blogspot.com
-
Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inläggJag slår den i skallen hårt och klyver ofta hjärnan med en kniv för att vara säker på att den inte bara blir förlamad.
BTW, det funkar på alla fiskar inte bara gädda så starta inte en tråd per art du ska ta med hem från fisketuren ^^
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggFörst ett slag på skallen och sedan ett snitt i strupen eller gälarna så fisken
blodas av. Avblodningen gör att fisken hålls fräsch längre och smakar bättre.
Förvaring så kallt som möjligt.
Så ja. Ett par hårda slag över ögonen.
Kommentera
-
Jag brukar dunka till den rejält med priesten och sen har jag en kniv med kort (7-8 cm) och brett blad som jag trycker rakt ner med bladet rakt i förhållande till fisken längdriktning ca 1-2 centimeter bakom ögonen och sen pressar jag kniven snett nedåt och framåt ett par centimeter till.
Resultatet är en garanterat stendöd gädda och dessutom så blodar det inte ner så förbannat som att snitta strupe eller gälar.
Jag ska ju inte ha fisken som matfisk utan avlivar bara när jag inte kan få ut jerk eller wobbler utan att skada fisken såpass allvarligt att den går en långsam och plågsam död till mötes.
Kommentera
-
Om du dödar fisken så kan du väl lika gärna ta med den hem och äta den? eller ge den till någon annan?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av west fishingBor vid ett ställe där gäddan anses som en skadefiske(det finns så in i norden mycket)så jag tar oftast upp all fisk som är större en 4kg.Brukar bara drämma till dom i huvet med en pinne med spik i elr nåt som finns i hands
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 290 visningar
1 gilla