Effektivaste metoden för att döda gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Effektivaste metoden för att döda gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Effektivaste metoden för att döda gädda?

Ibland så kommer tillfällen då man bör ha ihjäl en gädda då tex kroken satt sig för dumt. Vilken metod är effektivast för att ha ihjäl den snabbt och smidigt?

slag i skallen e ju ganska effektivt, det jag gör dom få gånger jag tar upp en matfisk---
    mete är manligthttp://predatorjossi.blogspot.com

Kommentera

Jag slår den i skallen hårt och klyver ofta hjärnan med en kniv för att vara säker på att den inte bara blir förlamad.

BTW, det funkar på alla fiskar inte bara gädda så starta inte en tråd per art du ska ta med hem från fisketuren ^^

Kommentera

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
        Jag slår den i skallen hårt och klyver ofta hjärnan med en kniv för att vara säker på att den inte bara blir förlamad.

BTW, det funkar på alla fiskar inte bara gädda så starta inte en tråd per art du ska ta med hem från fisketuren ^^
        "klyver ofta hjärnan"... låter lite knivigt eftersom en gädda på 1kg har en hjärna på 1(!) gram.... lycka till med kniven.

Kommentera

Först ett slag på skallen och sedan ett snitt i strupen eller gälarna så fisken
          blodas av. Avblodningen gör att fisken hålls fräsch längre och smakar bättre.
          Förvaring så kallt som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Först ett slag på skallen och sedan ett snitt i strupen eller gälarna så fisken
            blodas av. Avblodningen gör att fisken hålls fräsch längre och smakar bättre.
            Förvaring så kallt som möjligt.

Så ja. Ett par hårda slag över ögonen.

Kommentera

Brukar alltid köra en kniv genom huvudet, en eller 2 ggr. De dör direkt.

Kommentera

Jag brukar dunka till den rejält med priesten och sen har jag en kniv med kort (7-8 cm) och brett blad som jag trycker rakt ner med bladet rakt i förhållande till fisken längdriktning ca 1-2 centimeter bakom ögonen och sen pressar jag kniven snett nedåt och framåt ett par centimeter till.
                Resultatet är en garanterat stendöd gädda och dessutom så blodar det inte ner så förbannat som att snitta strupe eller gälar.
                Jag ska ju inte ha fisken som matfisk utan avlivar bara när jag inte kan få ut jerk eller wobbler utan att skada fisken såpass allvarligt att den går en långsam och plågsam död till mötes.

Kommentera

Om du dödar fisken så kan du väl lika gärna ta med den hem och äta den? eller ge den till någon annan?
                  www.amofishing.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av west fishing
                    Bor vid ett ställe där gäddan anses som en skadefiske(det finns så in i norden mycket)så jag tar oftast upp all fisk som är större en 4kg.Brukar bara drämma till dom i huvet med en pinne med spik i elr nåt som finns i hands
                    Om det är så skulle jag föreslå att du tog upp all fisk under 4kg ist. Tänk på att dom stora gäddorna äter dom små och på så sätt håller nere populationen. Borde va bättre men jag kanske har fel?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 290 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art