Ursprungligen postat av Jester Burk II
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Effektivaste metoden för att döda gädda?
Collapse
X
-
gör ju inte saken bätte..Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggDu vet kanske oxå varför torsken dumpas? Det beror på att det är olagligt och dryga böter om man tar iland för mycket. Så det är inte fiskarnas fel att det dumpas.[FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]
[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mulisha Visa inläggOm det är så skulle jag föreslå att du tog upp all fisk under 4kg ist. Tänk på att dom stora gäddorna äter dom små och på så sätt håller nere populationen. Borde va bättre men jag kanske har fel?
Mmm jag har fått mer än en gädda som haft en annan gädda i magsäcken..
Kommentera
-
Så yrkesfiskarna är tvingade att använda metoder som fångar för mycket
fisk och att det inte är deras fel? Det är här som det som kallas för etik,
moral, samvete osv kommer in. Är någonting ok att göra bara för att lagen
tillåter det och att man tjänar pengar på det? Tycker att det yrkesmässiga
torskfisket är ett exempel på total respektlöshet mot fisk och natur.
Samma sak om man som "sportfiskare" bonkar fisk och slänger bort den.
Kommentera
-
Så du mena dom ska sitta med metspö?Vet du hur många båtar som skrotats från fiske flottan pga dålig lönsamhet och lagar som förbjuder dom att fiska tex sill när det är dåligt med torsk. Vet du hur många lagar som finns för yrkesfiske? Hur många lagar behöver du följa för att sportfiska? Hur etiskt är det att meta gädda? Är det inte lika synd om mörten/löjan som för gäddan lr gäller bara c&r för vissa fiskar?Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ryssja finns det något som heter... Juksafiske som norrmännen kör med tex.
Det säger sig självt att man måste kunna kontrollera uttaget, oavsett metod.
Att hålla på och tråla utan någon som helst vetskap om hur mycket fisk som
hamnar i redskapen är ansvarslöst. Att sedan dumpa fisken i havet är vanvettigt.
Vad gäller gäddmete så fiskar jag gädda endast med konstbeten.
Kommentera
-
Dom flesta yrkesfiskare vet ungefär hur mycke dom fångar och behöver sällan dumpa massa fisk. Felar det 10 lådor från ransonen så bryr dom sig inte om att sätta trålen igen. Sen finns det rötägg som som bara drar fram och får massa för mycket bara för att dom "måste" fylla ransonen. Sen har dom selekteringspanel på trålen så dom inte behöver fånga massa småtorsk. Sen är det kontrollerna som funkar olika bra i olika länder runt östersjön. Sverige danmark o tyskland är ledande vad gäller kontroll. Medan det på andra sidan pölen funkar betydligt sämre. Kollade du på senaste dokumentären så vet du hur de funka i polen. Du kanske fiska med konsygjorda beten. Men vad fiska många andra med? Sen har jag läst nånstans att det var förbjudet med levande betesfisk.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar