Mörttjuvar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörttjuvar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mörttjuvar!

Var vid mina två mörtmjärdar idag och upptäcker med förskräckelse att tjuvar har robbat inte bara en utan bägge mjärdarna på mört, och inte nog med det! De jävlarna har skurit av ena linan till mjärden och satt i en egen. Och nu kommer det värsta DOM HAR LAGT I EGEN GRÖT för att komma dit igen!!!Tycker det är så tråkigt att man inte kan få ha något ifred längre, utan ska man behöva lägga ut minor runt hålet kanske?
    Om någon har nått knep på hur man kan slippa dessa gamar så vore jag hjärtligt tacksam.

Bind fast en lapp med en hälsning på i snöret och flytta stugorna till en annan plats så du slipper få dom robbade igen.

Kommentera

Så jävla trist när sånt händer.

Bara att slå läger en bit ifrån och hoppa på dom jävlarna när dom kommer nästa gång

Kommentera

Originally posted by MastaPike
        Bind fast en lapp med en hälsning på i snöret och flytta stugorna till en annan plats så du slipper få dom robbade igen.
        Har flyttat båda stugorna men det hjälper tyvärr inte då sjön är liten och man vill ju helst inte börja leta nya mörtställen när man väl har hittat på ett klockrent ställe.

Kommentera

Vilken sjö är det? Skulle behöva två stugor i vinter :-)

Kommentera

Hehe ja du! du får en ledtråd. Någonstans i stockholm

Kommentera

Hade de bytt linan?

Småaktigt faktiskt. Fast kanske de la i gröten som ersättning. Inte för att man får många gäddor på gröt.

Kan man inte knyta deras lina i ett riktigt tungt sänke... Helst ett med en riggad spänd grävmaskins fjädring.

Fast man får väl glädjas åt att de inte tog hela stugan.

btw, hur skall ett klockrent ställe vara, och jag vill inte ha svaret fullt med mört. Djup och natur beskrivning tack.

Berätta hur det går sedan. Men var försiktig om du grälar på bus, det kan bli otrevligt.

Kommentera

Ett tips! För din sump i alla fall! Wire med wirelås både vid sumpen och vid bryggan. Då kanske du får behålla sumpen i alla fall. Mörtstugan är svårare att hålla fri från obehöriga besök, därför rekommenderas billiga, enkla varianter så man "har" råd med ett eller annat ofrivilligt rymningsförsök.

Kommentera

Jo dom hade kapat min lina förmodligen i tron att jag skulle tro att den var borta. sedan hade de fäst en egen lina i den och fäst på andra sidan hålet och lagt över is så att det inte skulle synas.

Kan vara lite olika var mörten står från år till år, men det som funkar bäst för mig är att lägga en mjärde ca 5 meter ut från strandkanten på en 3-4 meters djup, naturen spelar inte så stor roll men lite vass är aldrig fel och helst inte dybotten.
                  Den andra mjärden brukar jag lägga antingen djupare eller grundare tills man hittat på var mörten går och då eventuellt lägga båda där. Stora vikar med ett maxdjup på 6-7 meter brukar funka bäst.

Kommentera

Originally posted by Linålen
                    Ett tips! För din sump i alla fall! Wire med wirelås både vid sumpen och vid bryggan. Då kanske du får behålla sumpen i alla fall. Mörtstugan är svårare att hålla fri från obehöriga besök, därför rekommenderas billiga, enkla varianter så man "har" råd med ett eller annat ofrivilligt rymningsförsök.
                    Bygger egna mörtstugor gratis så det är inget problem. Stör mig bara på att man inte kan vara säker på att det finns mört i stugorna inför ett helgfiske tex.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 268 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art