Lip Grip Vs. Gälgrepp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lip Grip Vs. Gälgrepp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lip Grip Vs. Gälgrepp?

Tjo!

Har lite gäddhanteringsfrågor!

Läste under en bild här på FS där det nämndes att användandet av lipgrip skadar fiskens ryggrad och därför rekommenderas gälgrepp!? Problemet skulle tydligen vara att ryggraden kunde "töjas".. Men skillnaden på lipgrip och gälgrepp i det avseendet är ju obefintlig, dvs när gäddan hänger eller när man stödjer under buken med andra handen!

-Så vilket sätt är bäst med tanke på fisken och våra händer?

-Gäddans skyddande slämskikt, vad är bäst bara händer eller exempelvis mjuka skinhandskar, plast?

-Hur bör man använda gäddsäcken då man vill låta fisken återhämta sig för lite foto? Hur länga kan man låta dem ligga osv?

Som sagt, lite hanteringsfrågor!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2008-08-20, 12:10.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Jag tror att gälgreppet är lite skonsammare mot fisken eftersom du greppar den med hela handen och inte på ett så litet ställe som läppgreppet. Tror dock att det är viktigt att stödja med andra handen under vilken metod man än använder.

Kommentera

Jo det stämmer kanske, men med gälgreppet skapas ju en vridning i nacken på fisken, snebelastad! Med en Lipgrip förblir den ju rak så att säga..??

Kommentera

på små gäddor spelar det nog inte nån roll tror jag! men om de e lite större så e nog gälgreppet bättre, för jag har fått för mig att det e skonsammare! men man vet ju aldrig!
        peace.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
          Jo det stämmer kanske, men med gälgreppet skapas ju en vridning i nacken på fisken, snebelastad! Med en Lipgrip förblir den ju rak så att säga..??
          Nu har ju inte jag gälgreppat många gäddor så jag har inte direkt stor koll på det, men på vilket sätt skulle gälgreppet belasta nacken snett?

Kommentera

med hjälgreppet känns det i alla fall som att gäddans tyngd fördelas på samtliga fingrar samt att man stödjer fisken under huvudet (och därefter buk) när man hanterar den. Med en lip grip samlas all tyngd på ett litet område. Det känns för mig som att det bästa är gälgreppet.

Dock ska jag nog ta och skaffa en lip grip för de situationer då gälgreppet i princip blir omöjligt - då det sticker ut krokar överallt eller att fisken svalt betet så att man inte kan veta hur krokarna sitter. Krokar i tummen vill jag inte vara med om fler gånger...
            http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Tjo!

Har lite gäddhanteringsfrågor!

Läste under en bild här på FS där det nämndes att användandet av lipgrip skadar fiskens ryggrad och därför rekommenderas gälgrepp!? Problemet skulle tydligen vara att ryggraden kunde "töjas".. Men skillnaden på lipgrip och gälgrepp i det avseendet är ju obefintlig, dvs när gäddan hänger eller när man stödjer under buken med andra handen!

-Så vilket sätt är bäst med tanke på fisken och våra händer?

-Gäddans skyddande slämskikt, vad är bäst bara händer eller exempelvis mjuka skinhandskar, plast?

-Hur bör man använda gäddsäcken då man vill låta fisken återhämta sig för lite foto? Hur länga kan man låta dem ligga osv?

Som sagt, lite hanteringsfrågor!
              Gäddans ryggrad är det nog ingen fara med. Men det är lämpligt att sätta en stödjande hand under buken.

Vid spinn med wobbler kör jag numera alltid med lipgrip, fingerkrokningar gör inte bara ont utan är också väldigt besvärligt (fisket måste avbrytas, långt till sjukhuset, väl där lång väntan på hjälp etc).

Som jag förstått det skyddar man slemskiktet bäst med blöta händer. Men är inte säker, kanske (blöta?) plasthandskar är bättre? Viktigt här är att man inte låter gäddan skrapa sig mot durk eller stenar eller så. Nån form av avkrokningsmatta är bra att ha, även i båten, svårt att hantera en större gäddda annars.

Kommentera

Jag brukar i regel hålla gäddan med ena handen och kroka loss med andra, det är lite därför jag frågar.. så de gäddor jag tar nuddar aldrig båten..

Det jag menade med sned belastning, ja om ryggraden är centrumlinje på gäddan så innebär det att gälgreppet inte fäster direkt i den, därav uppstår ett moment i nacken, använder man lipgrip fäster den i linje med ryggraden och därför behövs aldrig ryggraden "krökas"... Jag menar inte att det blir några stora böjningar på ryggraden med gälgreppet men ja..... tänkte om någon visste!? Någon som läst mekanik som vill resonera med mig

Gälgreppet kanske är bäst om man avser fördelning av kraft, men lipgripen bäst med avseende på rak ryggrad!
                Senast ändrad av Grävlingen; 2008-08-20, 13:24.

Kommentera

men finns det nån lipgrip som man kan lita blint på vågen som sitter i? asså vilken e "bäst"?
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av kopparberg Visa inlägg
                    men finns det nån lipgrip som man kan lita blint på vågen som sitter i? asså vilken e "bäst"?
                    Finns bara en som är godkänd för storfiskreg och det är berkley digital lipgrip.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 370 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art