Lip Grip Vs. Gälgrepp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lip Grip Vs. Gälgrepp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett förslag

Har använt dessa vantar ett tag nu och de funka kanonbra. Tunna, smidiga och skyddar handen mot gällbågen. Mina knogar tackar de.

Kommentera

@Kattman - De verkar ju vara som ett par Golfhandskar Mycket smidigt! Var typ sådana jag menade när jag frågade om vad som e bäst för gäddas släm skikt... Tillverkas det sådana handskar så borde ju inte det vara något problem!

Jag använder gärna LipGrip pga ett par krokolyckor (så himla tråkigt) ,vill därför försäkra mig om att det är OK för gäddan annars blir det näven iaf!

Vad tror ni om Ejendals handskar! De säljs ju bland annat på BeOutdoors fiskeavd.??
      Senast ändrad av Grävlingen; 2008-08-20, 15:16.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tror nog en säckning eller håvning är farligare för slemskitet.
        Skulle de va så känsliga så skulle de dö efter en lek, då de kan va riktigt fula av bett !

Kommentera

Jag föredrar själv gällocksgreppet eftersom jag tycker att det är svårt att pricka rätt med en lipgrip. Är fan inte så lätt när gäddan ruskar på huvudet inne vid båten och man ska dit med en lipgrip, och om man i det läget skulle få fast lipgripen och den ruskar på huvudet så sliter man garanterat sönder käften lite och det blir ett ganska stort och fult hål i gäddans underkäke.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
            Tror nog en säckning eller håvning är farligare för slemskitet.
            Skulle de va så känsliga så skulle de dö efter en lek, då de kan va riktigt fula av bett !
            Även slemskiktet skadas av leken.

Kommentera

Har använt Lip Grip i några år nu och har aldrig märkt några problem med att man sliter sönder gäddans käft eller käke,har inte orsakat såna skador på en enda gädda faktiskt.
              Men i de fall som gäddan är "bråkig" skiftar jag snabb över till ett gäl/nack grepp efter att gäddan säkrats med Lip Grip då jag har koll på krokarna och kan greppa på ett säkert sätt, annars lossar jag oftast krokarna med gäddan i Lip Gripet ofta utan att lyfta upp hela gäddan ur vattnet så att stöda buken blir då lite overkill, men lyfts den så görs det med bukstöd och med blöta händer.

Med Berkleys Digitalvågs Lip Grip så blir både vägning och avkrokning enkelt, och den är ju som sagt godkänd för storfiskeregistrering

Kommentera

Fördelen med fegishandske vs lipgrip är ju att inte fisken snurrar med fegishandske. Ännu värre är det med lipgrip som inte snurrar.
                Håv är inte så dumt heller, man låter fisken vila sig och man får tid att sätta på sig fegishandske och kan planera hur man skall ta loss kroken.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Även slemskiktet skadas av leken.
                  Precis och det simmar fortfarnade en massa fisk i sjöarna !

Kommentera

Ingen som har någon tanke kring hur ryggraden påverkas av gälgrepp respektive lipgrip?
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag tror inte ryggraden är nåt problem, har bara sett resonemang om det här på forumet, aldrig hört annars.

Lipgrip ger inga skador i gäddkäften. Däremot är det lockande att låta gäddan hänga vertikalt i lipgripen så man har en hand fri att jobba med. Och det verkar gäddorna inte må bra av, iallafall inte de större (fast jag tror inte ryggraden skadas, det är nåt annat).

Vill gärna slå ett slag för avkrokningsmatta. Visserligen får man ju bara 100-klubbare vart fjärde år eller så men råkar man vara ensam när det smäller måste man kunna lägga gäddan ner. Åtminstone kan inte jag hantera en stor gädda (6-7+) på annat sätt. Fast det kanske är jag som är klen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34