Laxutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxutrustning

Kan någon hjälpa till lite med val av utrustning till laxfiske?

Jag hade tänkt mig ett 11-12 fots spö och haspelrulle. Men om någon anser att det är bättre med en multirulle så får jag väl tänka om. Fisket kommer ske med sänke och tubfluga, alt ngt skeddrag.
    sigpic

Spinnspö på 11-13 fot med kastvikt upp till 120g brukar räcka. En ambassadeur 6500 till detta om man vill köra flätlina annars skulle jag rekommendera en 7000. Fiskar man inte där det är en massa sprängsten så går det att fiska 0.40 på en 6500 också. I annat fall föredrar jag 0.50-0.60 iaf här uppe där det finns gott om 20+grisar. Fiskar inte med haspel då bromsen helt enkelt inte orkar med i de flesta fall, även en orginalbroms på en ambassadeur kan kännas taskig vid vissa tillfällen. Jag fiskar själv med en 6500 CS Rocket med Salmonkit från UT (0.23pp) och en 7000 (0.60 nylon) med keramlager samt lamellerna insmorda med CAL'S Stardrag grease. Har två spön som jag brukar variera mellan, ett 12,6" upp till 120g och ett 12" upp till 90g. Har även ett par lättare spön som också går att använda vid lägre vattenstånd de är runt 10" upp till 40-50g
    Fish On!

Kommentera

Tack för tipsen! Hur brukar du fiska då? Alltså om man kollar på fiskemetod, drag osv.
      sigpic

Kommentera

Fiskar nästan uteslutande med spinnfluga på lax, ofta med lång kroktafs på 3-4m och med lätta sänken för det är ofta dåligt drag på vattnet här uppe. Fiskar hem flugan som ett drag just pga att det är för dåligt vattenflöde för att låta strömmen dra grejerna. Fiskar jag längst uppe mot dammluckorna som förut så fiskar jag med 60g ungefär och låter då strömmen göra jobbet, lyfter bara lite då och då. Händer väl att man slänger på ett litet koppardrag eller dyl också men det hör till ovanligheterna. Fisket med spinnfluga har gett mig tre laxar iår i en älv som är äckligt svårfiskad pga det låga vattenflödet.

Ang flugval så blir det ofta mörka medelstora tuber med en räv eller tempelvinge i de vatten som jag fiskar händer även att andra färger också används, se mitt fotoalbum för bilder på de flugor som ofta fiskas.
        Drag som fiskas är isf laxbörtingen i 12-18g eller lite större koppardrag med lite mer böj på 21g.

mvh Henke
        Fish On!

Kommentera

Det är helt uteslutande då med haspel? Jag har aldrig fiskat lax och vet ej hur dom beter sig. Bara att det ska vara ett jävla drag i dem. Vad är det som är sämre med en haspel i jämförelse med en ambassadeur?
          sigpic

Kommentera

Du har mycket sämre broms samt att linan inte går direkt in på rullen med en haspel. Kontakten försämras markant. För att kunna fiska med en haspel så blir dom så stora att dom väger mer än en 7000 och då är dom inte trevliga att fiska med.
            Fish On!

Kommentera

Ja. det e ju sant att vikten har riktigt stor betydelse. Bara det att jag verkligen inte är van med multirullar. Men hur som haver, jag har kollat in en ambassadeur 7000 nu, och det kommer räcka då?

Det finns ju lite olika modeller, om du har kunskapen - kan du förklara skilnaden på:

7000i

7001 0/1

7000i C3

7000i HSN 2/1

Är det bättre med flätad eller nylon? Jag som gäddfiskare använder ju uteslutande flätad lina men går det bra till laxfisket? Kanske det går bra och sedan köra en tafs med nylon typ 0.50-0.60 i änden?
              sigpic

Kommentera

En 7000i räcker gott och väl. Köp dock ingen SEVEN hade en sådan . Gick inte att kasta med. Angående lina så tror jag flätlinor inte är tillåtna i dom flesta älvar. Så satsa på en 0,60 nylon på rullen och 0,45 till tafs.
                Min inre sekretoriska körtelverksamhet, var tydligen ställd på maximum

Kommentera

Jag har själv en gammal 7000 som jag tycker knappen för frikoppling är bättre utformad på. Så finns möjligheten så försök få tag på gamla 7000, C3, Synchro eller Pro Rocket. då får du den gamla frikopplingsknappen. Typ denna svarta pro rocket http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...uct=435&page=1

Flätad lina är tillåtet på så få ställen så kolla upp vad som gälller på det ställe där du ska fiska. Här är spunnen lina tillåtet om man har en nylontafs längst ut som är klenare än huvudlinan.
                  Fish On!

Kommentera

Blir med stor sannolikhet en sådan rocket 7000CS.

Varför är det inte tillåtet att använda sig av flätlina i många älvar då?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 366 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art