Laxutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dels för att dom ligger kvar längre i vattnet och inte bryts ner som en nylonlina gör med tiden. Sen biten med ryckfiske har också påverkan.
    Fish On!

Kommentera

Efter fadäsen med SEVEN rullen så bytte jag till en 7000i cs prorocket. (http://www.fiskekallan.se/catalog/pr...products_id=93)
      Kanonrulle till skapligt pris enligt mig. Angående nya frikopplingen så vänjer man sig rätt fort. En liten flipp med tummen bara. Efter som du inte är van med den gamla så spelar det ju ingen roll.
      Min inre sekretoriska körtelverksamhet, var tydligen ställd på maximum

Kommentera

Lån av tråd!

HENK! Hur är det uppe i bergeforsen nu för tiden. Man har ju hör att det har gått rätt vilt till där förr om åren. Med stora trekrokar och ett sänke bara. Är det bättre nu eller finns det rötägg fortfarande?

Kommentera

Ursprungligen postat av Vader77 Visa inlägg
          Efter fadäsen med SEVEN rullen så bytte jag till en 7000i cs prorocket. (http://www.fiskekallan.se/catalog/pr...products_id=93)
          Kanonrulle till skapligt pris enligt mig. Angående nya frikopplingen så vänjer man sig rätt fort. En liten flipp med tummen bara. Efter som du inte är van med den gamla så spelar det ju ingen roll.
          Jag hade en ambassadeur 5500 cs prorocket (tror jag det var) men jag använde den inte för att jag helt enkelt tycker att haspel är bekvämare. det lär inte vara problem i något avseende när jag införskaffar en 7000 nu heller. bara att jag tänkte prova lax nu när det verkar ge utdelning i hela stockholm. priset är ju helt ok också eftersom det är en rulle som många verkar rekommendera.
          sigpic

Kommentera

HENK! Hur är det uppe i bergeforsen nu för tiden. Man har ju hör att det har gått rätt vilt till där förr om åren. Med stora trekrokar och ett sänke bara. Är det bättre nu eller finns det rötägg fortfarande?
            Det finns fortfarande en del, dock nästan uteslutande "kulturberikade" snubbar som kommer dit. Det har lugnat ner sig ordentligt och är mycket trevligare att fiska där nu. Bor själv 100m från älven så man är där i stort sätt varje ledig dag.
            Fish On!

Kommentera

Ok bra att det blivit bättre iaf. Det har ju haft ett rykte av att vara rena vilda western där uppe.

Kommentera

Ok bra att det blivit bättre iaf. Det har ju haft ett rykte av att vara rena vilda western där uppe.
                Ja, ett tag kastades det sänken i båtar, över båtar och allt möjligt men det berodde mest på att de som satt i båtarna satt 20m från land och trodde att dom hade ensamrätt. Sen har det förekommit hot och annat men det var mycket värre förut.
                Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
                  Du har mycket sämre broms samt att linan inte går direkt in på rullen med en haspel. Kontakten försämras markant. För att kunna fiska med en haspel så blir dom så stora att dom väger mer än en 7000 och då är dom inte trevliga att fiska med.

Sämre broms? Fördelen med haspel är att den har bättre broms och om man nu ska använda sig av flätlina så funkar det utmärkt. En Amb 7000 väger 450g och bromsar väl inte mer än 5-6kg, ta tex nya Twinpower 3000/4000 den bromsar mellan 7-11kg och väger 300g och tar 180m/250m 0.21mm Flätlina.

Om det nu inte räcker till så finns Stella SW 5000 på 390g och med en broms på 8-13kg som tar 250m 0.30mm lina.

Det finns inga multi rullar som kan mäta sig med haspel när det gäller vikt/broms. Ska du tex komma up i 7kg broms på multi får man använda sig av en Trinidad 30 men den väger ju 590g!!

Det finns en orsak nästan alla Japaner använder sig av haspel rullar när dom djuphavsfiskar för det är enda sättet att stopa fiskarna, visst kör dom med stora haspel rullar men dom bromsar upp till 25kg och att hitta en multi som gör det är inte allt för lätt.

Men Visst är multi mer lämpat för laxfiske pga att man får plats med mer lina och att många ställen får man inte använda sig av flätlina.

Orka inte skriva mer..
                  Senast ändrad av Dalcar; 2008-09-01, 20:13.

Kommentera

Nu pratar jag normalhaspel och inte Stella eller TwinPower Twinen kostar 3000kr och stellan över 7000, Du får många ambassadeurer för dom pengarna. Jag känner då ingen som föredrar haspel framför multi på lax iaf när rullarna lirar i samma prisklass just pga som du säger. för att rymma 200m 0.40 nylon som ofta är i det klenaste laget så måste man ha ett as till haspel. Det är bara ett fåtal ställen som tillåter flät till laxfisket. Men vad vet jag, jag bor ju bara bredvid en laxälv.
                    Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
                      Nu pratar jag normalhaspel och inte Stella eller TwinPower Twinen kostar 3000kr och stellan över 7000, Du får många ambassadeurer för dom pengarna. Jag känner då ingen som föredrar haspel framför multi på lax iaf när rullarna lirar i samma prisklass just pga som du säger. för att rymma 200m 0.40 nylon som ofta är i det klenaste laget så måste man ha ett as till haspel. Det är bara ett fåtal ställen som tillåter flät till laxfisket. Men vad vet jag, jag bor ju bara bredvid en laxälv.
                      Jo iof men importera alla mina rullar så ett helt annat pris. Man kan köra på dom billigare rullarna också dessa kommer fortfarande väga mindre och ha en bättre broms. Försökte bara att förklara att hasplar är helt överlägsna när det gäller broms kraft kontra vikt. Det är en helt annan historia om det är bättre att avända det till lax fiske men här i Södra Sverige går det ju bra att köra med flätlina.

Ska man få på 200m 0.40 på en haspel så blir dom stora ja men då sitter du där med en broms som klarar 25kg för att få det på en multi måste du ha en rulle som väger troligtvis mer en fisken du fiskar.

Men det beror helt på vad man är van att fiska med och vad man ska fiska men en Multi har inte bättre broms punkt slut.
                      Senast ändrad av Dalcar; 2008-09-01, 20:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34