Fisksjukdom i hjälmaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisksjukdom i hjälmaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisksjukdom i hjälmaren?

Jag var nere vid hjälmaren i en liten hamn för att sitta och meta, knakse ta några kast efter gädda. Det visade sig att en del gäddor fortfarande lekte medans andra var ute på jakt bland näckrosbladen.

Men hur som helst så går jag mot ett favorit ställe utan att märka att det ligger en stor död ruda mitt på bryggan. Ryckte till som f*n och höll nästan på att ramla i när jag fick syn på den. Lite senare ska jag gå tillbaka till där jag startade men bredvid bryggan i näckrosbladen ligger det en till ruda som också är död.......

Min fråga är följande: Hur kan dem ha dött? Är det en fisksjukdom? Jag fattar ingenting.....

Glad för alla svar jag kan få.
    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Om rudan ligger på bryggan så verkar det konstigt om den dött av sjukdom. Troligen har den väl dött av uppfiskning och kvarlämning på platsen?

Kommentera

Två döda fiskar, varav en på land... Oj oj oj... verkar vara riktigt farligt det där. Förstår att du ryckte till och höll på att falla av bryggan - fiskar som hoppar upp på bryggan för att begå självmord är inget att leka med.
      -----------

<"))))><

Kommentera

kanske var så att det var någon gubbe som lagt abborrmjärde eller något och fått de där rudorna och sedan ansett att det är en skräpfisk och dödat dom och lagt dom för måsarna eller nått?

det är tråkigt när man får se sådana grejer.

Kommentera

Hmmm

Till Peter Larsson: Jag kan lova dig att du också skulle ryckt till om du vart där. Jag stog i princip rakt över den när jag först såg den och som du vet brukar döda gamla fiskar inte vara särskilt vackra =(

Till jakobbrax: Det är nog i princip ingen som fiskar där så jag tror inte någon hade gjort på det viset.

Anledningen till varför jag frågar om det är en sjukdom är för att jag hört något om en fisksjukdom i Hjälmaren för ett litet tag sen bara.

Kommentera

Tror det var syrebrist i delar av Hjälmaren i våras. Men det lär inte rudorna lida av. Frågan kvarstår ju hur rudan kom upp på bryggan? Visserligen låter det hela lite sjukt, men kanske inte på det viset du menar...

Kommentera

Trodde knappt det gick att ta död på rudor. Hugger man huvudet av dom så simmar ju kroppen iväg...
              Skämt åsido men man kan faktiskt packa rudor mellan vått tidningspapper om man ska flytta rudor. Så man behöver inte ta dom i vatten. Dessutom så bildar Rudor alkohol i blodet om det blir för kallt så dom klarar även nedfrysning.
              Lite offtopic men den infon bjuder jag på.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Oj, ja det visste jag inte att dem kunde göra. Mystiken kvarstår... vad har hänt?

Typ ingen fiskar där och varför skulle man kasta en ruda på bryggan och en i vassen? Varför ...............??

Kommentera

Ursprungligen postat av AxlRose Visa inlägg
                  Oj, ja det visste jag inte att dem kunde göra. Mystiken kvarstår... vad har hänt?

Typ ingen fiskar där och varför skulle man kasta en ruda på bryggan och en i vassen? Varför ...............??
                  Har vid ett flertal tillfällen sett kvarlämnad fisk på bryggor/strand osv.

Förmodlingen småbarn/oseriösa ungdomar som fiskar och lämnar kvar fångsten då dom inte har någon nytta av fisken.

Tror knappast på sjukdom, sannolikheten att dom hoppar upp på bryggan är nog nästan omöjligt liten.

Kommentera

Lär ju knappast vara sjukdom om fisken låg på bryggan?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 025 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art