Djävulen i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djävulen i sjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Djävulen i sjön?

Var nere vid sjön för cs 20 minuter sen. Stog från land och kastade med skeddrag. Sjön låg blank i varmt solsken. tittade åt vänster och får se nått jag aldrig sett förut. Från vasskanten ca 10-15 meter vänster om mig kommer det något precis under ytan o åker i en jädrans fart rakt över sjön där den svänger o sen försvinner. under viss bitar av vägen den simmade såg man ankvingar flaxade som en galning. där den stannade kom inget upp, varken fågel eller fisk. där den hade simmat kom det en massa fjädrar flytande. Vad tusan va detta? Såg ut som en torped för det blev sån där v formade vågor efter den. rakt över hela sjön. som en båt ungeför fast under ytan. konstiga är om det var en fågel att den aldrig kom upp till ytan igen, kollade en bra stund efter nån fågel som kom upp men såg ingen. Oxå lite konstigt att den simmade spikrakt och gjorde en sväng först på andra sidan sjön.

I många år har ryktet om gammelgäddan funnits i denna sjön. och enligt ryktet ska gäddan vara i massiv storlek. Själv har jag sett änder bli gäddmat i sjön av stora gäddor...även fångade jag en brax för ett antal år sen och under invevningen tog det tvärstopp. slutade me att jag fick upp en stendöd söndrig brax.

men Gammelgäddan har jag aldrig trott på. kanske dags nu efter vad jag såg?
    Värsta fiskeupplevelsen: Var i kvalet till sm i kustfiske. Missade sm platsen med 40 gram. 25 minuter innan slutsignalen hade jag en fisk i handen...på något vis flög den ut i havet igen hehe hal som ***. den hade gett mig plats i sm

Cool upplevelse!

Kommentera

Häftigt! Vilken sjö var det?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Hmm, skumt.

Kan väll kanske ha varit en stor gädda som simmat med någon fågel i käften eller något ? eftersom det låg fjädrar på ytan där den hade simmat, men jag vette fan. Märklig upplevelse hur som helst !

Kommentera

Coolt!
          sigpic

Kommentera

Sånt här gillar jag! Det är ju grymt svårt att veta. Om man kollar på beteendet hos en gädda så borde det ju inte stämma in eftersom varken bete eller rovdjur skulle hålla på så länge. Gäddor gör ju bara ett språng. Fyra eller fem vift på stjärten och nästan aldrig mer. Gick det snabbt eller? Och om det hade varit en fågel i käften på en gädda så hade ju gäddan stannat upp hur som helst. Kan det ha varit en utter? Eller säl? Eller en dopping som bara simmade för livet, jagad av en doppinghane?

Den kan ju rent av också ha varit en vindrygg och att du fantiserade vad du såg. Lite konstigt med fjädrarna då visserligen.

Det jobbiga med sånt här är att du eller vi kommer aldrig få veta. Men det e kul med lite mystik!

Vart ligger sjön btw
            sigpic

Kommentera

Det låter helt klart som det är någon rovfisk, troligtvis gädda, som tagit en fågel. Satsa på mete med betesfisk och se om det blir något stort.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tynglen/tyngeln

Sjön heter tynglen. Ligger i Burseryd/småland. En liten sjö som är 1-1,5 meter ljup över hela sjön. förstår inte riktigt hur det kan vara så mycket gödda i hyfsad storlek i sjön då den är så liten. Största jag sett som fångats i den är en gädda på 12 kilo. Det är bara ena långsidan på sjön man kan stå och fiska från land så resten av sjön är i stort sett ofiskad förutom angelfiskarna på vintern. Och det är på andra sidan i "gäddviken" dom fångar dom flesta stora. Väldigt dyig sjö \bottenlös säger en del/ jag har då aldrig lyckats få ner åra (jag är den enda med båt i sjön föresten) eller liknande te botten genom dyn. Otroligt mycket sutare/braxen fast inte fångat några jättar ännu. mest 1-2 kilo. men skoj iaf=)

Kanske roligast att inte veta vad jag såg idag...Känslan av att gammelgäddan alla prator om kanske existerar är nog inte så dumt iaf

En sak som är säker det va en förbannat rolig syn att se "torpeden" simma i en rasande fart med en anka eller liknande rakt över sjön.

Edit: Kom på nu att precis vid den vassen torpeden simmade ut ifrån tappade jag en gädda i går på en litet toby skeddrag. den simmade rakt in i vassen och slet sig haha hade itne mycke att säga till om med min skit lina. aja en vacker dag kanske den komemr upp.
                Senast ändrad av Migo25; 2008-04-23, 14:06.
                Värsta fiskeupplevelsen: Var i kvalet till sm i kustfiske. Missade sm platsen med 40 gram. 25 minuter innan slutsignalen hade jag en fisk i handen...på något vis flög den ut i havet igen hehe hal som ***. den hade gett mig plats i sm

Kommentera

Hmmm, ja om man får spåna fritt så låter det ju snarare som en fisk som försöker dränka en fågel på djupare vatten än ett eventuellt däggdjur som antagligen hade försökt bita ihjäl ankan där den var för att sen dra upp den mot land. Eller har jag helt fel i den teorin?
                  Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
                    Hmmm, ja om man får spåna fritt så låter det ju snarare som en fisk som försöker dränka en fågel på djupare vatten än ett eventuellt däggdjur som antagligen hade försökt bita ihjäl ankan där den var för att sen dra upp den mot land. Eller har jag helt fel i den teorin?
                    Som sagt, om man får spåna fritt. Jag tror inte en gädda som tagit en fågel tänker "nu ska den jäveln dränkas". Isf att den bara simmade med den av någon konstig anledning.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 370 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art