Djävulen i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djävulen i sjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om fågeln flaxade som det stod i inlägget så måste det väl vara av yttersta vikt för fisken att dränka den. En gädda kan ju knappast bita ihjäl en fågel på samma sätt som ett däggdjur och måste därmed ta ut den på djupare vatten för att få övertaget.

edit: "djävulen i sjön" är ett av de bättre trådnamnen jag sett på FS nånsin...
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

En mal är det första jag kommer att tänka på.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        En mal är det första jag kommer att tänka på.
        specimendrömmen tar vid eller? hehe
        sigpic

Kommentera

Om sjön har ett djup som snittar ca 1,5 m är det i sig ett indicium på att det är ett tillhåll för sjöfågel. Det betyder att de stora gäddorna kan få rediga skrovmål och att de snart lär sig hur de bäst ska ta dem.
          Så länge fågeln rör sig i gäddkäften lär inte gäddan börja vända den. Att gäddorna ofta drar iväg ut på djupare vatten för att få sköta sitt sväljande i lugn och ro är heller ingen nyhet.
          Jag tror att du såg en stor gädda som tagit en and för att sedan transportera ut sitt byte till lugnare miljö där det lättare kunde sväljas. Kul!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

dags igen

ska ner nu igen till sjön och försöka fånga nån fin gädda. hörde det är sista dagen med soligt och varmt väder nu på ett tag. Får passa på=) skriver sen om jag fick något
            Värsta fiskeupplevelsen: Var i kvalet till sm i kustfiske. Missade sm platsen med 40 gram. 25 minuter innan slutsignalen hade jag en fisk i handen...på något vis flög den ut i havet igen hehe hal som ***. den hade gett mig plats i sm

Kommentera

Har läst ngn, stans att gäddor kan ta byten på upp till 80% av sin egen storlek. Även att om dom har börjat svälja ett för stort byte och inte lyckas så kan dom inte spotta/hosta upp det igen utan dom kan "kvävas"...
              Vore ju taskigt om det nu är gammelgäddan som tog för stort byte och kvävde sej själv till döds....
              Kan ju tänka mej att den isf, har paniksimmat då med vingarna utanför käften för att försöka få ner bytet...
              Att gäddor tar fåglar, tex, svanungar är ju inte ovanligt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Master Visa inlägg
                Har läst ngn, stans att gäddor kan ta byten på upp till 80% av sin egen storlek. Även att om dom har börjat svälja ett för stort byte och inte lyckas så kan dom inte spotta/hosta upp det igen utan dom kan "kvävas"...
                Vore ju taskigt om det nu är gammelgäddan som tog för stort byte och kvävde sej själv till döds....
                Kan ju tänka mej att den isf, har paniksimmat då med vingarna utanför käften för att försöka få ner bytet...
                Att gäddor tar fåglar, tex, svanungar är ju inte ovanligt...
                80% av sin egen storlek är bara myt. Under 40% möjligtvis. Finns bilder på "kvävda" gäddor. Så kolla upp forumet bara!
                sigpic

Kommentera

Det har hänt mig också i en liten göl vid min farmors land. Vi metade lite och plötsligt så så man hur det kom som svallvågor mitt i gölen i mot våra flöten men precis innan flötena försvann svallvågorna lika snabbt som de kom. Jag såg svallvågorna en gånga till den dagen. Varför jag säger göl är att den är typ som 2 femmanna planer.

Kommentera

Det blir ju svallvågor, om än i litet format, när fisk jagar i ytan och är sjön grund så är ju sannolikheten mycket större att dom jagar nära ytan.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                      80% av sin egen storlek är bara myt. Under 40% möjligtvis. Finns bilder på "kvävda" gäddor. Så kolla upp forumet bara!
                      Hittar inte bilderna, kan du inte länka till dom då det vore intressant att se...

Om det är myt el, inte vet jag inte men jag läste det i ett faktaverk, det minns jag, men inte vilken. (länge sen)
                      Vad som däremot händer när den har tagit ett så stort byte famgick inte. Men att man har fått smågäddor på wobblers större än dom själva motsäger ju inte "myten"... Så dom hejdar sej ju inte för att hugga oavsett storlek och försöka, det var det jag menade och så menade nog skriften med...
                      Är nog skilnad på en 1kg och en 15kg...
                      Senast ändrad av Master; 2008-04-23, 20:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34