fiskodling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskodling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiskodling?

är ni för eller emot fiskodling?
    jag är starkt mot det, med tanke på alla sjukdommar som dem sprider vidare till vild fisk! men sammtidigt så är 30% av all fiskprotein som säljs odlad fisk, så troligtvis så skulle kanse allt fler börja yrkesfiska!!! tycker detta är ett stort problem som inte verkar vara tillräckligt diskuterat ämne!
    Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Förorenar också mycket via foderrester och annat, förutom rymlingarna. Svår fråga det där....
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag är dubbelmoralisk i denna frågan.

Jag är emot regnbågsodlandet, eftersom jag anser att de inte hör hemma här, och som alla vet, det går åt mkt fisk till att föda upp dom.

Jag är egentligen emot lax/öringodlandet, då jag anser att odlade laxar och öringar inte är en vettig ersättning av förlusten som tex vattenkraft ger. Dock anser jag det i nuläget vara nödvändigt i vissa vatten med tanke på situationen som råder.

Jag är för karpodlingen, eftersom jag vet för lite skadeeffekter för att veta bättre. Så länge karparna planteras ut i vettiga vatten ser jag inga problem med deras odlingar.

Något jag däremot hatar, vad det än är som odlas, är kassodlingar. Eftersom det KONSTANT skärs sönder, pajas och gud vet vad. Så att det hela tiden rymmer tonvis med regnbåge, lax eller vad som nu odlas ut i vattensystem där det inte är tänkt att planteras ut.

Dessutom påverkar det annan fauna i vattnet eftersom även annan fisk kan äta pelletsen som föder upp fiskarna, vilket ger onaturliga viktökningar hos vild fisk.

Kommentera

Rent generellt är jag för.

Röding, gös, lax, öring, torsk, m.m har all anledning att odlas.

Hur skulle annars de ca 2.5 miljonerna laxsmolten som kompensationsutsättningarna
        kräver fås fram?

Karp av ett enda skäl. Hygienen och att det krävs intyg på sjukdomstestning.
        Senast ändrad av Scaner; 2008-03-12, 11:41.

Kommentera

Är emot all form av kassaodlingar. Jorddammar på land kan jag gå med på. Sen av vilka orsaker kan väl disskuteras.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

jaja låter bra, jag håller iof med sg om karpen, men dem kan ju också sprida feta sjukdommar, som den som fanns i danmark för ett tag sedan, kanske fortfarande finns kvar?

Kommentera

Odling av i Sverige naturligt förekommande arter med avsikt att stödutsätta fisk i vatten med hårt fisketryck tycker jag är bra. Odling och utsättning av arter som inte fanns här för låt säga 200 år sedan är jag mera skeptisk till.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

njaa, är det inte bättre och minska på fisketrycket!

Kommentera

Svar till scanner: "Hur skulle annars de ca 2.5 miljonerna laxsmolten som kompensationsutsättningarna
                  kräver fås fram?" Kanske genom att riva alla kraftverk, och restaurera all små bäckar, så lax och öring kan fortplanta sig??? Samtidigt som vi gör detta så räddar vi bland annat ålen och även andra utsatta arter så som flodpärlmusslan!

Och till Nattfiskaren: "så är 30% av all fiskprotein som säljs odlad fisk, så troligtvis så skulle kanse allt fler börja yrkesfiska!!!" Precis som Sg skrev så går det åt mängder med fisk för att föda upp någon liten broilier......Så det med "yreksfisket" är inget bra argument för att odla massa lax.....

Kommentera

Det är ändå viktigt att hålla i sär kompensationsodling från matfiskodling och uppfödning för tillexempel p&t fiske.. Vill man se storskaliga problem med massiv fiskodling så är det bara att vänta några år och se vilka katastrofer det lär bli när norrmännen fördubblat sin laxodling mot den redan stora odling som sker idag.. Då kommer vi att få se på konsekvenser så det står härliga till....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 366 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art