Fiske på grunt vatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske på grunt vatten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske på grunt vatten.

Hejsan.
    Är det några här som har erfarenhet av fiske på mycket grunt vatten?
    Jag fiskar mest på gotland och där är de flesta sjöar mycket grunda (mellan 1-2 meter max) Ofta fiskar man ännu grundare, runt 0,3-0,5m.
    Hittills har jag kört på vanlig haspel och vobblers typ bomber, zalt och hi-lo. alla dessa har dock en tendens att fastna i växtlighet om man inte är mycket försiktig. Hi-lo funkar väl bäst men förlorar mycket av sin gång vid grund inställning.
    Har funderat på att testa att köra kustvobblers utan sked i stil med vicke eller poppers (dessa funkar dock vad jag förstått bäst på sommaren).
    Även funderat på att köra jerkbait, har hört att man har bra kontroll på djupgåendet med det.

Vad tror ni? vilken typ av beten borde jag köra? Vilken teknik borde jag använda?

En Big Bandit Shallow Runner låter som ett perfekt bete för dig, funkar även att fiska hem med ett styvare haspelspö.

MVH

Kommentera

Jerk Bait funkar ju bra i så grunda vatten och under i princip hela säsongen, men det Du borde satsa på med såna sjöar är flugfiske det är helt oöverträffat i grunda vatten och total kontroll på djupgående samt det mest spännade fiskesättet av alla i just grunda vatten.

Kan lova Dig hyfsade adrenalinkickar när en större gädda går upp och tar Din ytligt fiskade fluga med ett jätteplask och Du bara ser en stor käft som slukar flugan och sen är fighten igång

Under vårfisket kan Du använda samma teknik som vid Flats fishing i tex Florida alltså spana in gäddor som står på riktigt grunt vatten och solar sig och kasta på utvalda fiskar det är gäddfiskets smygfiske och spännade som bara tusan

Kommentera

Håller med om att Flugfiske är bäst du kan presentera betet snyggare

Kommentera

Jag har inte provat någon av de former av fiske jag rekommenderar nedan men jag tror ändå att ytbeten typ Spook eller Skitter Dog eller Skitter Prop och alla andra ytskvättande spinnbeten borde fungera.

Sen bör ju även poppersflugor kunna göra jobbet. Har du inte flugutrustning kanske någon form av flytande eller intermediate kastdubb kan fungera som transportör under utkastet.

En grubber jigg som sitter på en stor metkrok istället för vanligt jigghuvud kan också vara ett alternativ tillsammans med kastdobben.

Sen finns det små flytande jigghuvuden också. Vill du ha större flytjiggar får du kanske pyssla lite med kork eller balsa men då kan du å andra sidan skapa din egen vinnare.

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Grunt e kul. Jerkbaits funkar bra som fan. Beten som du kan anvanda ar pig bade flyt och suspending, hellhound, attitudeshad mini, bj shallow mm . Det ar viktigt att man ar med direkt nar betet tar ytan och inte later det sjunka alls. Man ska nastan spanna upp linan innan betet tar i ytan. Vill du fiska riktigt grunt sa kan jag rekommendra en hellhound som du borrar ut 6-7gram bly ur. Den kan man fiska pa 30cm. Du kan ocksa jerka och halla spot uppat istallet for nerat pa sa sett kan du fiska supergrunt.

Kommentera

Hade kört suick! Den kan du köra i ytan och få den att dippa ner precis så mycket du vill. Snabbt eller fort, inga problem. Vill du ha en shysst side to side gång så går det att ordna också.
              Mattias
              www.sportfiskare.nu

Kommentera

Jag har haft riktigt lyckat fiske med jigg tacklad med en fastlimmad enkelkrok och en vajer med en trekrok som fästs på önskat ställe.

Även med flytande och suspending jerkbaits som jag endast spunnit hem.

Savagear 4 play swim and jerk kan nog vara värt att prova också.

Sen får ja hålla med Jenk om att fisk på riktigt grunt vatten är grymt roligt.
                Finns det ngt bättre än när en fet plog dyker upp bakom betet?

Kommentera

tackar för alla tipsen! Nu fick jag lite att tänka på!
                  Flugfisketipset lät intressant och jag har faktiskt en gammal flugutrustning liggande. Kan mycket väl hända att jag testar det. Fast å andra sidan är jag nog mer en spinnkille... Men en jerkutrustning är ju rätt dyr. Låter iaf grymt kul, såg lite filmer med jerkfiske och gillar verkligen hur vissa av betena rörde sig.

Finns det något jerkbait som man kan testköra med på vanlig haspelutrustning?
                  Så att jag vet lite mer hur de funkar innan jag bestämmer mig liksom?
                  (Jag kör ett 8fot spö som är upp till 40g)

Kommentera

Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
                    tackar för alla tipsen! Nu fick jag lite att tänka på!
                    Flugfisketipset lät intressant och jag har faktiskt en gammal flugutrustning liggande. Kan mycket väl hända att jag testar det. Fast å andra sidan är jag nog mer en spinnkille... Men en jerkutrustning är ju rätt dyr. Låter iaf grymt kul, såg lite filmer med jerkfiske och gillar verkligen hur vissa av betena rörde sig.

Finns det något jerkbait som man kan testköra med på vanlig haspelutrustning?
                    Så att jag vet lite mer hur de funkar innan jag bestämmer mig liksom?
                    (Jag kör ett 8fot spö som är upp till 40g)
                    Buster Jerk 35 gr i "skitmört" färg var min första Jerk och den funkar bra att börja med på en standardutrustning, självklart funkar den även bra när Du väl fastnat i Jerk träsket och skaffat en enkom utrustning för det vilket Du högst sannolikt gör då det är ett kul fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 288 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art