Funderar på ny dragbil. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderar på ny dragbil.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Förklara gärna hur haldex skulle spara in på soppan (så det blir värt att räkna på)... Är det färre hjul som snurra? är det färre axlar som snurra? är det färre lager som snurra? Marginellt.. Skulle vara intressant att se en opartisk beräkning på friktions skillnaderna ..

Den största skillnaden är väl att du (oftast) kommer slita betydligt mer på framhjulen då du förjämnan åker runt med FWD.. Detta leder till att du kommer behöva skifta hjul stupikvarten för att undvika haveri... Haldex är skitbra för verkstäderna, ingen annan..!

Dessutom kan ett litet litet hjlulspinn på det (enda)drivande hjulet resultera till att du blir stillastående och fast.. Permanet 4wd är det enda rätta, gärna med en liten diffspärr i bakvagnen..

Ang turbobilar så är dom bensinsnålast vid ett lätt turbotryck.. Utan övertryck i förbränningsrummen har du kassa komprissionsförhållanden, vilket leder till dålig förbränning...

//Abel
    Senast ändrad av Abelsson; 2007-08-30, 17:39.
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
      Har köpt antislirmattor får vi se
      Övrigt så är 855 utrustad med automatisknivåreglering tycker att det borde hjälpa.

Ingen sitter på min huv, är i på tok för bra skick för att få bulor i huven.
      Polarens huv blev riktigt tillknölad etfer en tävling!

Bakhjulsdrift är fint, vem fan kom på att göra näst in till att bilar framhjulsdrivna
      Sista årsmodellen 945 Classic dvs -98 lågmilare med manuell bästa råd jag kan ge borde ha lytt det själv men föll för lyxen en otroligt skön bil att åka i V90n med sexa och automat men en gris i soppakontot.
      Som tur är har jag firmahoj under vardagarna då går det att leva med den knappast annars.
      Automatisk nivåreglering har jag också hängde på min lätta trailer och lysena stod rätt upp!!
      Den steg till normalnivå men det tog en stund tydligen normalt men jag anade en ordentlig räkning där hos Volvo!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
        Har köpt antislirmattor får vi se
        Övrigt så är 855 utrustad med automatisknivåreglering tycker att det borde hjälpa.

Ingen sitter på min huv, är i på tok för bra skick för att få bulor i huven.
        Polarens huv blev riktigt tillknölad etfer en tävling!

Bakhjulsdrift är fint, vem fan kom på att göra näst in till att bilar framhjulsdrivna
        Svar: Christer Glenning
        Citat : framhjulsdrift borjar för god väghållning

Ellerhur!! fwd=

Kommentera

jag kör en subaru forester sedan fyra år.grymt bra dragbil aldrig ett spinn trots dåliga naturramper.freelander har vad jag hört från flera håll tveksam kvalite,jävligt snygg dock.

Kommentera

Jag påstår inte att haldex är bättre än parmanent 4-hjulsdrift... Och har man dess utom diffspärr så kan Haldex 2 kanske inte alltid matcha det. Men vid landsväg körning så aktiverar haldex bara 2 st axlar och ej 4 st som på permanent. Jag har låntat bilar här på mittjobb flertalet gånger. Tex en V-70 D5 AWD 185 hk -06. Från mig norr om Sthlm till studsvik söder om trosa ca 12 mil enkel resa. Förbrukning under resan på 24 mil 0.78 l milen. Då drar jag en Silver Shark med en F115 bakpå. Rampen är en i grus och helt naturlig dvs igentligen ingen ramp. Hade Nada problem inte ett släpp. Min förra båt en Silver Hawk fick jag knappt upp på samma ställe då med framhjuls drift. Min erfarenhet av Haldex 2 är helt klart positiv men jag klankar inte ned på andra system.
            sigpicMörtsnurb
            http://teamsilverguiderna.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Mörtsnurb Visa inlägg
              Jag påstår inte att haldex är bättre än parmanent 4-hjulsdrift... Och har man dess utom diffspärr så kan Haldex 2 kanske inte alltid matcha det. Men vid landsväg körning så aktiverar haldex bara 2 st axlar och ej 4 st som på permanent. Jag har låntat bilar här på mittjobb flertalet gånger. Tex en V-70 D5 AWD 185 hk -06. Från mig norr om Sthlm till studsvik söder om trosa ca 12 mil enkel resa. Förbrukning under resan på 24 mil 0.78 l milen. Då drar jag en Silver Shark med en F115 bakpå. Rampen är en i grus och helt naturlig dvs igentligen ingen ramp. Hade Nada problem inte ett släpp. Min förra båt en Silver Hawk fick jag knappt upp på samma ställe då med framhjuls drift. Min erfarenhet av Haldex 2 är helt klart positiv men jag klankar inte ned på andra system.
              När kom "Haldex2" på Volvos? Är det inte "Haldex1" fortfarande?

Läste en SAABartikel nyligen där det i princip stod att systemet inte var färdigt än och att det påminde mkt om BMWs Xdrive.
              sigpic

Kommentera

I samband med att de släppte XC90 V8. typ -06.
                sigpicMörtsnurb

Kommentera

Ursprungligen postat av Mörtsnurb Visa inlägg

Men hur många axlar snurrar vid landsvägskörning?? Sen om det är drift eller inte på dom har marginell betydelse, lager m,m "kostar" ändå att dra runt.. Samt vad tror du samma bil med permanet 4wd att surplat i sig? 0,8??

//Abel

Kommentera

Ja 0.8 L/mil. och då väger bara båt och motor 840 kg och trailer 250 kg plus tre pers i bilen.
                    sigpicMörtsnurb

Kommentera

FYI så bytte Volvo från Haldex1 (viskoskoppling) till Haldex2 redan 2001.
                      www.hallefishingcamp.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 286 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art