Hur mår fisken vid C&R - att släppa tillbaka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mår fisken vid C&R - att släppa tillbaka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mår fisken vid C&R - att släppa tillbaka

Satt och läste en artikel på ett annat forum om att släppa tillbaka fiskar. Hur överlevnadschanserna är osv. Med tanke på de hetlevrade diskussionerna på detta forum i detta ämne tänkte jag att det nog är intressant för många av oss att lära oss mer om fiskar och deras kapacitet att återutsättas.

Själv tyckte jag att det var en mycket givande och nyanserad artikel. För nog är det så att många av oss som gärna släpper tillbaka fisk inte vet särskilt mycket i frågan? ...

Ja vet inte riktigt hur rätt jag lagt denna tråd, skulle lika gärna kunnat ligga under länkar så om moderatorn önskar kan ju tråden flyttas

artikeln - http://www.edgeflyfishing.com/artikl...p005/p005.html
    //Patrick

Usch!

"Lyfter man upp en sådan fisk ur vattnet i detta tillstånd, så kan det liknas vid att en hundrameterslöpare tvingas stoppa ner huvudet i en hink med vatten direkt efter sitt lopp"

/Storfiskaren
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Intressant artikel, läsvärd. Har fö själv sett gäddsnipor dö några veckor senare i akvarium av brännskador de fått av mina varma torra fingrar..

Kommentera

Läsvärt, tack för länken

Kommentera

Läsvärt men det känns lite överdrivet åt det negativa hållet. "en blödande fisk är dödsdömd" hur är det då med alla fiskar man får som har ärr på kroppen från t.ex. gäddbett? det måste väl ha kommit blod då?

Kommentera

Ursprungligen postat av benji Visa inlägg
            Läsvärt men det känns lite överdrivet åt det negativa hållet. "en blödande fisk är dödsdömd" hur är det då med alla fiskar man får som har ärr på kroppen från t.ex. gäddbett? det måste väl ha kommit blod då?
            Vad jag kommer ihåg så är avhandlar den delen av artikeln om gälar som blöder. Det var iaf det som jag kom ihåg.
            Å andra sidan så vet du ju inte hur länge en fisk som blivit utsatt för en gäddattack överlever heller. som så många andra djur kan säkert fiskar leva med sina skador ett tag.

Men som sagt, den delen av artikeln förstod jag det som handlade om blödande gälar
            //Patrick

Kommentera

Viktigt med att fisken man släpper tillbaka överlever-meningen med det hela.
              Dock har jag sett en brax som varit uppe i 4 timmar inne i en bil, som sen en släppte i sin damm och som levde flera månader senare:S.
              Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Mkt intressant artikel !

Kommentera

Tror att de flesta fiskar har en god chans att leva vidare såvida de inte har skadats i gälarna.
                  Har själv samma gädda på kroken med 3.5 veckors mellanrum utanför Ljusterö i våras. pigg och förbannad även vid andra tillfället-

Fiske e gott

Kommentera

Jag för min del har sett många tidigare fångade fiskar lever.
                    Jag kan nu ta 2 ex

1, Förra året i Laxbäcken utanför Vilhelmina, så hadde min fru på en riktigt fin öring, hon tom fick upp den en bit på land, men tyvärr så gick linan av, öringen sprattlade ner i vattnet igen, ca 15 minuter senare går jag till samma hölja, och får ett bra napp på flugspöt, jag får upp fisken, fisken har samma krok i munnen, som den fisk min fru hadde tidigare, utan tvekan samma fisk.

För många år sedan fiskade jag varje dag i Smedstads bäcken utanför Linköping, vi fiskade uteslutande med levande bete. Ibland när vi slängde ut våra agn, så for ju mörten, eller löjan, mycket längre än vad flötet gjorde, dvs att dessa fiskar var fästade i ryggen, det innebär att då vi kastade så slet vi sönder en bit av ryggen på fiskarna. Det underliga var att vi ett par veckor senare fick upp dessa beten då vi fiskade på deg, vi släppte alltid tillbaka dessa fiskar.

Men jag tror nog att alla fiskar tål nog mer än vi tror.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art