Lära sig ett bete... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lära sig ett bete...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lära sig ett bete...

    Ofta hör man att man ska lära sig fiska med några få beten riktigt bra istället för att flumma runt med en hel arsenal beten i hinken.

    Ändå luras vi av betesbranchen till att köpa varenda nyhet bland beten som fiskar så mycket bättre än allt vi tidigare har sett i butikerna...

    Handen på hjärtat, hur många beten har ni med er ut en vanlig fiskedag?

  • #2
    Tröttna på att släpa massa skit fram och tillbaka till båten för några år sedan. Nuförtiden är det två boxar med bra beten som täcker det mesta som gäller, beroende på vart och hur jag tänker fiska. Men oftast som mest fiskar jag med 10-15 olika beten när det är segt. Oftast blir det 4-5 favoriter som igentligen skulle rymmas i en liten ask i fickan, Du får se på Åland i vår=)

    Kommentera


    • #3
      Ser fram mot Åland!!!

      Jag har absolut inte massor av olika beten men för gäddfisket betydligt fler än jag behöver ha med mig för en dags fiske.

      Jag ska sluta köpa en massa elände som aldrig kommer till nytta har jag bestämt. Jag brukar oftast bara fiska med tre olika gummibeten och dom lär jag nog fortsätta med. Får bli ett par klassiska hårdbeten också när jag väl har bestämt mig för vad det blir.

      Kommentera


      • #4
        Du ska titta på enkla men bra beten som, salmo slider, buster jerk(som du sålde), westin swim för lite snabbare "grunt" fiske som det oftast är på Åland, både små tvåor och vanliga.
        Funkar bra att vevjerka.. rycka i pinnen är ute nu förtiden=)

        Sedan är aldrig en bomber eller cwc pike buster eller en aldrig fel att testa när inte
        "jurken fungerar" ett säkert kort!

        Och en Jonny wobbler kan ju kanske fungera på Åland med;-)

        Kommentera


        • #5
          Hmm får väl erkänna att jag har med mig en del. I mitt fall dobb o flugor. Skulle tro att jag inte använder mer än 6-10 olika flugor på mina 130-150 pass/år. Rätt många ligger i askarna och tittar storögt på mig när jag öppnar. Vågar inte lova bättring även om jag ska försöka.
          Hur många som är arbetslösa vet jag inte men du får multiplicera med bra många 10 tal.
          Peter b

          Kommentera


          • #6
            Jag tar med mig Allt till Åland :-) vilket är ca 25-35 gäddrag, sen blir det massor med jigg till Borren. 4 spö och 4 rullar skall oxå med så man har backup om det sker en olycka :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Lär ju bli någon investering på mässan oxå :-)
              Något handgjort tailbete eller jerk :-)

              Sen har jag fått köpa tebax RPG som jag råkade skicka med av misstag när jag sålde ett gäng bete :-)
              Kommer till min brevlåda nästa vecka :-) och dom tror jag kan vara riktiga killers på Åland :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Lär man sig ett bete en viss årstid i ett vatten, sen lär sig samma bete resten av årstiderna. Jag tänker vevhastighet antsl sek vevstopp, ryck etc behöver man bara ett.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Hmm får väl erkänna att jag har med mig en del. I mitt fall dobb o flugor. Skulle tro att jag inte använder mer än 6-10 olika flugor på mina 130-150 pass/år. Rätt många ligger i askarna och tittar storögt på mig när jag öppnar. Vågar inte lova bättring även om jag ska försöka.
                  Hur många som är arbetslösa vet jag inte men du får multiplicera med bra många 10 tal.
                  Peter b
                  Ha ha! längtar till flugfiskeresan så jäkla skönt att " bara ha en flugask" och slippa släpa på massa skit!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ekolod och elmotor åker jag aldrig utan, så är det bara. Vill jag fiska det enklare fisket är havsöring bra, ett spö och en draglåda. Gädda, vilket är sällan, ett spö och två draglådor även om en draglåda egentligen räcker. Abborre två-tre combos (av fem) och två-tre draglådor, också det fisket jag varierar mest under dagen. Insjöfisket efter gös, två spön och två draglådor. Alla draglådor smäckfulla utom för HÖ där det bara är ca 20 beten. Ungefär så.
                    Senast ändrad av holden; 2019-12-06, 18:52.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 172 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    946 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X