Gäddfiske och lufttryck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske och lufttryck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kimbow
    Gäddan har en simblåsa som har en gång till matstrupen, den sköter sin avvägning genom att gå till ytan och svälja luft.

Abborren sköter sin simblåsa genom "gasfyllnad" fysiologiskt typ, den anpassar därför hellre djupet genom att stiga och sjunka i vattenmassorna istället för att behöva lägga all energi på att förändra gastycket i simblåsan snabbt.

Vad detta gör är jag inte helt säker på.

Men det är en skillnad i alla fall.
    Inget illa menat, men det låter skumt det där med gäddan.

Hur gör den t.ex. när isarna har lagt sig? Sen får den ett helsike att ta sig ner i djupet om den sväljer luft för att vara neutral på 20m djup. (Ni som dyker kan ju testa att göra en avvägning för 20m djup på ytan och sedan simma ner.)

Kommentera

Ursprungligen postat av MJL
      Det jag grubblar över är VARFÖR gäddans beteende förändras vid lufttrycksförändringar. Det kan rimligtvis inte ha något med själva trycket att göra utan något i väderförhållandet som följer och kanske främst vindarna som förändras.

Lyfttryckets förändringar är oerhört små om man jämför med trycket i vattnet på olika djup. Dyker man ner till 10m djup så har man fördubblat trycket (till 2 bar från luftens tryck vid ytan på ca 1 bar). Tryckskillnaden i luften mellan lågtryck och högtryck motsvarar bara någon meters tryckskillnad i vattnet. Så hur kan detta ha någon betydelse? Kanske för att det ofta innebär stilla väder, sedan ändrad vindriktning, regn som piskar vattnet osv osv... Skulle vara kul att läsa artikeln som någon nämnde...
      Vädret brukar väl som du nämner ofta förändras med trycket. I helgen när det var så trögt var det dock i övrigt rätt bra fiskeväder. Molnigt, någon enstaka regnskur och hyffsat blåsigt rakt in i vikarna. Vattentemperaturen verkade dessutom sjunkit ett par grader jämfört med senast jag var ute och hade bra fiske.

Om gäddan förflyttar sig vid tryckfall, kan det inte bero på att den följer betesfisken ut på djupare vatten (eller vart dom nu tar vägen)? Vet inte om andra "betesfiskar" påverkas av trycket som abborrar gör (braxen, mört osv), men det låter väl inte helt omöjligt? Fast det förklarar ju inte att gäddorna blir så sega.

Kommentera

Hur gör den t.ex. när isarna har lagt sig? Sen får den ett helsike att ta sig ner i djupet om den sväljer luft för att vara neutral på 20m djup. (Ni som dyker kan ju testa att göra en avvägning för 20m djup på ytan och sedan simma ner.)

Det bygger på ett missförstånd - Fiskar med öppensimblåsa "sväljer" inte luft för att fylla simblåsan: det fungerar precis som med fiskar med sluten, dvs genom gasutbyte med blodet. Däremot så kan de sänka trycket snabbare genom att leda ut gas i tarmkanalen...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
          Det bygger på ett missförstånd - Fiskar med öppensimblåsa "sväljer" inte luft för att fylla simblåsan: det fungerar precis som med fiskar med sluten, dvs genom gasutbyte med blodet. Däremot så kan de sänka trycket snabbare genom att leda ut gas i tarmkanalen...
          Ok, då blev jag lite klokare

JG - ännu skummare blir det när man börjar tänka på det som duktiga vinterfiskare säger, dvs, att luftrycket har inverkan på deras fiske. Med detta faller min teori platt. Fiskarna under isen måste ju då känna av tryckförändringar. Ljusförhållandena (och därmed i viss mån temperaturen) under isen kan visserligen förändras beroende på vädret, men isens tjocklek/färg och snötäcket har ju en mycket större inverkan.

Har ni hört att det är ett riktigt oväder på gång till helgen? Får se hur fisket blir. Med tanke på vad vi har snackat om så lär det bli skit, oavsett om det är abborre eller gädda, eller ? Om man alls kan ta sig ut vill säga...

Kommentera

Detta såg jag i ett naturprogram, en känd svensk gäddfilm, den enda tydligen då gäddan är filmad i det fria och jagar..

Antog att jag var ganska källkritisk då det var en seriös produktion..

Men det kan säkert vara fel då.

Dom hade till och med en filmsekvens där gäddan simmade upp till ytan och gulpade in luft efter en måltid, och kallade det att gäddan svalde luft för att avväga sig, och dessutom förklarade ingående hur dom ansåg simblåsan fungerade. Dvs. det jag nämde i posten ovan.

Därför trodde jag att det var så.

Men där ser man.
            Senast ändrad av Bowen; 2006-10-25, 07:42.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Filmen är filmad av Tony Holm förövrigt och heter Gädda!
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow
                Detta såg jag i ett naturprogram, en känd svensk gäddfilm, den enda tydligen då gäddan är filmad i det fria och jagar..

Antog att jag var ganska källkritisk då det var en seriös produktion..

Men det kan säkert vara fel då.

Dom hade till och med en filmsekvens där gäddan simmade upp till ytan och gulpade in luft efter en måltid, och kallade det att gäddan svalde luft för att avväga sig, och dessutom förklarade ingående hur dom ansåg simblåsan fungerade. Dvs. det jag nämde i posten ovan.

Därför trodde jag att det var så.

Men där ser man.
                Jag blev osäker när jag läsdte din post så jag kollade lite på nätet och det verkar som jag hade fel... Ska kolla lite nogrannare men det verkar som att du hade rätt iaf!

Kommentera

Lufttryck och gädda

Jag har tänkt på detta rätt mycket då jag har ett ställe där jag fiskar minst ett par gånger i veckan, samma gädda som hugger och följer sedan i somras, jag har säkert haft upp han/hon 20 gånger vid det här laget. Samma brygga vid samma vass.

Om det blåser "rätt", rakt på eller från väster och lufttrycket är 1010 eller mer så böjer sig spöt inom 1-3 kast, oavsett bete.

Abborrarna hugger bra när trycket är högt, 1020 eller mer, och om solen är på, på samma brygga.

Jag kan ju inte garantera att det är samma gurka som kommer gång på gång men jag är 99%.. Rätt kul på någe vis, nästan börjat bli "Du" med varandra..
                  [FONT=Comic Sans MS]Skit fiske var det![/FONT]

/Team Abbe ><>

http://team-abbe.spaces.live.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Elka
                    Jag har tänkt på detta rätt mycket då jag har ett ställe där jag fiskar minst ett par gånger i veckan, samma gädda som hugger och följer sedan i somras, jag har säkert haft upp han/hon 20 gånger vid det här laget. Samma brygga vid samma vass.

Om det blåser "rätt", rakt på eller från väster och lufttrycket är 1010 eller mer så böjer sig spöt inom 1-3 kast, oavsett bete.

Abborrarna hugger bra när trycket är högt, 1020 eller mer, och om solen är på, på samma brygga.

Jag kan ju inte garantera att det är samma gurka som kommer gång på gång men jag är 99%.. Rätt kul på någe vis, nästan börjat bli "Du" med varandra..
                    Fint kvitto på att C&R funkar

Har en liknande upplevelse när jag fiskade uppe i norrland en sommar för många år sedan.

Där blev jag ”bekant” med en snipa som jag fångade 5-6 gånger under samma vecka. Den stod på exakt samma ställe varje gång: Vid en näckroskant inom kastavstånd från bryggan. Fick t.o.m. upp den lilla rackaren två gånger på samma dag – krokskygghet, vad är det? Är 100% säker på att det var samma gädda då jag lärde mig att känna igen den på teckningen.

Försökte leta lite efter filmen Gädda! utan resultat. Vad gäller ”sanningen” bakom gäddans tryckutjämning är det nog bäst att inte vara allt för säker på sin sak…

Kommentera

Fint kvitto på att C&R funkar

Har en liknande upplevelse när jag fiskade uppe i norrland en sommar för många år sedan.

Där blev jag ”bekant” med en snipa som jag fångade 5-6 gånger under samma vecka. Den stod på exakt samma ställe varje gång: Vid en näckroskant inom kastavstånd från bryggan. Fick t.o.m. upp den lilla rackaren två gånger på samma dag – krokskygghet, vad är det? Är 100% säker på att det var samma gädda då jag lärde mig att känna igen den på teckningen.

Försökte leta lite efter filmen Gädda! utan resultat. Vad gäller ”sanningen” bakom gäddans tryckutjämning är det nog bäst att inte vara allt för säker på sin sak…
                      För att vara värst och spinna på denna historia lite mer.. "min gurka" har jag tagit som mest tre gånger på mindre än 90minuter.. Vad säger Ni nu?
                      Undra om man skulle kunna märka fisken på något sätt? Pierca den?
                      C&R är att föredra, tänker på dom med gädda i akvarium!
                      [FONT=Comic Sans MS]Skit fiske var det![/FONT]

/Team Abbe ><>

http://team-abbe.spaces.live.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 305 visningar