Som titeln antyder, är det någon som vet hur lufttrycket påverkar gäddornas beteende? Där jag oftast fiskar verkar det inte spela så stor roll hur vädret är, gäddorna är nästan alltid glada och på hugget. Andra gånger, när vädret till synes är "perfekt", kan det vara äckligt trögt fiske (oavsett hur många olika beten/färger och platser man försöker på). Känns nästan som att det finns en underliggande variabel som man missat. Har hört att abborrar påverkas av lufttrycket, men inget konkret om vad som händer med gäddorna.
I helgen var det exempelvis väldigt trögt fiske både för mig och andra. En kompis la fram en teori om lufttrycket, och efter att vi hade kollat upp lufttrycket i området visade det sig att det under en längre tid sjunkit för att gå ned till 995 hPa under söndagen (9 dagar tidigare var det uppe i 1033 hPa). Kan mycket väl vara en ren slump att det var så segt just denna helg, och det är därför jag är intresserad av vad ni andra har för erfaranheter av detta.
I helgen var det exempelvis väldigt trögt fiske både för mig och andra. En kompis la fram en teori om lufttrycket, och efter att vi hade kollat upp lufttrycket i området visade det sig att det under en längre tid sjunkit för att gå ned till 995 hPa under söndagen (9 dagar tidigare var det uppe i 1033 hPa). Kan mycket väl vara en ren slump att det var så segt just denna helg, och det är därför jag är intresserad av vad ni andra har för erfaranheter av detta.
Kommentera