Gäddfiske och lufttryck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske och lufttryck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske och lufttryck?

Som titeln antyder, är det någon som vet hur lufttrycket påverkar gäddornas beteende? Där jag oftast fiskar verkar det inte spela så stor roll hur vädret är, gäddorna är nästan alltid glada och på hugget. Andra gånger, när vädret till synes är "perfekt", kan det vara äckligt trögt fiske (oavsett hur många olika beten/färger och platser man försöker på). Känns nästan som att det finns en underliggande variabel som man missat. Har hört att abborrar påverkas av lufttrycket, men inget konkret om vad som händer med gäddorna.

I helgen var det exempelvis väldigt trögt fiske både för mig och andra. En kompis la fram en teori om lufttrycket, och efter att vi hade kollat upp lufttrycket i området visade det sig att det under en längre tid sjunkit för att gå ned till 995 hPa under söndagen (9 dagar tidigare var det uppe i 1033 hPa). Kan mycket väl vara en ren slump att det var så segt just denna helg, och det är därför jag är intresserad av vad ni andra har för erfaranheter av detta.

Ursprungligen postat av JG
    Som titeln antyder, är det någon som vet hur lufttrycket påverkar gäddornas beteende? Där jag oftast fiskar verkar det inte spela så stor roll hur vädret är, gäddorna är nästan alltid glada och på hugget. Andra gånger, när vädret till synes är "perfekt", kan det vara äckligt trögt fiske (oavsett hur många olika beten/färger och platser man försöker på). Känns nästan som att det finns en underliggande variabel som man missat. Har hört att abborrar påverkas av lufttrycket, men inget konkret om vad som händer med gäddorna.

I helgen var det exempelvis väldigt trögt fiske både för mig och andra. En kompis la fram en teori om lufttrycket, och efter att vi hade kollat upp lufttrycket i området visade det sig att det under en längre tid sjunkit för att gå ned till 995 hPa under söndagen (9 dagar tidigare var det uppe i 1033 hPa). Kan mycket väl vara en ren slump att det var så segt just denna helg, och det är därför jag är intresserad av vad ni andra har för erfaranheter av detta.
    Gäddan har en simblåsa som har en gång till matstrupen, den sköter sin avvägning genom att gå till ytan och svälja luft.

Abborren sköter sin simblåsa genom "gasfyllnad" fysiologiskt typ, den anpassar därför hellre djupet genom att stiga och sjunka i vattenmassorna istället för att behöva lägga all energi på att förändra gastycket i simblåsan snabbt.

Vad detta gör är jag inte helt säker på.

Men det är en skillnad i alla fall.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

lufttryck

Hej

Jag tror absolut att luftrycket spelar stor roll, men hur gäddorna beter sig under olika tryck blir man väl aldrig klok på.....
      Men lågt lufttryck, under 1000 hpa , som det är nu, är inte bra, bästa fisket är vid stigande luftryck menar många.
      Hade så lågt tryck som 987 hpa hemma på väderstationen igår, och helgens fiske har varit trööögt för många, förra 2 föregående helger har fisket varit bra, både gäddfisket men även de som testat efter öring har fått det. och min historik i väderstationen vittnar om högt eller stigande lufttryck över 1030 hpa.

Endel fiskare menar att man gör inte ut, om trycket är på nedgående och under 1000 hpa, speciellt på vintern gör det skillnad för tex ismetet. Gäddorna rör sig "antagligen" mindre, ej lika aktiva, eller kanske har färre aktiva perioder, kanske beroende på all annan aktivitet eller icke aktivitet i vattnet.
      Om man skall vara så drastisk som att stanna hemma får man väl avgöra själv , om man för en gångs skull har tagits sig tid för fisket..

Ursprungligen postat av JG

Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Det var ett reportage i Fiskejournalen tidigare i år om hur vind och lufttryck påverkar gäddorna. Några gäddor förseddes med sändare och pejlades. Det fanns klara samband. Resultaten kortfattat: Gäddor förflyttar sig helst i vindstilla väder med högtryck och står still i blåsiga lågtryck. Det var egentligen lite mer komplicerat med stigande eller sjunkande tryck. Försök få tag på artikeln.

Det verkar som att gäddor helst äter när de är stationära. De förflyttar sig, eller äter. Inte båda samtidigt

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden
          Resultaten kortfattat: Gäddor förflyttar sig helst i vindstilla väder med högtryck och står still i blåsiga lågtryck. Det var egentligen lite mer komplicerat med stigande eller sjunkande tryck. Försök få tag på artikeln.

Det verkar som att gäddor helst äter när de är stationära. De förflyttar sig, eller äter. Inte båda samtidigt
          Det låter logiskt att dom äter när dom är stationära, dom kör ju ofta överraskningstaktiken på sina byten. Fast om det stämmer att gäddorna är svårflirtade under lågtryck så låter det ju lite konstigt att dom då ska stå still och äta?

Kommentera

Fiska aldrig när det är fullmåne,,det är min syn på det hela!
            Vette fXn hur det är med trycket men det sägs ju att månens gravitation kirrar eb å flod då kan den säkert fucka till det för gäddorna oxå.
            Jag har ialf dåligt fiske vid fullmåne

Fan vet jag,,,dricker ju öl! Skål btw!

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden
              Hur gör pelagiska gäddor då som jagar stimmen osv ?
              [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

har ett sätt att se på de vill dom inte hugga så vill dom inte .dom finns alltid där och måste äta nån gång . skulle aldrig stanna hemma för fullmåne eller lågtryck och liknande . böir större utmaning om de är trögt nån gång ibland ...

Kommentera

Tror att många hugg kan bara reflexer från gäddan. Sen fastnar dom på kroken och vi tar upp dom och pillar lite Men dom kanske inte menade att äta det dom högg på.

Jag personligen stannar aldrig hemma pga tryck eller månen. Fiskar när jag kan, då blir man så jäkla glad när allt stämmer utan att man vet om det!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Intressant ämne! Jag har ofta skitfiske vid t.ex snabbt fallande lufttryck. Större väderförändringar generellt känns knepiga (kanske gäddan förflyttar sig / ställer om beteendet då som någon nämnde)

Det jag grubblar över är VARFÖR gäddans beteende förändras vid lufttrycksförändringar. Det kan rimligtvis inte ha något med själva trycket att göra utan något i väderförhållandet som följer och kanske främst vindarna som förändras.

Lyfttryckets förändringar är oerhört små om man jämför med trycket i vattnet på olika djup. Dyker man ner till 10m djup så har man fördubblat trycket (till 2 bar från luftens tryck vid ytan på ca 1 bar). Tryckskillnaden i luften mellan lågtryck och högtryck motsvarar bara någon meters tryckskillnad i vattnet. Så hur kan detta ha någon betydelse? Kanske för att det ofta innebär stilla väder, sedan ändrad vindriktning, regn som piskar vattnet osv osv... Skulle vara kul att läsa artikeln som någon nämnde...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 291 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art