ja håller med tobbe om när det gäller fiskekläder, att lägga 2000:- på fiskejacka är inga problem. men det tar emot när man lägger det på vanliga kläder, för man vill ju njuta när man är ute å fiskar å inte bli hindrad om det regnar eller blåser
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fiskekläder
Collapse
X
-
Jag brukar ha vanliga regnbyxor från Craft och en regnjacka från samma tillverkare. Sen har jag naturligtvis min underbara "lapp-över-öronen-mössa" varm o go' som bara den!
Vid landfiske har jag farfars alldeles för stora jägarstövlar i st. 47 som går upp till grenen nästan
Kommentera
-
Tycker att det är lika roligt/tråkigt att betala för alla kläder. Det roliga är att göra ett medvetet val, att lösa ett problem. "Detta är mina behov, vad har jag att välja på?"
Fram till för ett år sedan köpte jag kläder och skor pga att de gamla hade gått sönder och med utseendet som enda ledmärke. Brytpunkten kom när jag hade krånglat med Wedins i två månader med ett par billiga vardagsskor som gick sönder, inte höll måttet, gick sönder igen osv. Hade med dem ut på fisket en dag och fick sedan ligga i sängen en dag eftersom mina stortår var svullna och ömma som f*n. En skomakare (för övrigt samma skomakare som lagade skiten varenda gång) gav mig några tips om vad man ska titta efter på skor för att de ska hålla (sydd/limmad sula, "plastbehandling" på skinnet, fejkade/äkta lager i klackar och sulor m.m.) Sådana skor kostar strax över 1000:-. Å andra sidan är de lika snygga nu efter cirka hundra dagars användning som de var i början, de är bekväma, går lätt att laga etc.
I längden vinner man på att lägga pengar och lite möda på att hitta rätt kläder. De håller, är funktionella, är snygga, kostar mindre i längden m.m.
Men jag erkänner att det inte alltid är lätt att hålla isär goda och dåliga argument för ett köp. Var nära att köpa en Gore-tex-jacka för ett tag sedan trots att det inte alls är vad jag behöver. Men, de är så jäkla snygga. =)MVH
JD
Kommentera
-
Originally posted by esoxlucius74
Jag har allt för ofta fått lära mig den hårda vägen att dåliga kläder kan spoliera en hel fiske tur......
Så jag skulle vilja få lite objektiva utlåtanden om Bromans (billiga) fiske ställ...
OK! köpte ett par av byxorna för två, nästan tre, år sedan. kanonnöjd! underställ + byxorna klarar dom flesta väderlekar. dom är fortfarande som nya. lät dom gå vidare till fiskekompisen Rialin, som nu ett år senare, fortfarande kör med dom. han är förövrigt också grymt nöjd. så om det är något jag kan rekomendera med säkerhet, så är det följande:
ABU´s rocket 6500 CS (bra och snygg).
ABU´s gamla ProMax-rulle (slitvarg).
Bromans Pro Guide byxor (har inte testa jackan).
zalt´s wobblers (självklart).
cobbs jerkbait (gången är oslagbar).
FRB´s arbete (läs tråd "FRB-moddad rocket").
Planos Guide series box (tack rasmus).
Triumph Tiger motorcyklar (bara älskar den)
www.fiskesnack.com (säger sig självt).
roma uomo deoderant (det var en tjej som sa att jag luktar MAN)
halkskyddslösa badkar (se tråd "varning").
åland som gädd-, gös, öring-, sik- och aborrfiskeplats.
single malt
tja, och en hel del till förstås.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Geoff andersons byxa "urus" är det bästa "ute" plagg som jag någomsin köpt ! Jag rekomenderar varmt modellen med insytt neopren i bak och knän. Perfekta vid tex. mete när du sitter mycket på gräs eller klippor som kan vara blöta, ochså mycket bra för båtfiske.
I övrigt mycket tåligt material och bra fickor samt lätt bortagbara hängslen.
Inga minus !
Kommentera
-
Jag köpte en Microfleece jacka från loop och det är nog ett av de bättre fiskeköp jag nånsin gjort! Snygg, funktionell och faktiskt inte tokdyr. Den är mycket vindtät och vattentät och kostade mig inte mer än 1095:- vilket är bra mycket billigare än typ Haglöfs eller Fjällrävens motsvarande microfleece.You don't get to be the best with luck. What you get with luck is good parking...
Kommentera
-
jag har loops adventure jacka o den är inte bara snygg utan även vind o regntät. är de kallt tarjag flisunder.
flugar jag så har ja ju vadare också.
annars brukar jag ha försvarets gröna brallor ca 100 kr
samt försvarets vadmals brallor o dom är billiga typ 50 kr på öb(nya)
är det svinkallt i vattnet tar jag flytoverall i båten.
Kommentera
-
Mitt fiskeställ är av typen skalplagg och har några år på nacken nu. Köpte det från www.idefixteko.se för ca 9 år sen tror jag.
Stället har någon form av andasmembram och är vattentätt. Jackan har två stora och högt placerade drakgkjedjefickor under lock. Mycket bra! Där har jag alla lättillgängliga tillbehör, fällkniv, tång, bryne osv. Det finns även en rymlig innerficka med dragkjedja för toapapper, bilnycklar och plånbok. För dem som gillar att störas under fisket kanske även en specialficka mobilen även ett måste men jag har inte det behovet.
Byxorna har stängbara fickor men det är bara benfickan jag utnyttjar och knappt det. Byxbenen är vida men kan tajtas till med hjälp av en dragkjedja och kardborreband. Vidden i benen gör att jag kan dra på och av dem utan att ta av skorna men med stövlarna går det lättare om de inte är på först.
Stället är för tätt att vandra i under varma dagar men höst vår och höst med lämplig förstärkning under är det suveränt. Det prasslar för mycket för att passa till smygjakt och det var det enda Jaktmarker och Fiskevatten klagade på när de testade det på den tiden det begav sig.
Priset var ca 25% av ett högklassigt Goretexställ.
Och än håller det sin funktion trots att jag ökat rejält i omfång sen dess. Till sommaren ska vi väl till fjälls igen.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Originally posted by esoxlucius74
Jag har allt för ofta fått lära mig den hårda vägen att dåliga kläder kan spoliera en hel fiske tur......
Så jag skulle vilja få lite objektiva utlåtanden om Bromans (billiga) fiske ställ...
En sak som jag hade problem med, innan jag åkte till nya zealand och vadade i några månader, var att jackan är skuren rätt högt. Jag är rätt lång (195cm), så innan jag kom på att jag kunde använda skärp till byxorna, så blev det lätt en glipa. Men, som sagt, när man har skärp på sig så försvinner problemet.
När man flugfiskar och vill vada ut en bit är det oslagbart med högt skuren jacka.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 250 visningar
1 gilla
|