Klubbad Gädda, nätfiske i lekvik osv.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klubbad Gädda, nätfiske i lekvik osv..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En liten kille på 5 år fick sin första gädda, han var så oerhört stolt och lycklig. Den klubbades och visades upp mamma, farmor, farfar och grannar......
    Det var starten på hans sportfiskeliv som i dag gör att han är medlem i sportfiskarna, mäter PH-värdet i hemma vattnet, samt förklarar värdet av vatten kvalite och hur man på bästa sätt återutsätter fångad fisk med så minimal skada som möjligt för alla i sin omgivning.
    Han är idag 20 år och en idol för de yngre blivande sportfiskarna i vår närhet.
    Det är min son och jag ångrar inte en sekund att jag klubbade den gäddan.
    Samma historia har upprepats med min dotter, hon är idag 10 år och älskar när vi är ute och fiskar. Gäddor släpps tillbaka och ett par Abborrar går till grillen.
    Hon har också förstått värdet av att vårda fisken, men i båda fallen kostade det en klubbad gädda.

Att lägga ett nät för husbehov ser jag inga problem med, men det som några verkar ha missat är att det finns regler då man lägger nät.
    En av dessa är tex att man inte får stänga av en vik, utlopp eller liknande. Med andra ord är det gubben gjort olagligt och ska anmälas till kustbevakningen.
    Näten ska också vara tydligt uppmärkta med namn och telefon nr.

Men till sakfrågan. Ska en ung blivande sportfiskare kunna visa upp sin fångade fisk, död eller levande?
    Ja självklart, om det är priset för att han/hon ska få ett brinnande intresse i framtiden för fiske och genom detta rädda livet på tusentals fiskar genom att stödja olika projekt samt vara delaktig i att sprida information till den icke fiskandes allmänheten.

//

Kommentera

Ursprungligen postat av Waxin Visa inlägg
      En liten kille på 5 år fick sin första gädda, han var så oerhört stolt och lycklig. Den klubbades och visades upp mamma, farmor, farfar och grannar......
      Det var starten på hans sportfiskeliv som i dag gör att han är medlem i sportfiskarna, mäter PH-värdet i hemma vattnet, samt förklarar värdet av vatten kvalite och hur man på bästa sätt återutsätter fångad fisk med så minimal skada som möjligt för alla i sin omgivning.
      Han är idag 20 år och en idol för de yngre blivande sportfiskarna i vår närhet.
      Det är min son och jag ångrar inte en sekund att jag klubbade den gäddan.
      Samma historia har upprepats med min dotter, hon är idag 10 år och älskar när vi är ute och fiskar. Gäddor släpps tillbaka och ett par Abborrar går till grillen.
      Hon har också förstått värdet av att vårda fisken, men i båda fallen kostade det en klubbad gädda.

Att lägga ett nät för husbehov ser jag inga problem med, men det som några verkar ha missat är att det finns regler då man lägger nät.
      En av dessa är tex att man inte får stänga av en vik, utlopp eller liknande. Med andra ord är det gubben gjort olagligt och ska anmälas till kustbevakningen.
      Näten ska också vara tydligt uppmärkta med namn och telefon nr.

Men till sakfrågan. Ska en ung blivande sportfiskare kunna visa upp sin fångade fisk, död eller levande?
      Ja självklart, om det är priset för att han/hon ska få ett brinnande intresse i framtiden för fiske och genom detta rädda livet på tusentals fiskar genom att stödja olika projekt samt vara delaktig i att sprida information till den icke fiskandes allmänheten.

//
      Klart, när du lägger fram det så då låter det ju bättre :-)
      Jag brukar säga till min grabb när vi fiskar och han får en fisk och vill klubba den för att ta med hem, Skall du äta den ? Näää svarar han, Bra, då tar vi foto och släpper tebax den :-) men som sagt, när du lägger fram det som du gör så låter det bättre i mina öron :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Då ska jag försöka ge min bild av det jag läst:

1. den unga lyckliga fiskaren som klubbade en 8 kg gädda. Gjorde han fel? Nej inte om han skulle äta fisken, men att döda den bara för att visa upp och sedan slänga är inte ok och något som han ska informeras om. Vänligt och med respekt såklart.

2. De näthatare som dra igång ett drev mot stackaren är inget annat än idioter som man inte ska beblanda sig med. Lämna ut namn mm på vilka det är så slår vi ihjäl asen. skonsamt och med respekt så klart.

3. personen som drog 31 fiskar inne i den lilla lekviken. Nja inte bra, är det så stor fisk så långt in är det för att leka. Att då stressa och pressa fisken kan innebära att ett antal av dom sumpar sin lek. Tappar rommen av stress och utmattning. Den personen dödade kanske några miljoner fler gäddor än killen under pkt. 1

4. Han som la nät. Vi vet aldrig vem han är och är det en mark och vattenägare har han sin rätt. Är det en sommar, hobbyfiskare blir jag mer irriterad över sättet att lägga nätet på. Det är om jag inte har fel även olagligt att stänga en vik helt. Så i mina ögon var det olagligt och oseriöst. Men om TS far med en korrekt bild vet vi inte. Viken kanske bara va stängd till de tillåtna 75%. Och ett nät är ett selektivt fiske. Nätet tar bara den fisk med storlek som stämmer med maskorna. Alla gäddor över 2 Kg går fria om han inte har satans stormaskigt nät, men det fins regler även för det.

Så man kan lugnt konstatera att det finns de som gör fel inom alla läger. Sensmoralen i den här historien blir att TS som anser sig stå för den sanna dygden och moralen kan vara den som orsakar den största skadan. Nätfiskaren la sit nät tvärs andra veckan, Lät fisken leka och tog av de utlekta. TS fiskade på lekberedd fisk och stressade 31 fiskar.

Några andra uttryck jag vill bemöta, följande nämns ofta av sk sportfiskare:
        "Varenda gädda fastnade antagligen i nätet! Så lätt sopar man rent i en lekvik."
        Detta är en felaktig bild. endast ett fåtal av alla fiskar fastnar i ett nät. Nät är ett selektivt fiske. maskstorleken bestämmer vilka fiskar du fångar och mindre går igenom, större fastnar inte.

jag fick en liten snipa på 1,5kg men inget mer. INGET MER!
        Detta är också ett uttalande man ser väldigt ofta. Det sägs i andemeningen att visa hur näten gör totalt soprent som en damsugare i våra vatten. Det är en felaktig bild. Sanningen var att veckan innan var det lek. Antingen stressade TS ut alla fisk samma dag han fiskade där. Alternativt lekte dom och försvann. Så att det blir rent i lekvikar är helt naturligt.

Med det sagt vill jag inte försvara nätfiskaren. Personligen tycker jag nät ska bort om det inte är markägaren. Dom har sin rätt men alla okunniga hobby och fritidsfiskare med nät förstör i sin okunnighet. Men rätt ska vara rätt och alla gör vi fel. Även vi som ibland tror att vi står för den enda sanna dygden.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 286 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art