Klubbad Gädda, nätfiske i lekvik osv.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klubbad Gädda, nätfiske i lekvik osv..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klubbad Gädda, nätfiske i lekvik osv..

En lycklig ung sportfiskare får sin första gädda på 8kg som han klubbar och stolt tar med hem för att visa upp för alla intresserade - föräldrarna, nyfikna grannar och dom kompisar som han glatt ringer på vägen hem. Ut med några bilder på nätet, FB, twitter etc... och han blir flamead något så grovt?! Folk fan mordhotar stackarn från tangentbordet? Vad fan håller folk på med nu?

Jag måste be dessa personer att läsa denna historia som utspelade sig under förra veckans förleksfiske på gädda, och se om ni kan rikta ert hat mot dom som verkligen behöver höra det!

"Jag var på kusten och hittade "en vik i en vik" så att säga. Viken är kanske 40x30meter och ligger i den större viken som är 500x300meter. Bara i denna lilla vik och runt om den på ett område av ca 50x50m totalt stod gäddorna. Jag fick 31 gäddor från 1kg till 8,8kg, 8,9kg och 10,2kg men dom flesta andra runt 2-5kg. C&R på alla för jag äter inte gädda utan fiskar dom för det är roligt.

En nätfiskare som hade båten på udden till stora viken lade sitt nät från udden och utåt mot sjön och jag tänkte inte mer på det, förrän i helgen som var då jag tänkte fiska samma vik igen eftersom den funkade bra veckan innan. Jag svänger runt hörnet på stora viken och närmar mig lilla viken, o vad fan skådar mitt öga! Det ligger ett jävla nät mellan öppningarna i den lilla viken. Jag tappade hakan och visste fan inte vad jag skulle säga. Besvikelsen kom över mig och jag höll på att nästan riva upp nätet o kasta det på land. Hur fan tänkte den jävla idioten till nätfiskare? Han såg nog undertiden när jag fiskade att jag drog gädda på gädda. Jag kastade med avsmak utanför nätet och lite längs med, jag fick en liten snipa på 1,5kg men inget mer. INGET MER! Varenda gädda som ville ut från den lilla viken, eller in med för den delen, fastnade antagligen i nätet! Så lätt sopar man rent i en lekvik."

Med detta sagt vill jag att alla ni som hatar gädd-dödare taggar ner när någon lycklig sportfiskare dödar sin största trofe i livet kanske och riktar ert hat istället mt nätfiskarna. Skriv brev, maila eller ring till länsstyrelsen eller fiskeriverket eller vem fan som har någon insikt om hur man gör för att stoppa denna utrensning av lekplatser. Är det så svårt att få till en lag som även gäller på kusten, att det är nätfiskeförbud i alla vikar t.ex. mellan 1 mars o 30 april?

du har aldrig fiskat i vänern va?

Kommentera

Det du skriver visar ju bara på hur extremt viktigt det är för oss sportfiskare att behandla och släppa tillbaka fisken vi fångar, Då det i många vatten redan är ett högt trykk från nätfiskare.
      vArje individ räknas specielt dom större exemplaren.

Kommentera

Att någon på nätet blir trackad för att klubba en gädda säger en del om samhället vi lever i.
        Helt fel i mina ögon så länge syftet är typ avlivning eller för tillagning.
        Lika fel är det att hata nätfiskaren om han inte är olaglig. Är det inte bättre att lägga energi på att påverka reglerna?..vilket du då iofs föreslår..
        Själv är jag uppväxt med husbehov-fiske. Vinden är full med ärvda nät som kanske kommer till användning.
        ..jo, jag är registrerad fiskare men även (i mina ögon) seriös sportfiskare.
        Jag tycker faktiskt att jag är mer seriös än de som bara "plågar" fisken för nöjes skull...men det är min åsikt som jag har rätt till, liksom alla andra har rätt till sin.

Edit;
        Jag tycker inte att det är rätt taktik du har i ditt inlägg (TS) att försöka få några idioter att hata någon annan bara för att de betett sig som skitstövlar mot den unge sportfiskaren som klubbade en gädda...känns faktiskt som du hetsar och vill få folk att hata en kategori av fiskare som man kan ha synpunkter på men kanske ändå (ännu?) inte begår ett lagbrott.
        Jag tycker själv att nätfiskarens beteende är ganska oseriöst men är det olagligt?
        Jag är 100% för husbehov-fiske men ogillar beteendet hos vissa som drar upp mer än de behöver....men inte hatar jag dom eller hetsar andra mot dom för det.
        Det kanske finns några som "hatar" mig för mina åsikter och vad jag skriver, det är ok, man väljer själv vad man vill lägga sin energi på.
        Senast ändrad av KeBa; 2016-04-05, 19:23.

Kommentera

För min del åker All gädda tebax då jag tycker den smakar skit :-) förutom om man gör färsbiffar med pepparrot :-) då kan jag ta en biff eller 2 :-)
          Mitt motto är, skall du inte äta fisken, tebax med den i vattnet :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

"Det var bättre förr" passar inte riktigt in här va?

Nätfiskare är ett folkslag jag ej gillar, lika mycket gillar jag de som klubbar en fisk för att visa en trofe! Ska inte vara en rättighet att få fiska, utan där behövs reglerna ses över.

Kommentera

Jag förstår inte vad det är du vill ha hjälp med...?!
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag ändrade överskriften i tråden då den var "något" otydligt.
                Mvh. HenkeW, moderator

Kommentera

Dessa personer som hackar på en 8 åring. Är det dom som vi kallar gäddproffs. Så här års ligger det 15 båtar per timme på helgerna i dom populära vikarna i furusunds skärgård. Klart dom förstör mer än den 8 åring som dödar en 8 kg gädda. Eller den sommarstugeägare som lägger nät 2 gånger per år. Mvh Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                    "Det var bättre förr" passar inte riktigt in här va?

Nätfiskare är ett folkslag jag ej gillar, lika mycket gillar jag de som klubbar en fisk för att visa en trofe! Ska inte vara en rättighet att få fiska, utan där behövs reglerna ses över.
                    Håller med till 100% om nätfiskare, och även att man klubbar en fisk för att "visa upp den" helt fel i min värld oxå.

Edit: Alla har ju mobil idag med kamera, varför då inte ta kort och tebax med fisken i sjön :-)
                    Senast ändrad av Classe69; 2016-04-06, 05:46.
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 281 visningar