C&R på aborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på aborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kalleh
    Nu rör du väl till det lite, funktionen är helt linjär.
    Du har rätt vad det gäller dubbleringarna men trycket ökar lika mycket vid samma "avståndsförändring" oavsett djup.
    Ja men den effektiva skillnaden blir större mellan 0 och 10 meter (från 1 atm till 2 atm = 100% tryckökning) än mellan 10 och 20 meter (från 2 atm till 3 atm = 50% tryckökning) - det är så tryck fungerar Kalleh... Om du ser i min post så ser du att jag har skrivit "ca 1atm per 10 m" - med det menade jag naturligtvis att det är ett linjärt samband - jag kanske var lite otydlig men det är alltid trevligt att höra ifrån dig Kalleh så vad spelar det för roll?
    Det efterfrågade var faktiskt hastigheten av tryckförändringen - så där har du rätt i att sambandet är lionjärt - dock var det underförstått i frågan den effektiva skillnaden i tryck eftersom det rörde sig om hur simblåsan påverkas beroende på djup... Kom igen Kalleh - hugg igen! Du kan säkert leta upp fler saker!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
      Ja men den effektiva skillnaden blir större mellan 0 och 10 meter (från 1 atm till 2 atm = 100% tryckökning) än mellan 10 och 20 meter (från 2 atm till 3 atm = 50% tryckökning) - det är så tryck fungerar Kalleh... Om du ser i min post så ser du att jag har skrivit "ca 1atm per 10 m" - med det menade jag naturligtvis att det är ett linjärt samband - jag kanske var lite otydlig men det är alltid trevligt att höra ifrån dig Kalleh så vad spelar det för roll?
      Det efterfrågade var faktiskt hastigheten av tryckförändringen - så där har du rätt i att sambandet är lionjärt - dock var det underförstått i frågan den effektiva skillnaden i tryck eftersom det rörde sig om hur simblåsan påverkas beroende på djup... Kom igen Kalleh - hugg igen! Du kan säkert leta upp fler saker!
      Varför har du så svårt för att någon säger att du har fel ? Det här är inte första tråden som du blir totalnojig i pga att du blir motsagd.

Ditt påstående:
      Det är tvärtom - det är mycket snabbare tryckförändringar i "toppenlagren".
      är helt felaktigt. En linjär ekvation kallas linjär just på grund av att förändringen är konstant. Sen kan du jiddra med dina procentsatser, men jag ser det som ett försök från din sida att försöka dribbla bort korten istället för att erkänna felaktigheten i påståendet. Tryck mäts i Bar och inte procent.
      kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered 1
        och sekunden senare kom ja på google och hittade:

Trycket (p) på djupet h i en vätska med densiteten (d) ges av:
        p = d * g * h,
        där g är tyngdaccelarationen.
        Spinner vidare lite på ovanstående och tydliggör lite...

Vid vattenytan är trycket ungefär 100 kPa, vid tio meters djup är trycket ungefär 1 bar = 200 kPa (enligt C4 Divers). Om man drar upp en abborre från 10m djup så halveras alltså trycket i vattnet. Om vi samtidigt tittar på allmäna gaslagen V=(n*R*T)/p så kan vi se vad som händer med gasen i simblåsan. (n och R är konstanter och T (temperaturen) kan antas vara samma vid botten som vid ytan). Om vattentrycket halveras (p), så dubblas alltså gasens volym i simblåsan.

Med andra ord så får en abborre som dras upp från 10m djup dubbelt så stor simblåsa (och en som dras upp från 20 meter får tre gånger så stor simblåsa vid ytan).

Hoppas jag upplyste mer än jag förvirrade

Flode - Jag har fått abborrar på 10-20m djup där simblåsan tittat fram. Även på större exemplar på halvkilot-kilot.

Kommentera

Jag rör till det ytterligare genom att tro att det är så här det fungerar:

Om en ballong fylld med 1 liter luft befinner sig på 10m djup så är volymen 2 liter vid ytan.

Om ballongen har 1 liter på 20 meters djup så är volymen 3 liter vid ytan.

Om ballongen har 1 liter på 30 meters djup så är volymen 4 liter vid ytan.

Om ballongen har 1 liter på 40 meters djup så är volymen 5 liter vid ytan.

Det innebär att volymen fördubblas från 30m till 10m och ytterligare en fördubbling från 10m till 0m.

Det borde då vara de sista metrarna som man ska ta det långsamt så
          Ola

Kommentera

Varför har du så svårt för att någon säger att du har fel ? Det här är inte första tråden som du blir totalnojig i pga att du blir motsagd.

Ditt påstående:

är helt felaktigt. En linjär ekvation kallas linjär just på grund av att förändringen är konstant. Sen kan du jiddra med dina procentsatser, men jag ser det som ett försök från din sida att försöka dribbla bort korten istället för att erkänna felaktigheten i påståendet. Tryck mäts i Bar och inte procent.

Hahaha - du e helt fantastisk
            Hur gammlal e du? 14?

Kommentera

Tryck mäts i Bar och inte procent.
              Jag har för mig att div. förändrignar oftast mäts med procent. Men det kanske jag bara fått för mig?
              sigpic

Kommentera

Hahaha - du e helt fantastisk
                Hur gammlal e du? 14?
                Isf är jag väl åtminstone 2 år äldre än dig
                kalleh

Kommentera

Isf är jag väl åtminstone 2 år äldre än dig

Meh - kom igen - du kan omöjligt vara äldre än 15!

Kommentera

Meh - kom igen - du kan omöjligt vara äldre än 15!
                    Du erkänner alltså att du är 13
                    kalleh

Kommentera

Du erkänner alltså att du är 13
                      Varför kan du inte bara säga hur gammal du är? Jag är 24 men jag kan under inga som helst omständigheter tänka mig att du är äldre än 15 - förstår inte hur du kan dra slutsatser av min ålder utifrån DIN ålder

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 282 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art