C&R på aborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på aborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R på aborre

kan man inte släppa tillbaka aborre, endel säger att den bara dör eftersom att d e något med simblåsan. men jag har sett folk på forumet här som släpper tillbaka den.

Det är sällan problem att släppa tillbaka Abborre. Men är det djupt, och man drillar upp dom för fort. Så kan blåsan ploppa ut i munnen pga att Abborren ej hinner tryckförändra.

Kommentera

Ursprungligen postat av (HasseG)
      Det är sällan problem att släppa tillbaka Abborre. Men är det djupt, och man drillar upp dom för fort. Så kan blåsan ploppa ut i munnen pga att Abborren ej hinner tryckförändra.
      så om man tar d lungt då går d bra?

Kommentera

Brukar ibland dra en del borre när jag ismetar. Lägger man dem i hinken brukar de vara ganska "groggy" i några min även om man bara dragit upp dem från ett par meter. Efter ett tag återhämtar de sig dock helt.
        http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

men jag förstår inte riktigt här, om aborren har en sluten simblåsa kan den då tryckförändra? annars skulle den väl behöva vara på samma djup hela tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered 1
            men jag förstår inte riktigt här, om aborren har en sluten simblåsa kan den då tryckförändra? annars skulle den väl behöva vara på samma djup hela tiden.
            Borren rör sig inte så fort imellan olika djup...

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
              Borren rör sig inte så fort imellan olika djup...
              Men farten spelar väl ingen roll om man har ett helt slutet system, den måste ju kunna tryckförändra iallafall väldigt sakta. sen så rör väl sig aborren ganska snabbt över djup på somaren, ibland så är det ju stora stimm i ytan och plaskar och nästa stund ser man dom på ekolodet 3-4m ner.

Kommentera

a ute på saltsjön idag. fick abborrar på 12 meters djup. drog upp dom sakta men likförbannat spydde dom ut simblåsan eller va fan det nu är.

extra kul vare att dom spydde ut yngel som levde fortfarande och tångmärlor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered 1
                  Men farten spelar väl ingen roll om man har ett helt slutet system, den måste ju kunna tryckförändra iallafall väldigt sakta. sen så rör väl sig aborren ganska snabbt över djup på somaren, ibland så är det ju stora stimm i ytan och plaskar och nästa stund ser man dom på ekolodet 3-4m ner.
                  Den har fortfarande gasutbyte mellan blodet och simblåsan så att den kan tryckutjämna på det sättet (alltså på samma sätt som syre transporteras från våra lungor osv.) det här är dock ett något långsammare system än de arter som har en kommunikation mellan tarmen och simblåsan... Jag har för mig att det är på det här sättet - Olof har säkert bättre koll!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                    Den har fortfarande gasutbyte mellan blodet och simblåsan så att den kan tryckutjämna på det sättet (alltså på samma sätt som syre transporteras från våra lungor osv.) det här är dock ett något långsammare system än de arter som har en kommunikation mellan tarmen och simblåsan... Jag har för mig att det är på det här sättet - Olof har säkert bättre koll!
                    Okej tack så mycket! Vissa har säkert uppfattningen om att sluten simblåsa betyder helt sluten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art