Midvinternattens köld är hårt..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Midvinternattens köld är hårt.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag snackade för någon vecka sen med en riktig författare, alltså en som fått några av alla sina manuskript antagna och utkomna.
    Han berättade om hur han en gång blev kallad till ett ansett förlag för vidare diskussioner om hans material. Han var upprymd intill ”Take off” när han klev in på kontoret. Så fort han undertecknat kontraktet och de laxrosa sedlarna var på väg mot hans konto, skulle han boka bord på Operakällaren och göra sig en helkväll, vilken så kort han nu möjligen skulle kunna komma minnas den, borde gå till hävderna.
    Nu visade det sig att man inte alls hade för avsikt att ge ut hans dikter utan vad de ville avhandla rörde en del formuleringar och hur han rent generellt hade och inte hade behandlat det tema han påstod sig ha haft. Några pengar var det inte tal om inte förän han skrivit om sitt verk i grunden. Han blev natuligtvis sårad in i hjärteroten av detta och bad dem illa fara och ingenstans trivas.
    Väl hemma igen hamnade manuskriptet orört i en flyttkartong och bars ut i förrådet. Många år senare kom kartongens innehåll åter inför hans ögon och han började läsa sin refuserade text. Han hade då bara att instämma i vad bokförlagets representant hävdat. Texten hade allt att vinna på en rejäl omarbetning. Mycket måste bort helt, mycket måste ändras och något nytt måste till. Han gjorde så och vissa av de tidigare underkända dikterna finns nu utgivna.

Med ovan skrivna vill jag ha sagt att det är inte bara att skicka in ett manuskript och så blir det en bok. Mitt har redan refuserats 2 gånger. Nu är det tredje gången gillt!

Jag vill härmed också passa på att tacka alla som läst mitt sömnpiller och kommit med goda råd om hur boken ska bli ännu bättre. Tack ska ni ha! Stor omarbetning pågår i enlighet med era önskemål!

Och ett tack till er som tror att jag ska få ut boken. Det känns uppfordrande och den piskan på ryggen kan jag behöva emellanåt.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
      Jag snackade för någon vecka sen med en riktig författare, alltså en som fått några av alla sina manuskript antagna och utkomna.
      Han berättade om hur han en gång blev kallad till ett ansett förlag för vidare diskussioner om hans material. Han var upprymd intill ”Take off” när han klev in på kontoret. Så fort han undertecknat kontraktet och de laxrosa sedlarna var på väg mot hans konto, skulle han boka bord på Operakällaren och göra sig en helkväll, vilken så kort han nu möjligen skulle kunna komma minnas den, borde gå till hävderna.
      Nu visade det sig att man inte alls hade för avsikt att ge ut hans dikter utan vad de ville avhandla rörde en del formuleringar och hur han rent generellt hade och inte hade behandlat det tema han påstod sig ha haft. Några pengar var det inte tal om inte förän han skrivit om sitt verk i grunden. Han blev natuligtvis sårad in i hjärteroten av detta och bad dem illa fara och ingenstans trivas.
      Väl hemma igen hamnade manuskriptet orört i en flyttkartong och bars ut i förrådet. Många år senare kom kartongens innehåll åter inför hans ögon och han började läsa sin refuserade text. Han hade då bara att instämma i vad bokförlagets representant hävdat. Texten hade allt att vinna på en rejäl omarbetning. Mycket måste bort helt, mycket måste ändras och något nytt måste till. Han gjorde så och vissa av de tidigare underkända dikterna finns nu utgivna.

Med ovan skrivna vill jag ha sagt att det är inte bara att skicka in ett manuskript och så blir det en bok. Mitt har redan refuserats 2 gånger. Nu är det tredje gången gillt!

Jag vill härmed också passa på att tacka alla som läst mitt sömnpiller och kommit med goda råd om hur boken ska bli ännu bättre. Tack ska ni ha! Stor omarbetning pågår i enlighet med era önskemål!

Och ett tack till er som tror att jag ska få ut boken. Det känns uppfordrande och den piskan på ryggen kan jag behöva emellanåt.
      Sömnpiller... I h-vete heller

Lycka till!

/D

Kommentera

Ge inte upp hoppet om att bli publicerad BeBest, det kanske finns fler "Decca Records"...

MISSED OPPORTUNITY

"we don't like their sound, and guitar music is on the way out."

--decca recording co. Rejecting the Beatles, 1962
        Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

aa!

BeBest, du är en jäkel på att formulera dina ord när du skriver! Du har den där touchen som dem flesta inte har!
          Projekt drömöring låter som ett supernamn på en bok.
          Det har varit många gånger då jag bara har velat greppa en penna och skriva en fiskebok men det har aldrig blivit av.....
          Kanske ska försöka att börja på något?!?
          Fortsätt att skriva så kanske vi sitter någon gång och läser Projekt Drömöring
          Fishing4life

Kommentera

Vilket fjäsk
            /Lazinko

Kommentera

BeBest, he he. Vi kanske kan slå oss ihop om en bok. Drömöringen och drömabborren. Vi skriver halva boken var. Kan ju komma nån som vill vara med också. Drömgäddan. Blir då tre spökskrivare. Vi kan ju sno Old Firehands tips. Och göra den extra tjock. Som en bibel ungefär.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Lazinko!
                Va fan tjänar jag på att fjäska??
                Jag skrev bara vad jag tyckte!
                Fishing4life

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                  BeBest, he he. Vi kanske kan slå oss ihop om en bok. Drömöringen och drömabborren. Vi skriver halva boken var. Kan ju komma nån som vill vara med också. Drömgäddan. Blir då tre spökskrivare. Vi kan ju sno Old Firehands tips. Och göra den extra tjock. Som en bibel ungefär.
                  He, he, he! Tanken har föresvävat mig. Då blir det åtminste någon som vet vad den talar om bland författarnna. Står du för faktakunskapen kan ju jag köra med de fria fantasierna.
                  Den bok jag nu jobbar på skiljer sig en aning dagens fiskelitteratur. Man får sig en rejäl grundkurs i svenssonfiske men sen är det på ett annat plan så att säga. Tempot är, som alltid när det gäller mig, lågt, allt händer under en och samma natt, på ett och samma ställe där två inte helt genomtrevliga gubbar möts och berättar om sina liv och utbyter åsikter om fisket och dess förutsättningar nu och i framtiden. Gubbarna är inte överens och det uppstår en en psykologisk spänning dem emellan. Med tanke på de mytologiska inslagen i handlingen så kanske ”bibel” inte är så tokig beteckning.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 384 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art