kanske lite dumt men... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kanske lite dumt men...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kanske lite dumt men...

Jag måste våga fråga en sak …kanske lite dumt men jag passar på så länge jag är anonym…typ ..

Är gäddan lite korkad så den hugger på allt …en mat maskin eller är gäddan en äkta rovfisk som använder sin erfarenhet t.ex. av konsekvenser …ex..viss färg kombinerad med en otäck händelse…. jag vet att det är fånigt men kan fiskar komma ihåg ??

Rovfiskar bör väl vara så osynliga , diskreta som möjligt.
    Bör inte andra fiskar också vara det då ? jag har lärt mig att starka färger , färger som sticker ut från mängden = de första som blir uppätna först därför är det bra med starka färger på betet … men är det så enkelt ?

Tänker på röd färg eller starka färger som kan användas som en varnings signal på andra djur ..insekter som ett exempel. Det finns larver som vet att man inte ska äta vissa färgade insekter och larver kan inte ha så stor hjärna utan en medfödd instinkt . Fiskar måste också ha en sådan instinkt ?

Tropiska fiskar kan ändra färg vid lek osv…gör våra fiskar det också ? att de attraherar sin partner med klara starka färger men hur kan det gå ihop…då blir de ju uppätna ?

Kan någon hjälpa mig att reda ut mina snurr trådar i huvudet ….hur funkar det ?

(Jag har en abborre bild kolla gärna på den hur abborren Kamouflerar sig med sina färger... )

:/

Jag har för mig att tex gäddan är färgblind. Däremot att om dem nu ser "grått" i sina ögon så blir ju en svart färg mörkare grå än en ljus färg samt mönster osv. (tror det är så men kan ha fel)

Däremot om du vill se "tropiska" fiskar så finns dem i strömmen bl.a nu på hösten.
    Även där är jag inte säker men jag tror det är ett hormon som dem utsöndrar samt att konditionen minskar, därmed dör en del fisk efter leken för att dem har slösat sina krafter.

Sen om alla fiskar är färgblinda eller ej har ja ingen anning om.

Kommentera

Frågar man inget får man inget veta - en god egenskap med andra ord
      Hur puckad gäddan står sig i jämförelse vete fasen, men den (som de mesta levande varelser) lär den sig med åldern. Generellt sett är det därför lite tjurigare att lura stor fisk till att hugga på konstgjorda beten. Stor gädda är också återhållsam med energin den lägger på käk, ett attack bör därigenom räcka för att mätta magen = stora beten . Större gädda skyggar också i mycket större utsträckning jämfört med mindre gädda. Så presentation av en mört, löja på djupt vatten, nära botten bör ge framgång tids nog.
      -Nog generaliserat från min käft!

Kommentera

Gäddan i sig har färgseende. Men färgerna i solljuset tränger ner olika djupt i vattnet. Det innebär att ju djupare fisken står dess mindre av dess färger återges korrekt. Färgskalan övergår till en gråskala.

Det är klart att fiskarna har en förmåga att lära sig. Trial and error är deras metod och det som de lyckas med tillräckligt ofta i tex fodersöket blir den förhärskande taktiken för dem. Så uppstår tex selektivitet hos insektsätande salmonider. Men de kan tvingas att bryta dessa inlärda strategier genom att man provocerar dem med extra starka nyckelretningar, ett betet som verklkigen exponerar sig och beter sig exeptionellt sjukt kan inte gäddan motstå. Den får helt enkelt för många och för starka signaler till hugg.

Vissa arter ändrar färg i någon mån inför lek. Det vanliga är att färgerna förstärks eller silvertoner får en mörkare ton. Mest känd är väl lax och öring men även andra arter drar på lite extra grann krigsmålning med rött när det är dags att ha lite kul. En fjällröding i lekkondition är något av det vackraste ett sötvatten kan erbjuda. En fisk som trots granna färger lyckas behålla livhanken är en vinnare i kampen om att föra generna vidare.

Hos många karpfiskar typ mört ombildas slemskiktet till en knottrig yta hos hanarna i samband med leken. Då får honan ensam stå för halkan under parningen.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fisk och färg är intressant, fisk kan ändra färg efter hur botten ser ut, såg nån bild i Illustererad vetenskap på en tropisk flundra som simulerat rutmönster
          när den låg på botten på ett rutig platta.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
            Gäddan i sig har färgseende. Men färgerna i solljuset tränger ner olika djupt i vattnet. Det innebär att ju djupare fisken står dess mindre av dess färger återges korrekt. Färgskalan övergår till en gråskala.
            Enligt tester så är det visst blå färg som är "den siste" på färgskalan att svika, vid betes-presentation i djupare vatten. (enl. SÅ FÅNGAR DU STORGÄDDAN - Luis Rasmussen)

Kommentera

Ursprungligen postat av Evert
              Enligt tester så är det visst blå färg som är "den siste" på färgskalan att svika, vid betes-presentation i djupare vatten. (enl. SÅ FÅNGAR DU STORGÄDDAN - Luis Rasmussen)
              Den första färgen att "försvinna" är röd. Att sjöar och hav ser blåa ut beror just på att blå är den färg som "stannar" längst.
              There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ursprungligen postat av ~FB~Pike
                Den första färgen att "försvinna" är röd. Att sjöar och hav ser blåa ut beror just på att blå är den färg som "stannar" längst.
                Mörkt röd liknar svart har jag för mig och syns därmed bättre än orange/gult o.s.v
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
                  Jag måste våga fråga en sak …kanske lite dumt men jag passar på så länge jag är anonym…typ ..

Är gäddan lite korkad så den hugger på allt …en mat maskin eller är gäddan en äkta rovfisk som använder sin erfarenhet t.ex. av konsekvenser …ex..viss färg kombinerad med en otäck händelse…. jag vet att det är fånigt men kan fiskar komma ihåg ??
                  Fiskar kan komma ihåg, men om gäddorna sitter inne på den egenskapen vet jag inte. Dock verkar den finns hos t.ex. Karp.

Rovfiskar bör väl vara så osynliga , diskreta som möjligt.
                  Bör inte andra fiskar också vara det då ? jag har lärt mig att starka färger , färger som sticker ut från mängden = de första som blir uppätna först därför är det bra med starka färger på betet … men är det så enkelt ?

Tänker på röd färg eller starka färger som kan användas som en varnings signal på andra djur ..insekter som ett exempel. Det finns larver som vet att man inte ska äta vissa färgade insekter och larver kan inte ha så stor hjärna utan en medfödd instinkt . Fiskar måste också ha en sådan instinkt ?
                  Om alla fiskar hade den perfekta kamoflauget skulle inte fiskvärlden fungera speciellt bra eftersom den bygger som allt annat på en näringskedja.

Tropiska fiskar kan ändra färg vid lek osv…gör våra fiskar det också ? att de attraherar sin partner med klara starka färger men hur kan det gå ihop…då blir de ju uppätna ?
                  Äldelfiskarna, kanske framförallt Rödingen ändrar färg vid lektider.
                  sigpic

Kommentera

Tack ALLA för bra svar
                    var hittar jag detta ?
                    (enl. SÅ FÅNGAR DU STORGÄDDAN - Luis Rasmussen
                    /cath

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg